چرا کرونا اینقدر مسری است؟

علی‌الله محمدی، اپیدمولوژیست توضیح می دهد

ویروس کرونا آن‌قدر به‌سرعت سرایت می‌کند که نمی‌توان جلوی فعالیت آن را گرفت، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا این ویروس تا این اندازه مسری است.

شهروند آنلاین- مسری بودن سریع کرونا موضوعی است که دانشمندان و کارشناسان زیادی روی آن مطالعات انجام می‌دهند و به این نتیجه رسیده‌اند که دلایل زیادی در مسری‌بودن کووید-19 نسبت به بیماری‌های دیگر وجود دارد.

محل ورود سلول به بینی

علی‌الله محمدی، اپیدمولوژیست در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «اولین دلیلی که ممکن است در سرایت این ویروس نقش مهمی برعهده داشته باشد، محل سلول‌هایی است که ویروس اغلب ابتدا آنجا را آلوده می‌کند.»

او می‌گوید: «سلول‌های گابلت در بینی و مژک‌ها اولین سلول‌هایی هستند که ویروس کرونا را به خود جذب می‌کنند و آلوده می‌شوند. این سلول‌ها ماده مخاطی را از اطراف می‌گیرند و آن را منتشرمی‌کنند.در این سلول‌ها  پروتیینی گیرنده وجود دارد که ویروس کرونا به‌راحتی با آن می‌چسبد و از این راه خود را به داخل ریه‌های بدن می‌رساند، به همین دلیل است که مردم خیلی راحت با نفس‌کشیدن می‌توانند کرونا را به بدن وارد یا آن را از طریق بازدم به بیرون منتقل کنند.»

سرایت از افراد بی علامت

به گفته این متخصص نقل‌وانتقال ویروس حتی می‌تواند وقتی اتفاق بیفتد که فردی که ویروس در بدن او وجود دارد، هیچ احساس ناخوشایندی نداشته باشد.

در بسیاری از موارد افراد مبتلابه ویروس هیچ علایمی ندارند و حتی نمی‌دانند که کرونا دارند و همین موضوع سبب می‌شود این انتقال بدون علامت کار را برای ویروس کرونا برای انتقال پیدا کردن به دیگران راحت کند.

دوره نهفتگی طولانی

محمدی تأکید می‌کند: «دوره نهفتگی ویروس کرونا نسبتا طولانی است. افراد مبتلا به آنفلوآنزا، معمولا تا پنج روز بعد از ابتلا به ویروس ناخوش می‌شوند، در مقابل علایم کووید-19 معمولا 5 یا 6 روز بعد آشکار می‌شود، اما می‌تواند تا دو هفته نیز ادامه پیدا کند. دوره مسری بودن آنفلوآنزا کوتاه است و حدود یک هفته طول می‌کشد، اما ویروس کرونا معمولا 8 تا 10 روز می‌تواند عفونت را منتقل کند، این مدت گاهی بیشتر هم می‌شود.»

به اعتقاد این متخصص طولانی‌تر بودن دوره آلودگی‌کنندگی کرونا یکی از دلایل مسری‌بودن زیاد این بیماری است که سبب‌شده جان بیش از یک‌میلیون نفر در دنیا را بگیرد.

کشندگی کمتر نسبت به بیماری‌های مشابه

این متخصص اپیدمولوژی با اشاره به اینکه منشأ بیماری‌های سارس و مورس نیز ویروس کرونا بوده است، تأکید می‌کند: «درمجموع تعداد کمتری در دنیا بر اثر مورس و سارس از دنیا رفتند، اما احتمال مرگ در مبتلایان به سارس و مورس بیشتر است. پایین‌بودن میزان مرگ در کووید-19 به انتقال بیشتر این ویروس کمک می‌کند، زیرا ممکن است تعداد زیادی از افرادی که به این ویروس آلوده هستند، نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان نداشته باشند و همین موضوع روند انتقال ویروس کرونا را سرعت می‌بخشد.»

جهش صد باره کرونا

او توضیح می‌دهد که بسیاری از متخصصان تغییرات این ویروس را مدام زیر نظر دارند و متوجه شده‌اند که این ویروس صدها بار جهش داشته است. یکی از این تغییرات  D614Gاست که احتمال می‌رود این جهش قدرت سرایت این ویروس را بیشتر کرده باشد. درحال حاضر این جهش در همه نمونه‌گیری جهانی دیده می‌شود.

رعایت کنید تا درامان باشید

این متخصص تأکید می‌کند که رعایت‌نکردن بسیاری از نکات می‌تواند در انتشار این ویروس نقش داشته باشد، به همین دلیل بهتر است در هر شرایطی به خاطر خودتان و دیگران ماسک بزنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.