مولتی ویتامین بخوریم، یا نخوریم؟

طبق یک مطالعه جدید، مکمل‌‌هایی که برای بهبود سلامت مصرف می‌شوند فقط هدر دادن پول هستند

محققان دانشگاه نورث وسترن می‌گویند فواید سلامتی آنها عمدتا در ذهن است و حتی ممکن است برخی از آنها بیشتر مضر باشند تا مفید.

به گزارش شهروند آنلاین؛ آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 6 نفر از هر ۱۰ آمریکایی در سال ۲۰۱۸ به طور منظم مکمل‌های غذایی مصرف می‌کردند. سال گذشته، آمریکایی‌ها نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار برای ویتامین‌ها و مکمل‌ها هزینه کردند. با این حال، پژوهشگران این تیم مطالعاتی می‌گویند هیچ مجموعه جادویی از قرص‌ها برای حفظ سلامتی شما وجود ندارد. در عوض، رژیم غذایی و ورزش همچنان کلید سلامتی هستند.

دکتر جفری لیندر، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه نورث وسترن، در یک بیانیه رسانه ‌ای می‌‌گوید: بیماران همیشه می‌پرسند چه مکمل‌هایی باید مصرف کنم؟ آنها پول و تمرکز خود را هدر می‌دهند و فکر می‌کنند باید مجموعه‌ای جادویی از قرص‌ها وجود داشته باشد که آنها را سالم نگه دارد در حالی که همه ما باید از شیوه‌های مبتنی بر شواهد تغذیه سالم و ورزش پیروی کنیم. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد برخی از مکمل‌ها می‌توانند باعث سرطان شوند، نه اینکه از آن پیشگیری کنند.

در این میان قرص‌های مولتی ویتامین محبوبیت خاصی دارند زیرا حاوی ترکیبی از دوازده یا چند ماده مغذی حیاتی هستند. انجمن تولیدکنندگان مواد غذایی بهداشتی می‌گوید بیش از یک سوم مردم احساس می‌کنند تمام نیازهای خود را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند. با این حال، بررسی سیستماتیک ۸۴ مطالعه نشان داد که مصرف مولتی ویتامین، مکمل‌‌های دارویی و… از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان جلوگیری نمی‌‌کند.

دکتر لیندر در این رابطه توضیح می‌‌دهد: ما نمی‌گوییم مولتی ‌ویتامین‌‌ها را مصرف نکنید، اما هیچ شواهدی از موثر بودن این داروها برای سلامتی شما وجود ندارد. به طور خاص توصیه می‌شود به دلیل احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، از مصرف مکمل‌های بتاکاروتن خودداری کنید. بسیاری از مردم با مصرف این داروها احساس ایمنی پیدا کرده و از رفتارهای واقعا مهم برای سلامت قلب و عروق، مانند ورزش یا ترک سیگار، غافل می‌شویم.

به گفته این پژوهشگران، خوردن میوه‌ها و سبزیجات منجر به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و خطر سرطان می‌شود. بنابراین، منطقی است که فکر کنیم ویتامین‌‌ها و مواد معدنی کلیدی را می‌توان استخراج کرد و در یک قرص بسته‌‌بندی کرد که باعث صرفه‌‌جویی در مشکلات و هزینه‌های حفظ یک رژیم غذایی متعادل می‌شود.

متأسفانه، محققان توضیح می‌دهند که میوه‌ها و سبزیجات کامل حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد شیمیایی گیاهی، فیبر و سایر مواد مغذی هستند که احتمالاً برای تقویت سلامت شما ترکیب می‌شوند. از سوی دیگر ریزمغذی‌‌ها ممکن است در بدن به ‌طور متفاوتی از زمانی که به طور طبیعی با مجموعه‌ای از سایر اجزا عمل کنند. دکتر لیندر خاطرنشان می‌کند افرادی که کمبود ویتامین دارند همچنان می‌توانند از مصرف مکمل‌های غذایی مانند کلسیم و ویتامین D بهره‌مند شوند. مطالعات قبلی نشان داده است که این مکمل‌ها می‌توانند از شکستگی و زمین خوردن در افراد مسن جلوگیری کنند.

دکتر ناتالی کامرون، یکی از نویسندگان این مقاله و متخصص طب داخلی عمومی در دانشگاه نورث وسترن، در این رابطه می‌گوید: افراد باردار باید به خاطر داشته باشند که این دستورالعمل‌ها برای آنها اعمال نمی‌شود. برخی ویتامین‌ها مانند اسید فولیک برای زنان باردار جهت کمک به رشد سالم جنین ضروری هستند.

رایج‌ترین راه برای رفع این نیازها، مصرف ویتامین‌های دوران بارداری است. برای درک اینکه چگونه مکمل ویتامین خاص ممکن است خطر پیامدهای نامطلوب بارداری و عوارض قلبی عروقی در دوران بارداری را تغییر دهد، به اطلاعات بیشتری نیاز است./سیناپرس

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.