دودرصدی‌ها به مدرسه برمی‌گردند؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش: «برای اولین‌بار آمار کلاس اولی‌ها در تابستان از ثبت احوال گرفته شد.»

برای شناسایی بازمانده‌ها، آمار کلاس اولی‌ها برای اولین‌بار در تابستان و قبل از شروع ‌سال تحصیلی از ثبت احوال گرفته شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از امضای تفاهمنامه و حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط در این تفاهم در جلسات خبر داد.
اقداماتی پیرامون شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه. رضوان حکیمزاده گفت: «امسال همکاریهای خوبی شکل گرفته است و کمیته‌ها در همه استانها درحال فعالیت‌اند.»

[شهروندآنلاین] صدوچهل‌وهفت‌هزار کودک در ‌سال تحصیلی 99-98 از تحصیل بازماندند. آماری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن گفته بود.

محمد شریعتمداری از همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت‌احوال، موسسات خیریه، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و نیروهای مردمی در طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داده بود.

گرفتن آمار کودکان بازمانده از تحصیل تنها به‌ سال تحصیلی 99-98 یا ‌سال تحصیلی جدید برنمی‌گردد. سال تحصیلی 98-97 بود که احمدرضا پرنده، مدیرکل آسیب‌‌های اجتماعی وزارت تعاون گفته بود: «فهرست این کودکان از وزارت آموزش‌وپرورش گرفته و اطلاعات والدین این کودکان در پایگاه رفاه ایرانیان ثبت شده است.»

 آمار 2 درصدی بازمانده‌ها

آمار سال‌های گذشته می‌گویند حدود ۱۹درصد دختران در مقطع متوسطه دوم، 8‌درصد در مقطع متوسطه اول و  2درصد در دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند. این درحالی است که مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد که حدود ۶میلیون دانش‌آموز دختر در مدارس مختلف کشور تحصیل می‌کنند. دخترانی که به باور او حدود ٢٠درصدشان در مقطع متوسطه دوم تمایلی به ادامه تحصیل ندارند.

فرحناز مینایی‌پور این مشکل را در حوزه آموزش دختران یک فاجعه خواند بود. «دلیل این ترک تحصیل‌ها نبود تمایل به تحصیل در میان خود این دختران است.»

وزیر آموزش‌وپرورش هم از زیرپوشش بودن ۹۸.۵درصد دانش‌آموزان لازم‌التعلیم کشور و بازماندن تنها 2درصد دانش‌آموزان گفته بود.

هرچند وزارت آموزش‌وپرورش از تحصیل ۹۸.۵‌درصد دانش‌آموزان در مدارس خبر می‌دهد و گاها اعلام می‌شود که حدود ۱.۵ تا 2درصد دانش‌آموزان از تحصیل باز مانده‌اند. به عنوان مثال وزیر آموزش‌وپرورش هم از زیرپوشش بودن ۹۸.۵درصد دانش‌آموزان لازم‌التعلیم کشور و بازماندن تنها 2درصد دانش‌آموزان گفته بود.

البته محسن حاجی‌میرزایی مشکلات اقتصادی و خانوادگی را از مهم‌ترین علل بازماندن کودکان از تحصیل بیان کرده بود. به گفته وزیر چتر آموزش‌وپرورش ایران بسیار گسترده است و هم‌اکنون ۲۳هزار واحد آموزشی در نقاط مختلف کشور داریم. «هرکدام فقط ۱۰دانش‌آموز دارند که نشان از توسعه عدالت آموزشی در کشور دارد.»

البته حالا رضوان حکیم‌زاده در ‌سال تحصیلی جدید از افزایش ثبت‌نام در پایه اول نسبت به‌ سال گذشته می‌گوید.

او با اشاره به اینکه در کل دوره ابتدایی هم افزایش ثبت‌نام داشتیم که البته نرخ ناخالص است، گفت: «به نسبت موالید  6سال تمام نیز افزایش ثبت‌نام داشتیم، اما چون اینها نرخ خالص است، با تطبیق نهایی آمار ثبت‌نام‌شده با موالید می‌توانیم شمار دقیق کودکان بازمانده را نیز استخراج کنیم.»

 

 

حدود ۱۹درصد دختران در مقطع متوسطه دوم، 8‌درصد در مقطع متوسطه اول و 2درصد در دوره ابتدایی ترک تحصیل میکنند.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.