تهران نه هوا دارد، نه ورزشگاه!

تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی فوتبال پایتخت دوباره خانه به دوش می‌شوند؟

با وجود اینکه کمتر از 50 روز تا شروع لیگ برتر باقی است، مشکل ورزشگاه‌های پایتخت حل نشده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مشکلات مربوط به ورزشگاه‌های فوتبال تهران در فصل گذشته بارها دردسرساز شد و حرف و حدیث‌های زیادی در پی داشت. در حالی که 4 تیم لیگ برتری و 3 تیم لیگ یکی در فوتبال تهران در فصل گذشته فعالیت داشتند، ورزشگاه‌های بسیار کمی را در پایتخت در اختیار این تیم‌ها می‌دیدیم که همین مساله سبب شد در مقاطعی تیم‌های لیگ برتری حتی مجبور شوند بازی‌های خود را به استان هم‌جوار البرز و شهر کرج هم ببرند!

حالا در فاصله کمی که تا شروع لیگ برتر فصل جدید باقی است، مشکلات ورزشگاه‌های پایتخت همچنان پابرجاست و به نظر نمی‌رسد اقدام مثبتی برای حل این مشکلات تا این لحظه صورت گرفته باشد. با این تفاسیر، احتمالا باز هم در فصل جدید لیگ برتر و دسته اول شاهد ایجاد مشکلات بسیاری برای تیم‌های تهرانی باشیم.

در ادامه به وضعیت ورزشگاه‌های فوتبال تهران که می‌توانند در لیگ برتر و لیگ یک مورد استفاده قرار بگیرند، پرداخته شده است.

ورزشگاه آزادی؛ شرایط خوب فقط برای سرخابی‌ها

ورزشگاه آزادی را می‌توان استانداردترین ورزشگاه فوتبال تهران دانست. این ورزشگاه البته در مسابقات لیگ برتر در اختیار استقلال و پرسپولیس قرار می‌گیرد و تیم‌های دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند. البته که سرخابی‌های فوتبال ایران هم مشکلات زیادی برای استفاده از این ورزشگاه دارند که مهم‌ترین آن به هزینه بسیار زیاد برمی‌گردد؛ هزینه‌ای که احتمالا برای فصل  جدید لیگ برتر افزایش هم پیدا می‌کند و مبلغی بالغ بر 20 میلیارد در طول فصل روی دست استقلال و پرسپولیس خواهد گذاشت.

البته که دو تیم بزرگ و مطرح فوتبال ایران چاره‌ای جز استفاده از امکانات آزادی برای مسابقات‌شان ندارند و باید با هر شرایطی در این ورزشگاه بازی‌های خانگی خود را انجام دهند.

ورزشگاه پاس قوامین؛ وسط شهر اما استاندارد

ورزشگاه پاس قوامین دیگر ورزشگاه استاندارد فوتبال تهران است که با توجه به این موضوع که زیر نظر بانک سپه است از نظر امکانات، وضعیت مناسبی دارد. این ورزشگاه سال گذشته به تنهایی جور فوتبال تهران را کشید، به‌طوری که به خصوص در نیم‌فصل دوم مسابقات از 3 تیم پیکان، هوادار و سایپا پذیرایی کرد و البته که با وجود فشردگی مسابقات، مسئولان آن به خوبی از چمن نگهداری کردند و وضعیت مناسبی برای آن به وجود آوردند.

مشکل ورزشگاه پاس این است که در وسط شهرک اکباتان قرار دارد و محله پرترددی محسوب می‌شود. از این رو، شورای تامین استان تهران برای بازی‌های خانگی در پاس قوامین مجوز حضور تماشاگر را به سختی صادر می‌کند و اکثر مسابقاتی که در این ورزشگاه برگزار می‌شوند، بدون حضور تماشاگران است که این موضوع دغدغه‌هایی برای فوتبال‌دوستان ایجاد می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد در فصل آینده لیگ برتر و لیگ یک هم پاس قوامین یکی از ورزشگاه‌های پرخواهان فوتبال تهران باشد.

ورزشگاه شهر قدس؛ چمنی که سریع تخریب شد!

ورزشگاه شهدای شهر قدس هم یکی از ورزشگاه‌هایی بود که طی سال‌های گذشته به خصوص برای برگزاری دیدارهای لیگ برتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در لیگ بیست و یکم اما مسئولان تیم‌ها متوجه شدند که چمن این ورزشگاه خراب شده و عملا قابل استفاده نیست.

با توجه به اینکه این ورزشگاه متعلق به شهرداری شهر قدس است، آنها برای مسابقات فوتبال داخل شهر و استان نیز آن را در اختیار رده‌های مختلف پایه قرار دادند و حتی گفته می‌شد برخی مدارس فوتبال هم در این چمن تمرین می‌کردند. از این رو، چمن فوق‌العاده ورزشگاه شهر قدس خیلی سریع تخریب شد و دیگر با گذشت زمانی هیچ تیمی از لیگ برتر و لیگ یک حاضر نشد در این ورزشگاه بازی‌هایش را برگزار کند.

حالا شایعاتی درباره اجاره چند ساله ورزشگاه شهر قدس توسط باشگاه پیکان تهران شنیده می‌شود. گویا پیکانی‌ها قصد دارند سریع این ورزشگاه را با پرداخت مبلغی اجاره کنند و به طور کامل عملیات ترمیم چمن را انجام دهند و خودشان از آن نگهداری کنند؛ در عین حال، بازی‌های پیکان نیز در این ورزشگاه برگزار شود. البته این موضوع هم نیازمند توافقات لازم و کسب مجوز از شهرداری شهر قدس است.

ورزشگاه تختی؛ زیبا اما پوسیده!

ورزشگاه تختی در شرق تهران هم یکی از ورزشگاه‌هایی بود که در گذشته‌ای نه چندان دور در لیگ برتر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما این ورزشگاه نه تنها اکنون چمنی روی زمینش وجود ندارد و بیشتر به زمین خاکی شبیه شده که در بخش‌های بسیاری از جمله رختکن‌ها و سایر اتاق‌ها با مشکل مواجه و به نوعی پوسیده و تخریب شده است.

حالا تختی دو، سه سالی است دیگر مورد نظر تیم‌های تهرانی برای میزبانی از بازی‌هایشان نیست، اما مسئولان این ورزشگاه درصدد هستند تا به زودی شرایط را مهیا کنند.

حمیدرضا حسین‌پور، مدیر ورزشگاه تختی در این‌خصوص گفته است: «در سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر ورزش وقت و امسال با حضور آقای سجادی، اعتبار خوبی برای مجموعه ورزشی تختی تهران دیده شد. بازسازی مجموعه ورزشی تختی در سال ۱۴۰۰ کلید زده شد و در حال حاضر لایه‌های زیر زمین اصلی در حال بهسازی است، خاک روی آن برداشته شده و زه‌کشی انجام گرفته است. هم‌اکنون در حال آبیاری مکانیزه زمین هستیم.»

وی افزود: «پیمانکار ادامه کار برای لایه بعدی خاک زمین چمن مشخص شده و در حال انجام کارهای مربوط هستیم تا انشاءالله در بهمن‌ماه سال جاری بهره‌برداری از زمین چمن ورزشگاه تختی انجام شود.»

ورزشگاه تختی تهران بیش از 4 سال است میزبان مسابقات فوتبال نبوده و از سال گذشته بحث بازسازی ورزشگاه تختی، مقاوم‌سازی سکوها، ایمن‌سازی و مقاوم کردن بخش سرپوشیده ورزشگاه، کابل‌های معلق، پروژکتور زمین اصلی و بهسازی و تعویض زمین شماره ۲ مجموعه و مقاوم‌سازی سازه این استادیوم به‌صورت جدی‌تری دنبال شده است. با این حال، تختی نیز حداقل تا نیم‌فصل دوم لیگ برتر آینده قابل استفاده نیست، اما اگر در زمان مشخص‌شده نیز آماده بهره‌برداری شود، بسیاری از مشکلات تیم‌های پایتخت در لیگ برتر و لیگ یک را حل خواهد کرد.

تهرانی‌ها دوباره آواره می‌شوند؟

با شرایط کنونی، به نظر می‌رسد فوتبال تهران در حال حاضر فقط دو ورزشگاه آزادی و پاس قوامین را آماده دارد که بتواند در لیگ برتر و لیگ یک از آنها استفاده کند. اگر شهر قدس هم آماده نشود، احتمالا بار دیگر شاهد خواهیم بود که دو تیم لیگ برتری تهران (پیکان و هوادار) و تیم‌های لیگ یکی از جمله سایپا، بار دیگر در فصل آینده با مشکلات زیادی در بحث میزبانی و انتخاب ورزشگاه دست و پنجه نرم کنند؛ مگر اینکه مسئولان باشگاه‌ها و البته فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فکری اساسی در 50 روز باقیمانده تا شروع لیگ برای ورزشگاه‌های تهران کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.