پیروزی دیپلماسی بشردوستانه ایران

با تصویب 4 پیشنهاد جمعیت هلال‌احمر در نشست اساسنامه‌ای 2022 صورت گرفت

نشست‌های اساسنامه‌ای 2022 فدراسیون بین المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ژنو فرصت خوبی بود برای اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ایران از تریبون این مجمع به گوش جهانیان برسد. فعالیت‌هایی که در سایه سنگین تحریم‌ها در طول دو مجمع، نه از کمیت آنها کاست نه از کیفیتشان. بلکه خدمات ارایه‌شده به حادثه‌دیدگان در بحران‌های مختلف طی دو مجمع به‌خصوص دوره سخت شیوع بیماری کرونا از چنان کیفیتی برخوردار بود که جایزه بزرگ هنری داویسون را در بیست وسومین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی از آن خود کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر و تیم کارشناسان همراه او در حاشیه این نشست‌ها، هم به رایزنی با جمعیت‌های ملی دیگر پرداختند، هم با امضای تفاهم‌نامه‌هایی دوسویه، پیروزی دیپلماسی بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران را در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده این سرزمین به بهانه‌های واهی دوباره با ازسرگیری تحریم‌ها قصد به انزوا کشاندن این کشور را دارند به رخ جهانیان کشاندند.

فاطمه عسگری‌نیا-شهروند آنلاین؛ بیست‌وسومین جلسه مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به میزبانی ژنو برگزار شد و در آن برای اولین‌بار در تاریخ هلال‌احمر، ایران ریاست کمیته مصوبات این مجمع را عهده‌دار شد. در کمیته نگارش مصوبات مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی که ریاست آن برعهده جمعیت هلال‌احمر ایران قرار داشت روسا و دبیران کل جمعیت‌های صلیب‌سرخ کاستاریکا، کلمبیا، موریس، ویتنام، لبنان، مالت، معاون دبیرکل فدراسیون و اعضای دبیرخانه فدراسیون به‌عنوان عضو کمیته نگارش حضور داشتند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر، انتخاب نماینده هلال‌احمر ایران به‌عنوان رئیس کمیته مصوبات مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی را حاصل نگاه ویژه صلیب‌سرخ جهانی و جمعیت‌های ملی به فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

دکتر حسن اسفندیار، نماینده جمعیت هلال‌احمر ایران و رئیس کمیته نگارش مصوبات بیست‌وسومین مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی بعد از تهیه گزارش نهایی مجمع عمومی در قالب 10 صفحه به ارایه این گزارش در آخرین روز مجمع اقدام کرد.

گزارشی که در آن چهار بار نام جمعیت هلال‌احمر ایران و حقوق تضییع‌شده آن در موضوع تحریم‌ها تکرار شد. به گفته جمعیت‌های ملی حاضر در نشست مجمع عمومی و همچنین اظهارنظر رسمی رئیس فدراسیون، گزارش پایانی کمیته نگارش که توسط نماینده جمعیت، تهیه، نهایی‌سازی و در صحن علنی مجمع قرائت شد یکی از بهترین و تکمیل‌ترین گزارش‌های مجمع عمومی به‌شمار می‌رود.

 

نگاه ویژه 192 کشور عضو فدراسیون بینالمللی به ایران

این تنها درخشش ایرانی‌ها در بیست‌وسومین مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نبود بلکه اصرار و پافشاری جمعیت هلال‌احمر ایران بر برنامه‌ها و مواضع تعریف‌شده برای خود در این مجمع باعث شد تا دیگر کشورهای شرکت‌کننده نیز نسبت به این برنامه‌ها نگاه ویژه‌ای داشته و با تصویب چهار پیشنهاد جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران سندی ماندگار از حضور پرقدرت ایرانی‌ها در این مجمع به ثبت رساندند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر موفقیت دیپلماسی بشردوستانه ایران در مجمع عمومی صلیب‌سرخ جهانی و جمعیت‌های هلال‌احمر را بزرگ‌ترین دستاورد این سفر برمی‌شمارد: «جمعیت هلال‌احمر ایران با اصرار بر اجرای برنامه‌های تدوین‌شده تلاش کرد نسبت به تصویب این برنامه‌ها اقدام و در این مسیر از مواضع خود کوتاه نیاید و همین ایستادگی محکم بر سر مواضع باعث شد تا با استقبال گسترده کشورهای میهمان برای انعقاد تفاهمنامه همکاری با جمعیت هلال‌احمر ایران روبه‌رو شود. تفاهمنامه‌هایی که قطعا نقش موثری در تقویت دیپلماسی بشردوستانه ایران خواهد داشت.»

 

ثبت آثار ظالمانه تحریمها بر کشورها

تریبون بیست‌وسومین مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همچنین فرصت خوبی برای ثبت آثار ظالمانه تحریم‌ها بر کشورها بود؛ موضوعی که از سوی جمعیت هلال‌احمر ایران پیشنهاد شد و به تصویب اعضا رسید.

این اتفاق در حالی رخ داد که این روزها موضوع تحریم‌های جدید علیه  ایران و سخت کردن عرصه زندگی بر مردم این کشور از اهداف کشورهای غربی و اروپایی است. کولیوند می‌گوید: «ثبت آثار ظالمانه تحریم‌ها برای کشورهای تحت تحریم ظالمانه ازجمله پیشنهادات ما بود که خوشبختانه توانست رأی مثبت را از سوی 192 جمعیت ملی عضو فدراسیون کسب کند.»

 

ایجاد صندوق بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه برای کمک به کشورهای دچار تحریم

بعد از ثبت آثار ظالمانه تحریم‌ها بر کشورها حالا نوبت پیشنهاد ایجاد صندوق بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه برای کمک به کشورهای دچار تحریم بود. پیشنهادی که از سوی جمعیت هلال‌احمر ایران مطرح شد. به گفته کولیوند با تصویب این مصوبه، حاضران زمینه تشکیل صندوق بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه را در کشورهای تحت تحریم و ارسال کمک قبل از وقوع حوادث فراهم کردند. صندوقی که با تشکیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن، کشورهای تحریم‌شده می‌توانند به پشتیبانی از این صندوق با بحران‌ها مقابله کنند.»

 

تصویب منشور دوستانه تغییرات اقلیمی و محیطزیست

دغدغه‌های زیست‌محیطی جمعیت هلال‌احمر ایران همچنین بهانه‌ای شد تا پیشنهاد منشور دوستانه تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست با تاکید بر مقابله با حوادث به تصویب اعضای مجمع برسد: «خوشبختانه منشور بشردوستانه تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست با تاکید بر مقابله با حوادثی چون تغییرات اقلیمی، گردوغبار، خشکسالی و سیل‌های ناگهانی به تصویب مجمع رسید.»

 

به‌کارگیری ظرفیت جوانان و داوطلبان

جمعیت هلال‌احمر ایران که به پشتوانه نیروهای جوان داوطلبش تاکنون توانسته در برابر بحران‌های بزرگ‌وکوچک طبیعی و غیرطبیعی عملکرد موفقی از خود به جا بگذارد در مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی پیشنهاد به‌کارگیری ظرفیت جوانان و داوطلبان در پیشبرد اهداف عالی و توسعه اقدامات بشردوستانه را ارایه داد.

کارنامه درخشان این جمعیت در بحران‌هایی چون زلزله، سیل، کووید- 19 و… همه اعضای مجمع را به تصویب این پیشنهاد تشویق کرد. کولیوند می‌گوید که همه جمعیت‌های ملی باید با  بهره‌گیری از ظرفیت‌ها به‌خصوص ظرفیت جوانان و داوطلبان در پیشبرد اهداف عالی توسعه و اقدامات بشردوستانه حرکت و با نیروهای تازه‌نفس از سد بحران‌ها عبور کنند.

 

آماده اشتراک‌گذاری تجربه‌هاى خود هستیم

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی جمعیت هلال‌احمر در نشست‌های این مجمع موردتاکید قرار گرفت ضرورت اختصاص فضای ویژه جهت مقابله با خطرات بیولوژیکی جهانی بود.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران تعیین  فضای ویژه‌ای جهت مقابله با خطرات بیولوژیکی جهانی به‌منظور توسعه استراتژی بشردوستانه،  پاسخگویی و آمادگی در برابر سوانح، یک ضرورت است: «تجربه همه‌گیری جهانی کووید-19 نشان داد به نوآوری‌ و راه‌حل‌های استراتژیک و آینده‌گرا در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تلاش برای ارایه خدمات بشردوستانه نیاز داریم و باید  فضای ویژه‌ای را جهت مقابله با خطرات بیولوژیکی جهانی به‌منظور توسعه استراتژی بشردوستانه و پاسخگویی و آمادگی در برابر سوانح اختصاص دهیم.»

کولیوند با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر جمهورى اسلامى ایران آماده اشتراک‌گذاری تجربه‌هاى خود در زمان همه‌گیرى کووید-١٩، با شرکا در فدراسیون و نهضت است بر این نکته تاکید کرد که باید با توجه به گستره وسیع اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید-19، اثرات درازمدت اینگونه بحران‌ها را مدنظر قرار دهیم و تا جایی که می‌توانیم به مردم آسیب‌دیده کمک کنیم.

// انتهای پیام

به پاس خدمات بشر دوستانه؛ جایزه “هانری داویسون” به جمعیت هلال احمر ایران اعطا شد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.