سقوط از طبقه متوسط/ صحبت‌های خطرناک جواد خیابانی/ استيضاح يا استعفا؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسی تغییرات درآمدی و تغییرات هزینه‌ای دهک‌های مختلف جامعه ، بازنگری درقانون به‌کارگیری سلاح ، خروج مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از شمول حکم قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، استيضاح سيد رضا فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت ، تعیین و تکلیف پروژه‌های انتقال آب ، انباشت ۶۰ ساله زباله در جنگل‌های شمال کشور ، پیروزی یک نامزد چپ‌گرا در کلمبیا و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تمدید قراردادهای مستأجران و موجران به طور خودکار در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسی تغییرات درآمدی و تغییرات هزینه‌ای دهک‌های مختلف جامعه ، بازنگری درقانون به‌کارگیری سلاح ، خروج مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از شمول حکم قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، استيضاح سيد رضا فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت ، تعیین و تکلیف پروژه‌های انتقال آب ، انباشت ۶۰ ساله زباله در جنگل‌های شمال کشور ، پیروزی یک نامزد چپ‌گرا در کلمبیا و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سقوط از طبقه متوسط

روزنامه فرهیختگان: با تشدید تورم‌ در سال‌های اخیر، بخشی از مردم در دیالوگ‌های روزانه خود بسیار این جمله را به کار می‌برند که «طی چند سال اخیر فقیر، فقیرتر و ثروتمند، ثروتمندتر شده است.» در این گزارش برای بررسی صحت‌سنجی این ادعا با استفاده از داده‌های مرکز آمار ایران که اخیرا منتشر شده، به بررسی تغییرات درآمدی و تغییرات هزینه‌ای دهک‌های مختلف جامعه طی سال‌های 1397 تا 1399 پرداخته‌ایم. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد این ادعا مستند و دقیق نبوده و در این بازه زمانی برخی افراد دهک‌های مختلف در همان دهک ثابت مانده‌اند، برخی به دهک‌های پایین‌تر و برخی نیز به دهک‌های بالاتر رفته‌اند. اما به‌طور کلی می‌توان گفت طی این سال‌ها به‌واسطه شرایط اقتصادی موجود دهک‌های جامعه دچار تغییرات اساسی شده است، طبق داده‌های مرکز آمار، طی سه سال اخیر جابه‌جایی افراد در دهک‌های درآمد نسبتا قابل‌توجه بوده و گرچه پردرآمدهایی بوده‌اند که پردرآمدتر شده‌اند، اما بین آنها نیز افرادی بوده‌اند که بنا به شرایطی به دهک‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند. همچنین بین دهک‌های کم‌درآمد یکم تا سوم نیز خانوارهایی هستند که وضعیت‌شان بحرانی‌تر شده و خانوارهایی نیز طی این مدت به‌لحاظ درآمد وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد عوامل تاثیرگذار بر انتقال افراد به دهک‌های بالاتر و پایین‌تر نیز عمدتا عوامل شغلی (داشتن شاغل در خانواده، تعداد شاغل خانوار و نوع شغل سرپرست خانوار)، وضعیت ملکی خانوار (مالک یا مستاجر بودن)، وضعیت تحصیلی خانوار و… بوده است.

 

اصلاح قانون سلاح برای امنیت بیشتر مردم

روزنامه همشهری:درپی شهادت جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز، در درگیری با اراذل و اوباش در چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه سال گذشته، موجی از انتقادات به شرایط قانونی به‌کارگیری نیرو‌های انتظامی از سلاح در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ بازنگری درقانون به‌کارگیری سلاح خواستار اصلاح قوانین محدودکننده در استفاده از سلاح توسط نیرو‌های انتظامی شدند. در همان ایام، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت جامعه جز با اقتدار پلیس محقق نخواهد شد، در توییتی نوشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» برای مأموران شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد. در پی این خواسته، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط پلیس و ارائه به بخش حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس با اولویت فوری، خبر داد  و خواستار استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی برای اصلاح قانون موجود شد. اما ماجرای لایحه قانون استفاده از سلاح به سال‌های دورتر بازمی‌گردد. دولت دوازدهم لایحه‌ای با عنوان اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح درموارد ضروری را به مجلس ارسال کرده بود تا بعد از بحث و بررسی‌های لازم به‌صورت عادی به تصویب پارلمان برسد، اما بعد از وقایع رخ‌داده به‌ویژه حادثه شیراز، دولت سیزدهم با پیگیری‌ این لایحه سبب شد مجلس آن را در دستورکار خود قرار دهد تا تکلیف قانونی مأموران در استفاده از اسلحه و ضوابطی که وجود دارد اصلاح شود.

 

صحبت‌های خطرناک جواد خیابانی

روزنامه شرق:جواد خیابانی، مجری و گزارشگر صداوسیما، مدت‌هاست به واسطه یکی، دو مورد در فضای رسانه‌ای مورد توجه است. او با گزارش دیدار خاطره‌انگیز ایران و استرالیا، توانست بخش مهمی از دوران حرفه‌ای‌اش را در اذهان زنده نگه دارد؛ یک گزارش سراسر احساسی که حتی همین روزها هم عده‌ای با شنیدنش خوشحال شده و کیف می‌کنند. به غیر از این بخش، دیگر موردی که جواد خیابانی در آن ید طولایی پیدا کرده مربوط به سوتی و گاف‌های متعددی است که حین گزارش می‌دهد. او البته به گفتن جملاتی که بعضا بی‌معنی است هم شهره شده و این یکی را بیشتر در خلال برنامه‌هایی که مجری‌گری کرده، به نمایش گذاشته است. به هر روی، جواد خیابانی با همین ماهیت و کاربرد همچنان در صداوسیما مشغول فعالیت است و بعد از مهاجرت مزدک میرزایی و گوشه‌نشین‌کردن عادل فردوسی‌پور، او حالا یکی از گزارشگران مهم صداوسیما تلقی می‌شود. درست است که خیابانی تلاش می‌کند خودش را بیشتر به عنوان یک گزارشگر معرفی کند، ولی بعضا جملاتی در حین گزارش به زبان می‌آورد که باید مراقب آنها بود! او همین چندی پیش در جریان دیدار دوستانه تیم ملی ایران از کیفیت بالای لباس تیم ملی تعریف کرد. در صحنه‌ای که بازیکن رقیب پیراهن کنعانی‌زادگان را می‌کشید او این جمله را به زبان آورد که «لباس تیم ملی نه‌تنها طرح زیبایی دارد، بلکه جنس بسیار خوبی هم داشته و پاره نمی‌شود». ساده‌انگارانه است که بپذیریم جواد خیابانی بدون قصد و غرض از پیراهن تیم ملی که یک برند ایرانی این روزها آن را تهیه و تولید کرده است، تعریف می‌کند؛ به ویژه اینکه همین جواد خیابانی پیش‌تر سابقه واسطه‌گری برای پیراهن تیم ملی را در کارنامه داشته و اتفاقا ماحصل واسطه‌گری او برای پیراهن تیم ملی منجر به جنجالی بزرگ شد. قبل از رسیدگی به تعریف‌های جدیدی که جواد خیابانی از پیراهن‌های تیم ملی کرده، ابتدا باید سری به سال 1395 زد و دلالی او برای شرکت به‌ظاهر ایتالیایی «جیووا» را مورد بررسی قرار داد.

 

زنگ خطری برای محدود شدن آزادی‌های قانونی

روزنامه ابتکار:مجلس شورای اسلامی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی را از شمول حکم قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری خارج کرد. مصوبه‌ای که باعث می‌شود نظارت بر این دو شورا و شکایت احتمالی از برخی مصوبات آن‌ها، عملا از سوی شهروندان ممکن نباشد.در جلسه روز گذشته مجلس،  بخش‌هایی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بررسی شد و اصلاحاتی درباره این قانون صورت گرفت.قانون دیوان عدالت اداری در ۲۵ آذر ۱۳۸۵ در مجلس هفتم شورای اسلامی به ریاست غلامعلی حداد عادل و اصلاحات بعدی آن و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۹ در قوه قضائیه به ریاست سید محمود هاشمی‌شاهرودی تصویب شد. پس از آن و در مجلس هشتم شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و در ۲۲ آذر ۱۳۹۰ قوانین گذشته لغو و قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تصویب شد. مواد این قانون در ۳۰ آذر ۱۳۹۰ به تایید شورای نگهبان رسید و مواد اختلافی ۱۰، ۱۲، ۸۹، ۹۰ و ۹۴ این قانون در ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی موافق با مصلحت نظام تشـخیص داده شد.حالا و در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در حال بررسی است. اما تصویب اصلاحیه ماده ۱۲ این قانون انتقاداتی را ایجاد کرده است.

 

دومين وزير استيضاح يا استعفا؟

روزنامه اعتماد:بعد از انتشار خبر استيضاح سيد رضا فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت، برخي نمايندگان مجلس در گفت‌وگوهايي با خبرگزاري ايرنا، از احتمال كاهش امضاهاي اين استيضاح سخن به ميان آوردند. البته تا لحظه تنظيم اين گزارش، خبر موثقي از احتمال منتفي شدن استيضاح منتشر نشده است. به نظر مي‌رسد كه فاطمي‌امين بعد از حجت‌ عبدالملكي، دومين وزيري است كه بعد از اجراي طرح اصلاح نظام يارانه‌اي صندلي خود را از دست خواهد داد. در خصوص فاطمي‌امين، به نظر مي‌رسد كه دولت هم چندان تمايلي به حمايت تمام قد از او ندارد. حتي پس از اعلام خبر استيضاح، شايعاتي نيز دربارهاستعفاي وي مطرح شده بود و اين تصور ايجاد شد كه فاطمي‌امين نيز مانند عبدالملكي به يك استعفا، رنج استيضاح را از سر دولت بردارد. اما به فاصله كوتاهي پس از انتشار آن خبر، سخنگوي وزارت صنعت اعلام كرد كه فاطمي‌امين تصميمي براي استعفا ندارد. فاطمي‌امين حتي شب گذشته در يك برنامه زنده تلويزيوني نيز شركت كرده و عملكرد يك‌ساله وزارتخانه‌اش را تشريح كرد. عملكردي كه البته نمايندگان مجلس دل خوشي از آن ندارند.  نمايندگان مجلس معتقدند كه مديريت نادرست و ضعف در تنظيم بازار باعث عدم تعادل در بازارهايي مانند سيمان و فولاد شده است؛ دو صنعتي كه ارتباط مستقيم با حوزه عمران دارند و وزير صمت در ايام راي اعتماد به كابينه كه با روزهاي بررسي طرح «جهش توليد و تامين مسكن» همراه بود، قول ايجاد ثبات و تنظيم بازار در اين عرصه را به نمايندگان داده بود تا فضا براي اجراي اين طرح فراهم شود. اتفاقي كه ميسر نشد و پيامد موج گراني رقم خورده در اين بازار، منجر به افزايش قيمت تمام شده براي سازندگان طرح مسكن ملي شد، امري كه به اجرا درآمدن اين قانون را با مشكل مواجه كرده است.

 

اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود

روزنامه ایران:طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی 24 خرداد نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت 5 ماه بایستی مشکلات این حوزه بخصوص خودرو حل می‌شد. سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: بر‌اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تخصصی صنایع و معادن طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را بررسی می‌کند. اما روز گذشته حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: امضاهای نمایندگان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال کاهش است و کمیسیون هم هنوز این موضوع را در دستور قرار نداده است. در صورت روند کاهش امضاهای موافق استیضاح، این موضوع از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند.قطعاً وزیر ابراهیم رئیسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سؤال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟

 

سرنوشت پروژه ‌های انتقال آب

روزنامه تجارت: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو تعیین و تکلیف پروژه‌های انتقال آب است که در این مسیر نیز گام‌هایی را برداشته و آنطور که تاکنون مشخص شده استارت برخی از پروژه‌ها زده شده است. به گزارش «تجارت»، ایده انتقال آب از خلیج‌فارس بر مبنای تامین آب کشاورزی استان کرمان شکل‌گرفت، اما با گسترش و توسعه صنعت معدن و فولاد در کشور نیاز این صنایع به آب روزبه روز نسبت به گذشته بیشتر شد. همزمان با بحران کمبود آب در کشور و کم بارشی، کارخانه‌های زنجیره فولاد روبه توسعه گذاشتند و مصرف آب در این صنایع برای تولید محصولات روبه فزونی گذاشت. اگرچه ایده این طرح به زمان ریاست جمهوری ‌هاشمی‌ رفسنجانی بازمی‌گردد و هدف از آن احیای صنعت و کشاورزی در استان‌های کرمان و یزد بود، اما پیاده‌سازی آن از سوی بخش‌خصوصی شکل گرفت. در این میان بنگاه‌های آب بر صنعتی برای جبران کمبود آب، اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه انتقال آب خلیج فارس کردند. شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس تاسیس شد و مسوولیت اجرای پروژه شیرین سازی آب از دریای خلیج‌فارس و انتقال به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد را عهده‌دار شد. مرداد سال ۹۲ بود که با خرید بیش از ۲۰درصد از سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در شرکت چادرملو موافقت شد و در هیات‌مدیره این شرکت اقدام مزبور به تصویب رسید.همچنین شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۴/ ۴۴درصد و صنایع ملی مس با ۳/ ۳۳درصد به این سرمایه‌گذاری ملحق شدند که ۲/ ۲۲درصد از این شرکت در اختیار چادرملو است. شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در تیر سال ۹۲ با سرمایه ۳هزار میلیارد ریالی تاسیس شد، سرمایه آن در سال ۹۹ به ۴۰هزار میلیارد ریال رسید و در همان سال با افزایش سرمایه تا مبلغ ۶۰هزار میلیارد ریال در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده موافقت شد. صحبت انتقال آب از دریاها به مناطق کویری کشور سال‌هاست که به میان آمده است؛ طرح‌های انتقال آب از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی مدت‌ها است که مدافعان و مخالفانی دارد اما حالا با روی کار آمدن دولت سیزدهم بحث انتقال آب به‌ویژه از خلیج فارس به فلات مرکزی با جدیت ‌در حال ‌پیگیری است.

 

محیط‌زیست توان مقابله با «مافیای آشغال» را ندارد

روزنامه جوان:انباشت ۶۰ ساله زباله در جنگل‌های شمال کشور، کار را به جایی رسانده که هر هفته در سازمان محیط‌زیست به خاطر آن جلسه برگزار می‌شود و البته نتیجه عملی‌ای هم ندارد! رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز در این‌باره هشدار داد که پسماند در جنگل‌های شمال تمام منابع آب و خاک آن را از بین برده‌است. به گفته معاون رئیس‌جمهور هنوز بر سر مالکیت پسماند دعواست و با وجود مافیا پشت این پول کثیف، اجازه ساماندهی در این زمینه داده نمی‌شود. بیش از نیم قرن است که زباله‌های شمال کشور میهمان ناخوانده جنگل‌های هیرکانی هستند. بارش باران هم باعث افزایش تولید شیرابه‌های سمی خطرناک و در نتیجه نابودی گونه‌های بی‌نظیر تنوع زیستی می‌شود. بررسی‌های گروه محیط‌زیست دانشگاه نوشیروانی بابل نشان می‌دهد که یک سوم سایت‌های دفن زباله‌های شمال در جنگل‌ها قرار دارد.ترکیب انواع پسماند‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی در جنگل‌های شمال و بعضاً با ارتفاع ۹۰ متری از سطح زمین، امکان جابه‌جایی و انتقال آن برای طراحی یک محل جدید دفن زباله را بسیار سخت کرده‌است. از آنجایی که زباله‌ها به صورت روباز، بدون عملیات خاک‌پوشی، فشرده‌سازی و جمع‌آوری گاز‌های خروجی در جنگل تخلیه شده‌اند، هم آب را آلوده و هم به خاک نفوذ کرده‌اند. یک نمونه از خسارت‌های زباله در شمال مربوط به شیرابه‌های سایت جمع‌آوری زباله در جنگل‌های سراوان است. این شیرابه‌ها با سرعت ۵تا ۲۰ لیتر بر ثانیه وارد رودخانه سفیدرود، سپس زرجوب و در نهایت راهی تالاب بین‌المللی انزلی می‌شود.

 

مهر ابطال مجلس به نفع بازنشستگان

روزنامه خراسان: چالش بزرگ و ماجرای «افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی» که در روزهای اخیر به غصه‌ای برای آن‌ها تبدیل شده بود، در اولین گام و فرایند اصلاح مصوبه دولت، توسط مجلس به خیر و خوشی تمام شد و مجلس عصر دیروز دولت را مکلف به اصلاح مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی کرد. چالشی که به استعفای وزیر کشیده شد تقریبا همه کسانی که به نوعی متاثر از  اقدام متفاوت یا به تعبیر برخی «بدعت» دولت شدند، از سابقه ماجرا  مطلع هستند. در عین حال خلاصه داستان این بود: «امسال هم مانند سال‌های قبل، بعد از تعیین افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار (57.4 درصد برای حداقل‌بگیران و 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان برای سایر سطوح)، هیئت امنای تامین اجتماعی همین میزان افزایش را برای بازنشستگان درنظر گرفت و طبق قانون برای تصویب به دولت ارسال کرد. اما بعد از دوماه تاخیر، دولت برخلاف سال‌های گذشته بدعتی تازه گذاشت و این مصوبه را تغییر داد تا میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح حقوقی تامین اجتماعی فقط 10 درصد، یعنی 28 درصد کمتر از پیشنهاد تامین اجتماعی تعیین شود، البته به اضافه ماهانه 650 هزار تومان برای حقوق‌های زیر 10 میلیون تومان» و البته که این «بدعت» سرانجام خوشی برای وزیر رفاه نداشت و وی را مجبور به استعفا کرد. مجلس و هیئت تطبیق قوانین وارد شد پس از اعتراض بازنشستگان با حقوق‌های بیشتر از 10 میلیون تومان که «چرا برای افزایش حقوق ما به  مصوبه تامین اجتماعی توجه نکردید؟» نمایندگان و هیئت تطبیق قوانین وارد میدان شدند و طبق گفته اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی، «سازمان تأمین اجتماعی یک موسسه عمومی غیردولتی است و دولت حق دخالت در امور اداری و منابع آن را ندارد.»

 

«سلام فرمانده» در دست صبا افتاد

روزنامه کيهان: ۱- مطلع یکی از غزلیات حافظ است: گر زلف پریشانت در دست صبا افتد هرجا که دلی باشد در دام بلا افتد ما کشتی صبر خود در بحر غم افکندیم تا آخر از این طوفان هر تخته کجا افتد    این رباعی هم از شیخ اشراق، شهاب‌الدین سهروردی است: گر عشق نبودی و غم عشق نبودی چندین سخن نغز كه گفتی؟ كه شنودی؟ ور باد نبودی كه سر زلف ربودی رخساره معشوق به عاشق، كه نمودی؟  … و این رباعی نیز از سروده‌های ابوسعید ابوالخیر است: راه تو  به‌هر روش که پویند خوشست وصل تو          به‌هر جهت که جویند خوشست روی تو به‌هر دیده که بینند نکوست نام تو  به‌هر زبان که گویند خوشست ۲- او را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیست، نه اینکه «حاضر» نباشد. «غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به او زده‌اند و آنان که بر این پندارند، راه به خطا می‌پیمایند‌، آمدنش که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانش که هر صبح و شام او را می‌خوانند، ظهورش را از خدا می‌طلبند نه حضورش را. وقتی ظاهر می‌شود‌، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند و با تعجب می‌گویند که او را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند‌، چرا که او در میان ماست، زیرا امام ماست و هیچ امامی نیست که در میان امت خود نباشد‌…  از قول حضرتش‌(ع) است که؛ «‌اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللأّْو اءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَعْداءُ…؛ از یاری رساندن به شما کوتاهی نکرده، فراموشتان نمی‌کنیم، و اگر چنین نبود، سختی‌ها و ناگواری‌ها بر شما نازل می‌شد و دشمنان، نابودتان می‌کردند».

 

چپ‌ها کلمبیا را هم گرفتند

روزنامه وطن امروز:کلمبیا برای نخستین‌بار رئیس‌جمهور چپ خواهد داشت. این خبر روز یکشنبه برای ساعت‌ها تیتر اول رسانه‌های آمریکای لاتین بود. گوستاوو پترو، یک مبارز سابق و سناتور قدیمی که متعهد به تغییر سیستم اقتصادی کشور شده است، در سومین رقابت خود به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری توانست در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود تا سومین کشور بزرگ آمریکای لاتین را در مسیری کاملا جدید قرار دهد.   بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، نتایج شمارش آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا نشان می‌دهد «گوستاوو پترو» نامزد چپ‌گرا پیروز نهایی انتخابات شده است.   با شمارش ۹۹ درصد آرا، گوستاوو پترو کمی بیش از ۵۰درصد آرا را کسب کرده و رقیبش نیز حدود ۴۷ درصد آرا را در اختیار گرفته است. گوستاوو پترو در نخستین واکنش به پیروزی خود در انتخابات در حساب توئیتر خود آن را یک «پیروزی مهم و تاریخی» برای مردم کلمبیا خواند. وی نوشت: «این یک پیروزی برای خدا، برای مردم و برای تاریخ است». پیروزی یک نامزد چپ‌گرا برای کلمبیا که پیش از این همیشه در اختیار راست‌گرایان بوده است، می‌تواند دوره جدیدی را در حیات سیاسی کلمبیا رقم بزند.  برخی کارشناسان معتقدند این امر می‌تواند تحولاتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند. بر اساس گزارش ایندیپندنت، پترو وعده داده نظام اقتصادی کلمبیا را به کلی متحول کند و دست به گسترش برنامه‌های اجتماعی، توقف کاوش نفت و تغییر تمرکز کشور به سوی صنعت و کشاورزی داخلی بزند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.