فعال شدن دیپلماسی حج میان ایران وعربستان

رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر حج و عمره عربستان در دیدار با یکدیگر درباره افزایش سهمیه حجاج ایرانی، رفع موانع عمره، هزینه سفر حج و امنیت حجاج گفت‌وگو کردند.

به گزارش شهروند آنلاین؛سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در آستانه حج تمتع و همزمان با حضور زائران ایرانی در عربستان پس از دو سال وقفه حج، در شهر جده با توفیق بن فوزان الربیعة، وزیر حج و عمره عربستان سعودی دیدار کرد.

آخرین دیدار رسمی و مذاکره رو در روی مقامات حج دو کشور به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد که با همه‌گیری کرونا و توقف حج، این دیدارها و گفت‌وگوهای حضوری نیز متوقف شده بود. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، ‌ مذاکره و توافق حج امسال ایران نیز به صورت غیرحضوری انجام شده است. سازمان حج و زیارت که درباره بازنگری در سهمیه حج ایران و همچنین افزایش هزینه‌ها با عربستان مکاتبه کرده بود، نسبت به بی‌توجهی و پاسخ ندادن عربستان به این مطالبات، معترض شده بود. تعطیلی دفاتر کنسولی و سفارتخانه‌های دو کشور در سال‌های اخیر پیگیری مطالبات حج و عمره را تحت‌تاثیر قرار داده است.

سیدصادق حسینی ـ‌رئیس سازمان حج و زیارت‌ در این دیدار  با اشاره به برخی سوء تفاهم‌های سیاسی موجود میان ایران و عربستان و انجام مذاکرات میان دو کشور در بغداد به منظور حل و فصل مشکلات موجود، بیان کرد: امیدواریم دیپلماسی حج به کمک دیپلماسی سیاسی آمده و در حل شدن مشکلات موجود نقش‌آفرینی کند.

او همچنین گفت: ما امیدواریم با مساعدت طرف سعودی، موانع موجود در مسیر برقراری دوباره سفر عمره به روی شهروندان ایرانی برداشته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که بیش از یک میلیون و۲۰۰ هزار ایرانی در نوبت اعزام به حج تمتع هستند، از همتای عربستانی خود خواست با افزایش سهمیه ایران در حج امسال موافقت کند.

حسینی در این دیدار از افزایش نرخ ارایه خدمات به حجاج گله کرد و از مقامات عربستان سعودی خواست در این راستا و به منظور وارد نشدن فشار مضاعف بر زائران، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

بازنگری در سهمیه حج

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، وزیر حج و عمره عربستان نیز در دیدار با همتای ایرانی خود، امنیت و سلامت حجاج تمام کشورها را مهم‌ترین اولویت دولت عربستان دانست و گفت: نظر به لغو اعزام حجاج از سوی برخی کشورها و همچنین استفاده نکردن برخی دیگر از کشورها از تمام سهمیه خود، موضوع افزایش سهمیه امسال مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مهیا بودن شرایط به اطلاع مقامات خواهد رسید.

توفیق بن فوزان الربیعة درباره موضوع افزایش قیمت خدمات حج نیز اظهار کرد: این موضوع به افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین برگزار نشدن حج با آمار کامل مربوط می‌شود، اما دولت عربستان با تعیین سقف برای ارایه خدمات از سوی شرکت‌ها و مؤسسات، تلاش خود را برای کمک به حجاج تمام کشورها به کار می‌گیرد./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.