حمایت روسیه از نسخه ۳+۳ برای حل مسائل قفقاز جنوبی

وزیر خارجه روسیه از نسخه ۳+۳ متشکل از ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و همسایگان این کشورها یعنی روسیه، ترکیه و ایران برای حل مسائل قفقاز جنوبی حمایت کرد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سرگئی لاوروف در نشست مطبوعاتی با همتای آذری خود اعلام کرد: روسیه آماده همکاری برای تحقق پیمان صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

او با اعلام حمایت از اقدام ایروان و باکو برای تعیین مرزها، خاطرنشان کرد: ارمنستان و آذربایجان در حال تعیین زمان برای نشست آتی خود در مسکو جهت تعیین مرزها هستند و روسیه مشاوره لازم را به طرفین خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه درباره اعطای جایگاه نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به مولداوی و اوکراین نیز گفت: پیوستن به اتحادیه اروپا برعکس پیوستن به ناتو، تهدید نظامی برای روسیه ایجاد نمی کند.

لاوروف تصریح کرد: مسکو اقدامات اتحادیه اروپا را زیرنظر گرفته و درباره اینکه سیاست ضدروسی این اتحادیه به زودی از بین برود، تردید دارد.

او گفت: اتحادیه اروپا و ناتو در حال ایجاد ائتلاف برای جنگ با روسیه هستند.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست همکاری‌های قفقاز در فرمت ۳+۳ در سطح معاونین وزرای خارجه کشورهای منطقه (از جمله جمهوری اسلامی ایران) و بدون حضور گرجستان، آذرماه سال گذشته در مسکو برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفته بود که ایجاد ساز وکار همکاری‌ها در فرمت ۳+۳ شامل ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران، روسیه و ترکیه، برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز جنوبی می‌تواند به افزایش سطح اعتماد در سطح منطقه کمک کند.

الهام علی اف و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری آذربایجان و ترکیه پیشتر پیشنهادی برای برگزاری مذاکرات ۶ جانبه (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران) در مورد قره باغ و رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در این کشور ارایه کرده بودند.

روسیه و ایران از این ایده استقبال کردند و از تمایل خود برای کمک به صلح در منطقه اطمینان دادند. گرجستان به این بهانه که روسیه از برخی گروه‌های جدایی طلب این کشور حمایت می‌کند اعلام کرد که از حضور در نشست  فرمت ۳+۳ خودداری می‌کند.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.