موج جدید سریال‌سازی در بستر تاریخ و داستان و ادبیات

درباره یک جریان جدید سرزنده در شبکه نمایش خانگی

در هفته‌های اخیر رسانه‌های هنری از اقبال مخاطبان از سریال «یاغی» نوشته‌اند- که ظاهرا از رمان «سالتو»ی مهدی افروزمنش اقتباس شده است. چند ماه پیش هم این اتفاق برای سریال «زخم کاری» روی داده بود که اقتباسی بود از رمانی به نام «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد. سریالی که بیراه نیست اگر آن را پرهوادارترین سریال دو سه سال اخیر در شبکه نمایش خانگی بنامیم…

امین فرج‌پور، شهروندآنلاین: در هفته‌های اخیر رسانه‌های هنری از اقبال مخاطبان از سریال «یاغی» نوشته‌اند- که ظاهرا از رمان «سالتو»ی مهدی افروزمنش اقتباس شده است. چند ماه پیش هم این اتفاق برای سریال «زخم کاری» روی داده بود که اقتباسی بود از رمانی به نام «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد. سریالی که بیراه نیست اگر آن را پرهوادارترین سریال دو سه سال اخیر در شبکه نمایش خانگی بنامیم… هم‌زمان با این دو سریال؛ در نشریات سینمایی و هنری نام سریال‌های دیگری نیز شنیده می‌شود که ظاهرا با اقتباس از ادبیات داستانی این سرزمین جلوی دوربین خواهند رفت. یکی از این سریال‌ها «خون خورده» است، بر اساس رمانی به همین نام از مهدی یزدانی خرم. دیگری سریالی است که می‌گویند نرگس آبیار با اقتباس از «سووشون» سیمسن دانشور در تدارک ساخت آن است و آن دیگری هم سریالی است که گفته می‌شود مسعود کیمیایی به احتمال زیاد با اقتباس از رمان «جسدهای شیشه‌ای» خودش خواهد نوشت و خواهد ساخت. رمانی تحسین‌شده- که تاکنون  ٢٦ بار تجدید چاپ شده است و داستانی جذاب را در همان دنیای مألوف مسعود کیمیایی روایت می‌کند.

البته کیمیایی تنها نویسنده و کارگردان قدیمی این عرصه نیست و بهمن فرمان‌آرا هم ظاهرا رویای سالیان درازش یعنی ساخت سریال بر اساس رمان «داستان جاوید» اسماعیل فصیح را دست گرفته و این روزها با جدیت دنبال این کار است. اگر رویای همیشگی داریوش مهرجویی برای ساخت سریالی بر اساس «همسایه‌ها»ی احمد محمود را هم کنار این موارد بگذاریم- که ظاهرا در شبکه نمایش خانگی نزدیک‌تر و در دسترس‌تر از هر زمان دیگری شده-؛ یعنی یک موج جدیدی در راه است که همان‌قدر که برای هواداران سینما خبری نویدبخش است، برای هواداران ادبیات و سینمای اقتباسی هم کنجکاوی‌برانگیز می‌تواند باشد. موج تسخیر خانه‌های مخاطبان با سریالی‌هایی که در خط اصلی داستانی‌شان از شماری از بهترین و پرخواننده‌ترین رمان‌های ادبیات معاصر این سرزمین الهام گرفته‌اند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.