آیا نرمی استخوان همان پوکی استخوان است؟

نرمی استخوان مربوط به گروه سنی خاصی نیست اما پوکی استخوان مربوط به افراد در سنین بالاست

دکتر مرتضوی، فوق تخصص جراحی زانو و لگن، ضمن بیان مطلب فوق در تشریح نرمی استخوان گفت: استخوان‌ها دو بخش مهم معدنی و غیرمعدنی دارند. بخش معدنی، کلسیم و غیرمعدنی، کلاژن است. در نرمی استخوان بخش غیرمعدنی استخوان هیچ تغییری نمی‌کند و میزان مواد معدنی استخوان کم می‌شود و این منجر به نرمی استخوان می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نرمی استخوان مربوط به افراد در سن خاصی نیست. در همه افراد از کودکی تا بزرگسالی می‌تواند اتفاق بیفتد. در کودکان این پدیده عنوان راشیتیسم نام دارد. کودکانی که میزان کافی ویتامین D که برای جذب کلسیم ضروری است دریافت نمی‌کنند استخوان‌های آن‌ها قسمت غیرمعدنی را دارد ولی قسمت معدنی آن که کلسیم است را ندارد و در نتیجه کودک راشیتیسم می‌گیرد و استخوان‌ها دچار تغییر شکل و زاویه‌دارشدن می‌شود. در افراد جوان هم این اتفاق می‌افتد و خیلی شایع است. یعنی افراد به دلیل نداشتن ویتامین D کافی، کلسیم جذب نمی‌کنند و قسمت غیرمعدنی استخوان کافی است ولی قسمت معدنی استخوان کم است که منجر به نرمی استخوان می‌شود.

نرمی استخوان چه تفاوتی با پوکی استخوان دارد؟

مرتضوی در تفاوت بین پوکی استخوان و نرمی استخوان گفت: پوکی استخوان اکثر موارد مربوط به افراد در سن بالا است در حالی که نرمی استخوان مربوط سن خاصی نیست. ضمن این که در پوکی استخوان هم قسمت معدنی و هم غیرمعدنی استخوان کم می‌شود و کم شدن هردوی این موارد منجر به ضعیف شدن استخوان می‌شود که استخوان را در معرض شکستگی قرار می‌دهد. در حقیقت پوکی استخوان کم شدن قسمت معدنی و غیرمعدنی استخوان است و نرمی استخوان فقط کم شدن قسمت معدنی استخوان خواهد بود.

شایع‌ترین علت نرمی استخوان چیست؟

او ادامه داد: مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل نرمی استخوان کمبود ویتامین D است. ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و در بدن انسان در اغلب موارد در پوست ساخته می‌شود. در واقع تابش آفتاب به پوست بدن سبب می‌شود ماده اولیه ویتامین D ساخته شود و بعدا در کبد و کلیه دچار تغییراتی می‌شود که ویتامین D فعال می‌شود که برای جذب کلسیم ضروری است. بنابراین در نرمی استخوان کلسیم کم است که اکثرا بخاطر کمبود جذب است.

علائم و درمان نرمی استخوان

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن در مورد نشانه‌های نرمی استخوان چنین توضیح داد: در افراد بالغ و جوان کمبود کلسیم و نرمی استخوان دو علامت مهم می‌دهد. اولین علامت دردهای استخوانی است که افراد از دردهای پراکنده استخوانی شکایت دارند. دومین علامت مهم نرمی استخوان ضعف عضلات است که در ناحیه بالایی اندام‎ها بیشتر است. مثلا فرد توان کافی برای بلند شدن از صندلی را ندارد. یا هنگام انجام کارها خیلی زود خسته می‌شود. درمان آن هم رساندن کلسیم به بدن است که البته باید به همان نکته جذب کلسیم فقط با وجود ویتامین دی کافی هم توجه کرد./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.