سلاح امید علیه دشمن/ توصیه دارویی مجلس به دولت/ سر گمرك كلاه گذاشتند

روزنامه های امروز همچنین به بررسی موضوع احیای برجام ، واکاوي جملات بانکي پور ، لزوم بازنگری در استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ، نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان اصناف و مشاوران املاک ، سهم مردم از هزینه‌های دارو و درمان ، گزارش کمیسیون بهداشت از عملکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوط درباره قوانین مصوب در بودجه 1401 ، مجازات قطع‌کردن دست به دلیل دزدی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر در ۲۲ خرداد در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسی موضوع احیای برجام ، واکاوي جملات بانکي پور ، لزوم بازنگری در استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ، نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان اصناف و مشاوران املاک ، سهم مردم از هزینه‌های دارو و درمان ، گزارش کمیسیون بهداشت از عملکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوط درباره قوانین مصوب در بودجه 1401  ، مجازات قطع‌کردن دست به دلیل دزدی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

  تحریم‌ها در دوره روحانی دو برابر شد نه در دوره جلیلی یا رئیسی

روزنامه کيهان:سایت حامی دولت سابق می‌گوید: دولت رئیسی هر چقدر در ماجرای مقابله با کرونا، واقع‌گرا و موفق بود، تاکنون در موضوع احیای برجام، از واقع گرایی به دور و ناکام بوده است.«عصر ایران» در سالگرد پیروزی سیدابراهیم رئیسی، انتخابات سال گذشته را غیررقابتی خوانده ونوشت: «در آن زمان، 2 اولویت در مقابل رئیسی قرار داشت: کرونا و تحریم. دولت رئیسی بعد از آغاز به کار در زمینه کنترل کرونا و مقابله با آن، با واقع‌نگری به شیوه مناسب عمل کرد. یعنی با نگاه واقعی به مشکل (مرگ صدها نفر در روز به دلیل این بیماری)، راه‌حل شامل واردات سریع و حجم بالای واکسن و تزریق گسترده آن در کشور را به خوبی اجرا کرد.  این برنامه نتیجه داد. فوتی‌های کرونا از 700 مورد در روز به صفر رسید و زندگی عادی برگشت.برخی از تحلیلگران و حتی منتقدان فکر می‌کردند دولت رئیسی در برابر برجام و تحریم‌ها و هسته‌ای هم روند مشابه واکسن کرونا را در پیش خواهد گرفت، اما این‌گونه نشد. یعنی برخلاف کرونا و واکسن که تغییر موضع 180 درجه‌ای صورت گرفت، چنین تغییری درباره هسته‌ای و برجام و تحریم‌ها انجام نشد یا اینکه بهتر بگوییم کامل انجام شده است.البته در ابتدای دولت رئیسی، دولتمردان جدید و مخالفان دیروز، دست از انتقاد از برجام برداشتند. اگر تا دیروز علیه برجام سخن می‌گفتند امروز برای احیا و بازگشت آن فعالیت می‌کنند، البته چراغ خاموش و بدون حتی اشاره به نام برجام.

 

امید منتقدان به مخالفت شورای نگهبان

روزنامه آرمان ملی: طبق یک قانون نانوشته، هر زمان در کشور مشکلات اقتصادی رخ داده، برخی در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های خبری موضوعاتی را مطرح می‌کنند که برای مردم به‌نوعی خط قرمز محسوب می‌شود و دوربین و نظر همه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوشتاری به سمت آن خبر می‌چرخد. مثلا در روزهایی که جامعه درگیر افزایش نرخ بنزین و اعتراضات مردمی بود، ناگهان یک پوستر از سوی یک موسسه ناشناخته در فضای مجازی منتشر شد که دوره‌های چند همسری را آموزش می‌داد! اين پوستر بي‌محتوا، چنان جوي در فضاي مجازي به‌راه انداخت که مردم از مطالبه بنزين به احقاق حق خود در زندگي زناشويي رسيدند، حالا چند همسري پيشکش. همين سناريو بار ديگر و طي روزهاي اخير در پي صحبت‌هاي يک نماينده مجلس و آن‌هم در روزي که مجلس يک مصوبه بسيار مهم را در دستور کار داشت، جامعه و رسانه‌ها به واکاوي اين جملات بانکي پور پرداختند و کسي به اصل ماجرا که مصوبه همزمان مجلس براي اينکه «مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي را از شمول حکم قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري خارج کند» نپرداخت.توئيت وزير سابق ارتباطات نيز مُهر تاييدي بر اين ادعاست. در شرايطي که بانکي‌پور، نماينده اصفهان در مصاحبه‌اي گفته بود که «دختران ايراني با شيعيان ساير کشورها ازدواج کنند.» که اين امر با واکنش بسياري از رسانه‌ها همراه بود. با اين حال مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي که از شمول حکم قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري خارج مي‌شوند، در سکوت خبري در حال تبديل شدن به يک قانون است که برخي نمايندگان رقباي خود را در عرصه طرح صيانت از فضاي مجازي کنار بزنند.

 

سر گمرك كلاه گذاشتند

روزنامه اعتماد:طبق يك نامه رسمي كه طي روزهاي گذشته در اختيار «اعتماد» قرار گرفت، روزهاي پاياني سال قبل، سه شركت بسته‌بندي و وارد‌كننده و انباردار، در يك تباني موفقيت‌آميز، 27 هزار تن ذرت دامي وارداتي را، بدون دريافت مجوز، از محوطه گمرك بندر امام خميني خارج كرده‌اند در حالي كه اين محموله، به دليل آلودگي به ميزان بالاي آفت‌كش‌ها، اصلا اجازه ترخيص نداشته و حالا بايد سراغ پسماند اين محموله آلوده‌اي كه تا امروز خوراك ميليون‌ها راس دام شده را، در كود حيواني منتشر شده در مزارع و باغات كشاورزي گرفت! به استناد نامه‌اي كه روز 11 ارديبهشت ماه سال جاري با امضاي عليرضا توكل‌فرد؛ سرپرست اداره كل گمرك بندر امام خميني، خطاب به ابراهيم قهرودي؛ مديركل دفتر بازرسي و عملكرد گمرك ايران نوشته شده، 23 دي ماه پارسال، محموله ذرت دامي با حجم 68098 تن، توسط شركت توليدي بسته‌بندي «الف»، به منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني وارد و پس از ارايه 11 اظهارنامه به گمرك درباره محموله وارداتي، در انبارهاي شركت «ب» (مستقر در محوطه گمرك) تخليه شده است. كمتر از دو ماه بعد، اداره استاندارد، طي نامه مورخ 7 اسفند 1400، به گمرك بندر امام خميني اعلام مي‌كند كه محموله وارداتي شركت «الف» از نظر ميزان باقيمانده آفت‌كش‌ها، در آزمون اول منطبق با استاندارد نبوده اما با اين حال، بخشي از محموله، از گمرك خارج شده است. خروج چراغ خاموش بخشي از محموله ذرت‌هاي وارداتي شركت «الف» در حالي اتفاق افتاده بوده كه طبق مندرجات نامه سرپرست اداره كل گمرك بندر امام خميني، «اظهارنامه‌هاي مذكور (اظهارنامه‌هاي شركت الف) در مرحله صندوق بوده، حقوق ورودي محموله پرداخت نشده، مجوزهاي قانوني استاندارد و دامپزشكي محموله نيز اخذ نشده و طبق تاييد درب خروج، مجوزي براي خروج كالاي مربوط به شركت وارد‌كننده هم صادر نشده است.»

 

انگیزه‌های سیاسی پشت پرده استیضاح

روزنامه ایران:رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم بازنگری در استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به نمایندگان پیشنهاد می‌دهم که فرصت یکساله به دولت بدهند و بعد از آن در مورد عملکرد وزرا تصمیم بگیرند.محمدرضا پورابراهیمی در مورد استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت سیزدهم را با حساسیت خاصی دنبال می‌کند زیرا نمایندگان مجلس به دلیل اعتمادی که به دولت آیت‌الله رئیسی داشتند به کابینه ایشان رأی اعتماد بالایی دادند، انتظار داریم با توجه به رویکرد حمایتی مجلس و دولت سیزدهم به وظایف خود در راستای حل مشکلات مردم عمل کنند.نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اتفاق فوق‌العاده و خاصی پیش بیاید حق مجلس است که حتی بعد از گذشت یک ماه از رأی اعتماد وزیر مورد نظر را استیضاح کند.پورابراهیمی با بیان اینکه معتقدم باید حداقل به دولت یکسال اجازه دهیم تا عملکرد خود را ارائه کند، اظهار داشت: حدود ۹ ماه از روی کار آمدن وزرا می‌گذرد باید بعد از یکسال عملکرد آنها را ارزیابی کنیم.وی تأکید کرد: باید به شرایط حساس وزارتخانه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی توجه کنیم و فرصت بیشتری برای اجرای برنامه‌هایشان بدهیم.همچنین نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در مورد روند بررسی استیضاح وزیر صمت گفت: حرکت نمایندگان در راستای استیضاح وزیر، شتابزدگی در تصمیم و بی‌ثبات کردن مدیریت‌ها است و به صلاح کشور نیست.احمد راستینه در مورد روند بررسی استیضاح وزیر صمت گفت: نظارت حق قانونی نمایندگان است و آنها می‌توانند در قالب سؤال، تذکر و استیضاح نسبت به عملکرد وزیران ورود کنند.

 

هم‌اندیشی وزارت راه و اصناف برای سامان‌دهی بازار مسکن

روزنامه تجارت:وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان اصناف و مشاوران املاک با اشاره به مصوبات سران قوا درخصوص ساماندهی بازار مسکن اعلام کرد که وظیفه ارایه کد رهگیری معاملات مسکن از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود؛ هم‌چنین اگر معاملات در سامانه املاک و اسکان ثبت نشود به عنوان خانه خالی تلقی خواهد شد. به گزارش «تجارت»،این روزها از هر طریقی وضعیت بازار اجاره را رصد می‌کنیم به اعداد و رقمهای نگران‌کننده می‌رسیم. به دفاتر املاک که سر می‌زنیم مستاجران از نرخهای جدید شوکه شده‌اند آگهی‌ها هم عمدتا قیمت‌های دلخواه صاحبخانه‌ها را به تصویر می‌کشد.مشاوران املاک شهر تهران از قیمتهای نجومی اعلام شده توسط مالکان سخن می‌گویند. البته مثل دو سال قبل، دولت قرار بود نرخها را کنترل کند و نرخ مجاز افزایش اجاره‌بها را ۲۵ درصد عنوان کرد ولی آمار رسمی از رشد ۴۹ درصدی در پایتخت حکایت دارد. هر روز یک خبر از تدوین بسته‌های حمایتی دولت از اقشار اجاره‌نشین شنیده می‌شود. اخیرا هم رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی از تدوین یک بسته جدید خبر داده اما ظاهرا کار از بسته و سیاست و دستورالعمل و بخشنامه گذشته است.طبق آخرین آمار متوسط اجاره هر متر مسکن در تهران ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان شده است؛ یعنی نرخ اجاره یک واحد ۵۰ متری ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.کرایه خانه مثل یک سیل، مستاجران را می‌برد و ظاهرا دولت و مجلس هم کار خاصی از دستشان برنمی‌آید. اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند ملاکشان آمار رسمی مرکز آمار است که نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۹ نرخ رشد سالیانه اجاره ۳۲ درصد بوده اما گزارش بانک مرکزی از افزایش ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد. در برخی مناطق پایتخت اوضاع خیلی متفاوت است و با رشدهای ۵۰، ۷۰ و حتی ۱۰۰ درصد مواجهیم.

 

توصیه دارویی مجلس به دولت

روزنامه جوان:کاهش پرد اخت از جیب مردم یکی از اصلی‌ترین اهد اف برنامه‌های توسعه است و د ر تمامی این برنامه‌ها بر این مهم تأکید شد ه‌است، اما همچنان فاصله معناد اری با این تکلیف قانونی وجود دارد و در حالی که قانون برنامه ششم توسعه بر کاهش ۲۵ د رصد‌ی سهم مرد م از پرد اخت هزینه‌های سلامت تأکید کرد ه‌بود، د ر حال حاضر سهم مرد م از هزینه‌های دارو و درمان بیش از ۶۰ درصد است، آن هم در شرایطی که قانون برنامه ششم توسعه سال گذشته به پایان رسید و هم اکنون د ر وقت اضافه این قانون به سر می‌بریم. طبق گزارش کمیسیون بهد اشت و د رمان مجلس شورای اسلامی، نظام سلامت کشور طی چند سال اخیر د ر تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات پیش‌بینی‌شد ه برای حوزه سلامت ناکارآمد بود ه و این به‌آن معناست که همان مقد ار منابعی که د ولت به حوزه سلامت اختصاص د اد ه‌است، منجر به کاهش پرد اختی از جیب مرد م نشد ه‌است. روز گذشته نمایند گان مجلس موضوع بهد اشت و د رمان را برای سه‌شنبه‌های نظارتی د ر نظر گرفتند. د ر این جلسه کمیسیون بهد اشت و د رمان مجلس شورای اسلامی از اینکه دولت نتوانسته کاهش پرداخت از جیب مردم را در حوزه سلامت عملی کند، وزارت بهداشت را به عملکرد بهتر فراخواندند.محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس د ر این نشست با تأکید بر اهمیت کمبود د ارو گفت: «اینکه بخواهند ارز ترجیحی دارو را حذف کرد ه و تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، موضوع مهم و حیاتی است که با جان مرد م سر و کار د ارد. این کار باید با جد یت و اطمینان کامل انجام شود تا نارسایی‌های به‌وجود آمد ه د ر نهاد ه‌ها را د ر حوزه د رمان مشاهد ه نکنیم.»

 

ضرب الاجل 30 روزه بهارستان به عین اللهی و همکاران

روزنامه خراسان:بهارستان دیروز محل بیان مشکلات و گلایه‌های بیماران از زبان نمایندگان مجلس بود و گزارش کمیسیون بهداشت از عملکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوط درباره قوانین مصوب در بودجه 1401 بررسی شد. نمایندگان مجلس از کم‌کاری دولت در انجام تکالیف قانونی گلایه کردند و به وزیر بهداشت و همکارانش حداکثر یک ماه مهلت دادند تا گزارش اقدامات جدید خود را ارائه کنند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، سرفصل‌های گزارش کمیسیون بهداشت و صحبت‌های نمایندگان مجلس است که خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده است: 1 – بیمه همگانی؛ هم تقدیر، هم درخواست طبق قانون برنامه ششم، باید تا پایان سال 1400 ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور به عدد 100 درصد می‌رسید که هم‌اکنون بالای 90 درصد است و  کشور ما جزو کشورهای موفق در این حوزه است. رئیس مجلس هم از دولت به خاطر اجرای قانون بیمه همگانی در سال جدید تقدیر و اعلام کرد: بر اساس گزارش‌ها،5 میلیون و 397 هزار نفر شناسایی شدند که باید بیمه شوند و من از وزارت رفاه و بیمه سلامت به خاطر این که این کار و در زمان خودش پیش رفته، تشکر می‌کنم. البته 302 هزار نفر از افراد شناسایی شده، وضعیت بلاتکلیف دارند و بخشی از این 3 دهک اول جامعه نیز معترض هستند که حتما وزارت رفاه باید به این دو موضوع رسیدگی کند. تصمیم کمیسیون: مهلت یک ماهه به وزارت رفاه و سازمان بیمه سلامت، برای تعیین‌تکلیف افراد فاقد بیمه و معترضان.

 

سلاح امید علیه دشمن

روزنامه وطن امروز: بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر در ۲۲ خرداد 1401، صبح روز گذشته (سه‌شنبه 31 خرداد) در محل برگزاری این همایش در شهرکرد منتشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به تعبیر امام بزرگوار از عشایر به‌ عنوان ذخایر کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی مناسب برای توجه و آشنایی مردم با عشایر دانستند و گفتند: امروز تکیه بدخواهان ایران و اسلام به جنگ نرم است، بنابراین همه آحاد ملت از جمله عشایر به امور و تولیدات فرهنگی نیاز دارند. البته در کار فرهنگی همچون تولید فیلم و کتاب باید بازخورد و تأثیر تولیدات مورد توجه و اندازه‌گیری قرار گیرد. رهبر انقلاب با اشاره به ایستادگی عشایر در مقابل تلاش‌های پرشمار بیگانگان در طول 3-2 قرن گذشته، گفتند: هدف از این تلاش‌ها وادار کردن عشایر به خیانت به کشور و اقداماتی همچون تجزیه و جنگ داخلی بود که هرگز موفق نشدند، بنابراین عشایر ایران جزو وفادارترین قشرهای ملت هستند. ایشان فداکاری عشایر در دوران انقلاب و دفاع مقدس را جلوه‌ دیگری از وفاداری آنان دانستند و خاطرنشان کردند: عامل اصلیِ وحدت، پیشرفت و ازخودگذشتگی مردم از جمله عشایر، عامل «دین» بود که امام بزرگوار با استفاده از آن عنصر حیاتی، انقلاب را به پیروزی رساند و پس از انقلاب نیز در مقابل انبوه پشتیبانی‌های قدرت‌های بیگانه و دولت‌های مرتجع از صدام به منظور از پا درآوردن انقلاب، موجب مصونیت و حفظ کشور شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شهیدان را مظهر زیبا و با شکوه ایمان دینی خواندند و با تأکید بر نقش منحصربه‌فرد انگیزه دینی در مجاهدت رزمندگان و همچنین صبر و آرامش خانواده‌های شهدا، گفتند: البته بعضی‌ها که سر و کاری با دین ندارند به‌دنبال دست بردن در انگیزه‌های دینی شهدا و رزمندگان هستند اما نباید انگیزه‌های عزتمندانه شهدا را به چیزی کمتر از انگیزه دینی و کسب رضای خداوند فروکاست. ایشان از مهم‌ترین ابعاد جنگ نرم را خاموش یا تضعیف کردن انگیزه‌های دینی در کشور خواندند و افزودند: امروز هر کاری در کشور علیه دین، سنت‌ها، مقدسات و شعائر دینی انجام می‌شود، متکی به یک انگیزه سیاسی و مورد استفاده دشمن است، اگر چه ممکن است عامل انجام آن کار از این واقعیت غافل و ناآگاه باشد.

 

لزوم بازنگری در قانون مجازات قطع‌ دست

روزنامه شرق : مجازات قطع‌کردن دست به دلیل دزدی، قانونی است که توسط بسیاری از فعالان حقوقی مورد نقد بوده و در روزهای گذشته هم خبری مبنی بر احتمال قطع انگشت هشت نفر به جرم سرقت منتشر شد که طبق آن، ادعا شده بود حتی دستگاه قطع انگشت در یکی از درمانگاه‌های زندان اوین نصب شده است و بعد از اعلام این خبر رئیس جامعه جراحان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از اجرای این مجازات شد که البته خبرگزاری فارس به نقل از قوه‌ قضائیه نوشت؛ رئیس جامعه جراحان در نامه‌‍‌ای به رئیس‌جمهور از اجرای حکم قطع انگشتان دست تعدادی از محکومان اظهار نگرانی کرده اما این نامه براساس یک خبر کذب نوشته شده و خبر منتشرشده در این مورد به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.اما طی این سال‌ها موارد ی از قطع دست افراد به دلیل سرقت در رسانه‌ها منتشر شده از قطع دست جوان ۲۸ساله در زندان مرکزی مشهد در سال ۱۳۹۶ تا قطع چهار انگشت دست راست سه زندانی درچهارم تیر ۱۳۹۹ که توسط دیوان عالی کشور تأیید شد و طی این سال‌ها سازمان عفو بین‌الملل خواستار متوقف‌کردن این نوع مجازات‌ها از سوی مقامات ایرانی بوده است. همچنین یکی از شروط این مجازات عدم شرایط سخت اقتصادی در جامعه است، ولی طی این سال‌ها شرایط اقتصادی کشور هر سال سخت‌تر از سال قبل شده و فشار معیشتی وارده بر مردم هم به تبع آن افزایش داشته که نعمت احمدی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری، به این مورد اشاره می‌کند که مجازات افراد دو نیت دارد، مجازات به قصد بازدارندگی که افراد دیگر آن مجازات را ببینند و هم برای فردی که مرتکب خطا شده تا عبرت بگیرد اما آیا این مجازات حد را رعایت می‌کند که مثلا چقدر از انگشت، ناخن یا پای راست است که جای مسح آن بماند؟ این نکته را در نظر بگیرید که الان جامعه در شرایط بی‌کاری است، یکی از همان مواردی که در یکی از بندها گفته شده همین است که در زمان قحطی نباشد، در زمانه‌ای که فرد نتواند تأمین معاش و مایحتاج خود را کند و باید در این روزگار از یک مجتهد کمک بگیریم و مجازات‌های جایگزین تعیین کنیم.

 

تل‌آویو در بحران

روزنامه همشهری: رهبران دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که پس از گذشت یک سال از تشکیل دولت، تلاش‌های آنها برای تثبیت وضعیت ائتلاف به نتیجه نرسیده و به پایان راه رسیده‌اند؛ موضوعی که به‌معنای پایان کار پارلمان (کنست) و انحلال آن طی کمتر از 10روز آینده است.در نتیجه انحلال کنست، اسرائیل باید برای پنجمین‌بار طی 3سال گذشته انتخابات سراسری برگزار کند. این تصمیم علاوه بر اینکه فضای سیاسی در اسرائیل را دوباره فلج خواهد کرد، فضایی جدید را برای ابراز وجود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای سابق رژیم صهیونیستی که سال گذشته در پی تشکیل دولت منحل شده کنونی از قدرت کنار گذاشته شد، هم به‌وجود خواهد آورد.رای به انحلال کنست در حقیقت تیر خلاصی است بر پیکر یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های سیاسی در تاریخ رژیم صهیونیستی؛ یعنی تشکیل ائتلافی 8حزبی که توانسته بود مخالفان سیاسی از طیف‌های مختلف راست، چپ، میانه و حتی یک حزب مستقل عرب با نام «فهرست عربی یکپارچه» را با هدف تشکیل دولتی ائتلافی با یکدیگر متحد سازد. این تنوع ایدئولوژیک، اگرچه روی کاغذ جذاب به‌نظر می‌رسید، اما در عمل نتوانست دوام بیاورد. اختلافات میان 2جناح فکری ائتلاف، در کنار فشارهای بی‌امانی که جناح راست تحت رهبری نتانیاهو به ائتلاف وارد می‌کرد، باعث شد 2نماینده جناح راست از پارلمان خارج شوند و ائتلاف از اکثریت بیفتد. زمانی که چندین نماینده عرب و چپ‌گرا هم وارد اختلاف‌نظر با ائتلاف شدند، بقای دولت دیگر غیرممکن شد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.