نسخه آقای عصبانی برای قهرمان ایران چیست؟

ریکاردو ساپینتو با انگیزه بسیار راهی ایران شده، اما او کار سختی در استقلال خواهد داشت

ریکاردو ساپینتو خودش را برای یک چالش جذاب در استقلال آماده می‌کند؛ مربی پرتغالی هفته آینده برای تکرار قهرمانی استارت خواهد زد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، بعد از کش و قوس‌های فراوان و اخبار ضد و نقیضی که پیرامون نیمکت استقلال در رسانه‌ها منتشر می‌شد، سرانجام مدیران باشگاه با ریکاردو ساپینتو، مربی پرتغالی به توافق رسیدند و این مربی بعد از حضور در تهران قراردادش را هم امضا کرد.

ساپینتو اگرچه روحیات خاص و تلاشگری دارد، اما خودش هم می‌داند که کار دشواری در ایران خواهد داشت.

این چیزها را درباره ساپینتو نشنیده‌اید!

مرد پرتغالی در کشورهای مختلفی از یونان، لهستان، بلژیک و پرتغال گرفته تا برزیل و عربستان سرمربیگری کرده که این مساله حاوی نکات جالبی است و مرور آن خالی از لطف نیست. ریکاردو ساپینتو را می‌توان یکی از چهره‌های مطرح باشگاه اسپورتینگ لیسبون، یکی از غول‌های کشور پرتغال، نامید. بازیکنی که با لباس این تیم مطرح شد و به تیم ملی پرتغال نیز رسید و حتی کار مربیگری را از رده‌های پایه اسپورتینگ آغاز کرد.

ساپینتو عضو نسل طلایی فوتبال پرتغال بود. او در سال‌های بازی خود قصد داشت همچون سایر لژیونرهای کشورش مانند پائولتا، نونو گومش، فیگو، روی کاستا و… در خارج از پرتغال تجربه جدیدی داشته باشد و در نهایت راهی رئال سوسیه‌داد شد که بدترین اتفاق دوران ورزشی این بازیکن رخ داد و او در 27 سالگی دچار مصدومیت وحشتناکی شد و بیش از یک سال از میادین دور بود. ساپینتو سپس در 31 سالگی مجددا دچار مصدومیت شد و به این فکر افتاد که دوره‌های مربیگری را در یوفا بگذراند. پس از اتمام دوران ورزشی، او تقریبا تمام دوره‌های مربیگری را پاس کرده بود.

ساپینتو سپس به سمت رشته ارتباطات تجاری رفت و در حین دریافت مدارک آن، توانست کارشناسی ارشد خود در مارکتینگ و مدیریت ورزشی از دانشگاه لیسبون را نیز دریافت کند؛ مساله‌ای که نشان‌ می‌دهد سرمربی جدید آبی‌ها فردی تحصیل‌کرده‌ به شمار می‌رود.

یکی از افراد مورد علاقه ساپینتو، آقای خاص دنیای فوتبال است. او اعتراف کرده که بابت عدم حضور در تیم‌های ژوزه مورینیو تا همیشه حسرت می‌خورد. در بازه‌ای که آقای خاص هدایت اینتر را بر عهده داشت و با کسب سه‌گانه دوران طلایی را برای نراتزوری رقم زد، ساپینتو به دعوت مورینیو به مدت یک هفته راهی میلان شد و از تمرینات اینتر میلان نت‌برداری کرد. ساپینتو رابطه فوق‌العاده‌ای با مورینیو داشته و همواره این سرمربی مطرح را تمجید کرده است. او می‌گوید که آقای خاص دنیای فوتبال، استعداد فوق‌العاده‌ای در بازی‌خوانی حریف و آماده‌سازی تیم‌هایش برای هر مسابقه دارد.

نکته دیگر درباره این مربی هم به عصبانیت‌های گاه و بیگاه او در جریان مسابقات برمی‌گردد. فیلم‌های متعددی از عصبانیت‌ها و واکنش‌های عجیب او حین مسابقات و اعتراض‌های شدید به عملکرد شاگردانش و حتی داوران مشاهده شده که به نظر می‌رسد این مسائل را در ایران هم از او ببینیم.

دستور کار استقلال؛ حمله، حمله و باز هم حمله!

فوتبالی که استقلال در فصل گذشته بازی می‌کرد کاملا هجومی بود. بازی با 3 فوروارد در اکثر مسابقات نشان‌دهنده این موضوع است. نکته جالب حضور ساپینتو این است که او نیز کاملا به فوتبال هجومی و زیبا اهمیت می‌دهد.

ساپینتو در مصاحبه‌ای گفته که از پپ گواردیولا و مائوریتسیو ساری نیز بسیار تاثیر گرفته است و به پویایی هجومی تیم‌های این دو سرمربی علاقه داشته و عطش آنها برای کنترل حریف در تمامی ابعاد بازی را می‌پسندد.

از علایق این سرمربی نیز می‌توان به بازی مالکیت‌محور اشاره کرد. ساپینتو دوست دارد بازیکنان در پوزیشن‌های مختلفی حضور داشته باشند و به صورت مرتب لایه‌های ساخت بازی را در حین 90 دقیقه ایجاد کنند. او در تمام تیم‌هایش تلاش کرده که این مساله را در زمین پیاده کند. خود ساپینتو در این خصوص گفته است: «ایده فوتبالی من، دربرگیرنده کنترل بازی خودمان است.»

او در سال 2019 هدایت براگا، دیگر تیم شاخص فوتبال پرتغال را پذیرفت، با کسب 18 پیروزی و 55 گل زده یکی از هجومی‌ترین مقاطع تاریخ براگا را رقم زد، صدرنشینی جدول مسابقات در لیگ اروپا را کسب کرد و عنوان بهترین خط دفاع را با 15 گل زده و بدون شکست به‌دست آورد؛ همچنین به فینال جام حذفی صعود کرد و در حالی‌ که در جایگاه ششم جدول لیگ قرار داشت از این تیم جدا شد تا براگا با مربی دیگری در بازی فینال جام حذفی حاضر شود و البته در نهایت شانس قهرمانی را بدون ساپینتو از دست بدهد.

کار دشوار مرد پرتغالی در استقلال

اگرچه هواداران استقلال بعد از رسمی شدن حضور سرمربی پرتغالی در تیم‌شان به حمایت کامل از او پرداختند و مدیران باشگاه نیز سعی دارند همه امکانات و شرایط را برای موفقیت او فراهم کنند، اما مساله مهم انتظارات بالایی است که از ساپینتو وجود دارد.

استقلال فصل گذشته بدون آنکه شکستی داشته باشد و با کنار زدن همه رکوردهای تاریخ لیگ برتر عنوان قهرمانی را به دست آورد. به قول ساپینتو، کاری که فرهاد مجیدی انجام داد، خارق‌العاده بود، اما همین مساله کار مربی پرتغالی را بسیار دشوار خواهد کرد.

در شرایطی که رقبای استقلال در بحث قهرمانی بسیار قوی‌تر از سال قبل شده‌اند و سعی دارند در نقل و انتقالات تا بن دندان تیم خود را مسلح کنند، آبی‌ها نیاز به تقویت خود نسبت به سال قبل و همچنین ارائه فوتبالی زیبا دارند. هواداران استقلال امیدوار هستند که ساپینتو بتواند افتخارات سال پیش را تکرار کند.

البته که این مربی زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم در اختیار ندارد، ولی با توجه به حفظ شاکله اصلی استقلال، به نظر می‌رسد آبی‌ها همچنان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشند که قصد دارند بار دیگر این عنوان را تکرار کنند.

***

جملاتی که مرد پرتغالی را محبوب‌تر کرد/ ساپینتو: کار خارق‌العاده نخواهید،‌ فقط 4 جام می‌آورم!

مراسم معارفه ریکاردو ساپینتو عصر روز چهارشنبه توسط باشگاه استقلال برگزار شد. در جریان این مراسم، مربی پرتغالی جدید آبی‌ها صحبت‌های جالبی کرد. او در ابتدا گفت: «قبل از هر چیز از مدیرعامل باشگاه، آقای آجورلو، تشکر می‌کنم که مرا به استقلال دعوت کردند. خوشحالم که در این جمع هستم. استقلال یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های جهان است. تیمی که نزدیک به 40 میلیون هوادار دارد. تیمی که همیشه برای برنده شدن عادت داشته است؛ همان‌طور که سال قبل هم پی در پی پیروز شد و در نهایت قهرمانی را به دست آورد.»

ساپینتو ناگهان یک جمله عجیب بر زبان آورد: «این لحظه‌ای است که آرزویش را داشتم و حتی در خواب هم می‌دیدم! من رویای استقلال را داشتم.»

مربی پرتغالی که به نظر می‌رسد روحیات خاصی دارد، صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «این یکی از بهترین لحظه‌ها و تجارب زندگی من خواهد بود و امیدوارم بتوانیم با تلاش، یک قهرمانی دیگر را رقم بزنیم. دلیل موفقیت تیم استقلال کیفیت بازیکنان این تیم است. آنها خیلی می‌جنگند و همدل هستند، مثل یک خانواده. آینده ما همین الان است؛ فصل جدید است. مسئولیت بزرگی بر گردن من است. همه تلاش می‌کنند که امسال جام را از استقلال بگیرند. مطمئنا همه تیم‌ها جنگنده‌تر از قبل، مقابل ما عمل می‌کنند. باید آماده‌تر از همیشه باشیم و حس جنگندگی‌مان را بیشتر کنیم.»

ساپینتو از انگیزه‌هایش برای قهرمانی در لیگ برتر هم صحبت کرد: «وقتی که بازیکنان روز اول به تمرینات می‌آیند باید خیلی انگیزه داشته باشند که روند قبل را ادامه بدهند. آنها مزه قهرمانی را چشیده‌اند. مزه بردن را چشیده‌اند. این خیلی دلچسب است. نمی‌خواهیم آن را از دست بدهیم. همان‌طور که گفتم همه می‌دانیم چالش بزرگی در پیش داریم.»

او در ادامه جمله عجیب دیگری بر زبان آورد که باعث تشویقش توسط حضار شد. ساپینتو گفت: «قبلا با مدیرعامل باشگاه صحبت کردم. از من نخواهید کار خارق‌العاده‌ای انجام بدهم. فقط می‌خواهم 4 قهرمانی برای استقلال بیاورم!»

حرف‌های پایانی سرمربی جدید استقلال نیز در نوع خود جالب بود: «ذهنیت همه ما یکی است. دوست نداریم بازنده باشیم. این ذهنیتی است که آن را دوست دارم و ادامه‌اش می‌دهیم. این را همیشه از خودم خواسته‌ام و بعدا از دیگران می‌خواهم. امیدوارم زمانی که بازیکنان جمع می‌شوند، جوی صمیمی‌ بر تیم حاکم باشد. امیدوارم این جو تا آخر هم حاکم باشد. فقط با همین جو صمیمی و خانوادگی می‌توانیم قهرمانی را تکرار کنیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.