سرگرمی از سبد هزینه خانوار خط خورد/ هر کلاس تابستانی چقدر آب می خورد؟

جیب خالی خانواده ها و افزایش هزینه کلاس های تابستانی بچه ها

شاید این موضوع طبیعی باشد که بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و فشارهای اقتصادی اولویت‌های زندگی خود را تغییر دهند. در واقع باید گفت تفریح و سرگرمی تقریبا از اولین مواردی است که از لیست اولویت‌های خانواده‌ها خط می‌خورد. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه بخش تفریح و فرهنگ ایران در سال ۱۳۹۸ به ۲.۴۳درصد و در ۱۳۹۹ به ۱.۹۱درصد کاهش یافته است.

ملیحه محمودخواه- شهروندآنلاین؛ قدیم‌تر هر وقتی تابستان شروع می‌شد، نه‌تنها از شلوغی کلاس‌های مدرسه کم نمی‌شد که گاهی این کلاس‌ها شلوغ‌تر هم می‌شد. ماجرا هم سر کلاس‌های تابستانی بود که گاهی بچه‌های محله‌های اطراف هم برای شرکت در این کلاس‌ها داوطلب می‌شدند. آن‌وقت‌ها نه خبری از کلاس‌های کامپیوتر، رباتیک و زبان‌های مختلف بود و نه شهریه‌های آنچنانی. بچه‌ها کلاس‌های خطاطی، نقاشی، روزنامه‌دیواری و کاردستی را  به عشق اردوهایی که هرازچندگاهی با اتوبوس‌های گازی و دودگرفته می‌رفتند، می‌گذراندند. نه کسی از گرمای سرسام‌آور اتوبوس‌هایی که گاهی پنجره‌هایش هم باز نمی‌شد و پرده‌های قرمزرنگ رنگ‌ورو رفته‌اش در تمام طول مسیر تنها محافظ آفتاب بود، شکایت می‌کرد و نه از کلاس‌هایی که وقتی به آخر تابستان می‌رسی، نه خطت را تغییر داده بود و نه مهارت نقاشی‌ات را افزایش داده بود. اما با همه اینها تابستان‌ها پر بود از خوشی و خوشحالی برای بچه‌هایی که سه ماه از درس‌خواندن رها شده بودند و سال بعد خاطرات زیادی برای اولین انشای سال که تابستان خود را چگونه گذراندید، داشتند.

اما این روزها ماجرای تابستان‌ها برای خانواده‌ها تغییر اساسی کرده و داستان جور دیگری شده است. شرایط به‌گونه‌ای شده که انگار گرمای تابستان را برای خانواده‌ها سخت‌تر کرده است. افزایش قیمت‌ها که این روزها بر زندگی همه ایرانی‌ها تاثیر گذاشته است و کلاس‌های تابستانی هم از این قاعده مستثنی نیست. هزینه کلاس‌های تابستانی انقدر سرسام‌آور شده است که بسیاری از خانواده‌ها عطای کلاس‌های تابستانی را به لقای آن بخشیده‌اند. در واقع تفریح‌های تابستانی که بیشتر در قالب کلاس‌ها برای بچه‌ها معنا پیدا می‌کرد، از بین رفته است و این امر سبب می‌شود که بچه‌ها در همان دوران کودکی درگیر مسائل مالی شده و با مشکلات اقتصادی خانواده آشنا شوند که به اعتقاد بسیاری از روان‌شناسان کودک این آسیب بزرگی به روحیه بچه‌ها وارد خواهد کرد.

تورم و تفریح

شاید این موضوع طبیعی باشد که بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و فشارهای اقتصادی اولویت‌های زندگی خود را تغییر دهند. در واقع باید گفت تفریح و سرگرمی تقریبا از اولین مواردی است که از لیست اولویت‌های خانواده‌ها خط می‌خورد. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه بخش تفریح و فرهنگ ایران در سال ۱۳۹۸ به ۲.۴۳درصد و در ۱۳۹۹ به ۱.۹۱درصد کاهش یافته است. همچنین در خانوارهای روستایی، در سال ۱۳۹۸ افزایش هزینه اتفاق افتاد، به‌طوری که سهم تفریح و سرگرمی که در سال۱۳۹۶، ۱.۸۵درصد بوده، در سال بعد به ۱.۷۹درصد کاهش پیدا کرد. در سال ۱۳۹۸، سهم تفریح و سرگرمی برای خانوارهای روستایی رشد داشت و به ۲.۸۵درصد رسید، ولی دوباره در سال۱۳۹۹ به ۱.۵۹درصد کاهش یافت. اما مقادیر تفریح و سرگرمی با افزایش هزینه‌های خوراکی بسیار محدود و حتی حذف شد.

 خانواده‌ها دنبال تفریح ارزان‌قیمت

با شروع تابستان و اوقات فراغت، بیشتر خانواده‌ها به‌دنبال راهی برای سرگرم‌کردن فرزندان خود هستند و این‌بار نه در مدرسه بلکه در موسسات مختلف به‌دنبال کلاسی می‌گردند که متناسب با بودجه و توان مالی آنها ساعاتی از روزهای بلند آنها را پر کند. برخی از کلاس‌ها مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت، استخر و فوتبال طرفداران بیشتری دارد، قاعدتا قیمت‌های مختلفی نیز برای خانواده‌ها عرضه می‌شود و بسته به نوع کلاس و مکانی که کلاس در آن قرار گرفته، متفاوت است.

استخر و آب‌بازی یک تفریح پرطرفدار

گرما که زیاد می‌شود و عرق از سر و رویت می‌ریزید، هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک استخر و آبتنی در آب خنک حالت را جا بیاورد.

بسته به اینکه استخر در کجای تهران باشد، قیمت آن متفاوت است، البته در همه جا پول مربی جداست، یعنی هزینه شما به دو بخش تقسیم می‌شود؛ حق آب و حق مربی. اگر کلاس‌تان خصوصی باشد که حق مربی هم کاملا متفاوت‌تر می‌شود. اما حق استخر هم بستگی به ابعاد و تعداد نفرات حاضر در هر سانس دارد  که اگر این استخر در شمال شهر یا جنوب شهر قرار داشته باشد و بخواهید فقط تنی به آب بزنید و در آب بازی کنید، در جنوب شهر باید بین 100 تا 250هزار تومان برای یک سانس یک‌ساعت‌ونیمه بدهید، اما اگر هدف‌تان شنا یاد گرفتن باشد وضعیت متفاوت است و برای یک دوره مبتدی در مرکز شهر بین یک‌میلیون تا سه میلیون تومان باید بدهید. هر چقدر که مربی شما اسم‌ورسم‌دارتر باشد، هزینه پرداختی‌تان بیشتر می‌شود. این قیمت‌ها وقتی بالاتر می‌رود که بخواهید خصوصی کلاس بردارید، آن‌وقت گاهی هزینه شما تا 6میلیون تومان هم می‌رسد، البته این رقم برای دوره‌های تخصصی شناست و دوره‌های اصلاح تکنیک، کاهش رکورد و دوره‌های آمادگی مربیگری و نجات غریق هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارد که در شمال شهر قیمت‌ها بیشتر است.

هر چند باید به این نکته اشاره کرد که در دو سالی که کرونا در کشور جولان می‌داد، وضعیت استخرها نیز به‌شدت بد شده بود. بسیاری از این مراکز بسته بود و خیلی‌ها هم مجبور شدند تعطیل‌کنند. در واقع این وقفه دو ساله و افزایش قیمت‌های سرسام‌آور سبب افزایش 5 تا 6 برابری قیمت‌ها شده است.

آموزش فوتبال

آموزش فوتبال از آن دست آموزش‌هایی است که تابستان‌ها طرفدارانش چند برابر می‌شود. دیگر کار بچه‌های این دوره و زمانه از دو دروازه فوتبال و چند توپ پاره پلاستیکی که درهم‌تنیده شده بود، گذشته و بیشتر بچه‌ها سودای حرفه‌ای‌شدن و مشهورشدن در فوتبال را درسر می‌پرورانند و همین موضوع کافی است که بازار این کلاس‌ها نیز پر رونق باشد. اما اینکه هر خانواده چقدر باید  برای این کلاس‌ها هزینه کند، بسته به باشگاه‌ها، جای آن، تعداد هنرجوها و از همه مهم‌تر مربی متفاوت است.

خلجی که مدت‌هاست به‌دنبال یک کلاس فوتبال برای پسر 9ساله‌اش در محدوده شرق تهران می‌گردد، می‌گوید: «بسته به اینکه کلاس کجا و با چه مربی برگزار شود، قیمت‌ها متفاوت است، مثلا یک باشگاه که یکی از فوتبالیست‌های قدیمی در آن مربی است، هر ماه یک‌میلیون‌و500هزار تومان شهریه می‌گیرد. یک باشگاه که در داخل پارک قصر قرار دارد، شهریه ماهانه‌اش 400هزار تومان است. باشگاه‌های شهرداری قیمت مناسب‌تری دارد و هر ماه 260هزار تومان است.

اما مدرسه فوتبال هزینه‌های بالاتری دارد، یک‌میلیون‌و 700 هزینه کلاس است، به جز پوشاک ورزشی که همه بچه‌ها باید آن را تهیه کنند. البته پول بیمه هم جداست.

اما یک مدرسه فوتبال در منطقه یافت‌آباد توضیح می‌دهد که شهریه سه ماهه‌ 3میلیون و 500 است و حدود 500هزار تومان  هم لباس‌ها و جوراب و گرمکن  برای متقاضی آب می‌خورد.

اما در جنوب تهران قیمت‌ها کمی پایین‌تر است، یکی از خانواده‌ها که فرزندش به یک باشگاه معمولی می‌رود، 300هزار تومان هزینه ماهانه کلاس را می‌دهد، 300هزار تومان هم هزینه لباس داده است و با هزینه رفت‌وآمد تقریبا 800هزار تومان برای یک ماه فوتبال پرداخت‌می‌کند. البته این را هم می‌گوید که کلاس‌ها انقدر شلوغ است که بعضی جلسات بچه‌ها قید رفتن به باشگاه را می‌زنند.

دوچرخه‌سواری یک تفریح گران‌قیمت

از آن زمان که خانواده‌ها چند کودک داشتند و یک دوچرخه برای بچه بزرگ‌تر می‌خریدند و بچه‌های دیگر به نوبت هر کدام وقتی بزرگ‌تر می‌شدند، صاحب دوچرخه می‌شدند، سال‌ها می‌گذرد. در حال حاضر تعداد فرزندان خانواده‌ها کم است و بیشتر خانواده‌ها تلاش می‌کنند امکانات لازم را برای بچه‌های خود فراهم کنند. یکی از این امکانات که امروزه تقریبا به یک تفریح لاکچری تبدیل‌شده، دوچرخه‌سواری است. اگر سری به بازار دوچرخه‌های کودک در خیابان جوادیان یا همان قلمستان سابق بزنید، می‌بینید که کوچک‌ترین و ارزان‌ترین دوچرخه‌ها از یک‌میلیون‌و800هزار تومان شروع می‌شود. به گفته یکی از خریداران که بیشتر مغازه‌ها را برای خریدن دوچرخه گشته بود، یک دوچرخه سایز 16 که سال پیش 2میلیون و 100هزار تومان بوده، امسال 5میلیون‌و600 تومان قیمت کرده است. به گفته او خرید دوچرخه برای بسیاری از خانواده‌ها دور از دسترس شده است.

یکی از فروشندگان به «شهروند» توضیح می‌دهد که برای خرید دوچرخه خانواده‌ها باید دقت کنند، زیرا بچه‌ها در حال رشد هستند. دوچرخه خریدن مثل لباس‌ خریدن است، باید کمی بزرگ‌تر از سایز کودک خریداری شود که حداقل تا سه سال برای کودک قابل استفاده باشد. کیفیت دوچرخه هم اهمیت دارد و برای خریدش باید موضوع ایمنی آن هم مد نظر قرار بگیرد.

اسکیت

اسکیت شاید یکی از تفریحاتی باشد که هر خانواده‌ای به فکر آن نباشد، زیرا اگر هزینه کلاس را هم کنار بگذاریم، خود اسکیت هزینه بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. ارزان‌ترین کفش اسکیت از یک‌میلیون‌و500هزار تومان شروع می‌شود و کفش‌های حرفه‌ای تا 25میلیون تومان هم می‌رسد. حالا کسی که بتواند یک کفش اسکیت برای بچه‌اش تهیه کند، باید هزینه زمین و مربی را هم کنار بگذارد.

یکی از خانواده‌ها به «شهروند» توضیح می‌دهد که کفش بچه‌اش  را از دیوار تهیه کرده، زیرا کفش‌ها برای صاحب قبلی کوچک شده و قابل استفاده نبوده است.

اما پول آموزش در جاهای مختلف متفاوت است، مثلا دانشگاه امیرکبیر آموزش اسکیتش برای دو روز در هفته 400هزار تومان است و ایران‌مال برای یک ساعت بازی البته با تجهیزات و کفش 350هزار تومان است. این در حالی است که اگر کسی وسیله داشته باشد و به زمین بازی پارک آب و آتش برود، می‌تواند برای یک ساعت بازی 200هزار تومان بپردازد، دقیقا همان قیمتی که باید در پارک ساعی هزینه کند. اما نمی‌شود در اسکیت یک‌ساعته کسی مهارت پیدا کند و جلسات زیادی برای آموزش آن نیاز است.

 

 کلاس موسیقی

کلاس موسیقی از آن دست کلاس‌هایی است که متقاضی کمی ندارد و این روزها اگر بیشتر توجه کنید تعداد بیشتری از بچه‌ها را می‌بینید که ساز به دست دارند. کلاس‌های موسیقی هم قیمت‌های مختلفی دارد. بسته به اینکه کلاس‌ها را خصوصی یا نیمه‌خصوصی یا جمعی انتخاب کنید، قیمتش متفاوت می‌شود.

قیمت کلاس‌های موسیقی متفاوت است برای بچه‌ها و در مقطع پایین و آموزش بلز و فلوت هر ترم حدود یک‌میلیون تومان تمام می‌شود، اما هر چقدر ساز حرفه‌ای‌تر می‌شود، قیمت آن هم تغییر می‌کند. در گیتار و تار هر ترم دومیلیون و سازهای حرفه‌ای‌تر به‌مراتب قیمت بالاتری دارد.

پیانو از کلاس‌های پرهزینه است که هم خرید آن هزینه‌بردار است و هم آموزشش. قیمت پیانو از 20میلیون شروع می‌شود و تا 100میلیون هم می‌رسد. اما آموزش آن جلسه‌ای 200 تا 300هزار تومان است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.