مومو وارد می شود…

از شایعه تا واقعیت مرگ دانش‌آموز 11 ساله در اهواز تحت تاثیر چالش «مومو»

خبر مرگ دانش‌آموز یازده ساله خوزستانی تحت‌ تأثیر چالش «مومو» از سوی کاربران فضای مجازی در حالی دست به دست می‌چرخد که  پلیس آن را رد می‌کند. جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز در این زمینه می‌گوید: «تا کنون شکایتی در مورد مرگ به علت چالش مومو به ما واصل نشده است. حتی هیچ تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشته‌ایم. اطلاع و پیگیری بعد از وقوع جرم در صورتی امکانپذیر است که خبر آن از سوی مردم به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داده شود یا شکایتی ثبت شود که مأموران برای پیگیری به این دو مورد استناد می‌کنند ولی برای این خبر تا کنون نه شکایتی واصل شده و نه تماسی داشته‌ایم.»

چالش‌های مرگبار جدیدی ازجمله مومو و مریم در ایران پدیدار شده که با دنبال‌کردن اهداف بازی نهنگ آبی سبب ترویج خشونت و خودکشی شده‌اند.

چند ‌سال پیش چالش نهنگ آبی رواج پیدا کرد و باعث آسیب به خود و خودکشی نوجوانان زیادی شد. چالشی که در ‌سال 96 دو دختر اصفهانی را به پل روگذر کشاند؛ دو دختری که تحت ‌تأثیر این بازی خود را به پایین پرتاب کردند.

بر اثر این حادثه یکی از دختران که پانزده ساله بود جان باخت و دیگری که شانزده ساله بود به‌شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

شاید این دختران یکی از چندین قربانی این بازی خطرناک بوده‌اند که علت سقوط و مرگ آنان در این حادثه فاش شد. شاید قربانی‌های دیگری هم داشته است که انگیزه خودکشی کودکان و نوجوانان در ‌هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

چالش مومو

اما بار دیگر در فضایی محدود‌تر چالش‌ها و بازی‌های خطرناکی پدیدار شده‌اند که می‌توانند به اندازه نهنگ آبی خطرناک باشند؛ مومو و بازی مریم دو چالش دیگر از بازی‌های مرگباری هستند که کاربران را به رفتارهای پرخطر، آسیب به خود و دیگران و حتی خودکشی تشویق می‌کنند.

ساختاری شبیه به نهنگ آبی

این روزها چالش مومو از خطرناک‌ترین چالش‌های مرگبار تهدید‌کننده سلامت کودکان است که ساختاری مشابه با نهنگ آبی دارد.

در این چالش فردی از طریق پیام‌رسان واتس‌اَپ به  کاربر پیام می‌دهد و دستوراتی برای واردکردن آسیب به خود و دیگران در خود دارد. در صورت انجام‌ندادن این دستورات کاربر تهدید به قتل می‌شود و خود را ناچار به انجام و پیروی از مومو می‌بیند.

مومو در حقیقت یک اکانت واتس‌اَپ است که تصویر پروفایل آن تصویر یک دختر است که به شکل بسیار زشتی همراه با خنده جوکرمانند در آمده است.

درواقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش‌شده نیست بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن در پروفایل نمایش داده شده است.

موجودی افسانه ای

این موجود در افسانه‌های ژاپنی موجودی وحشتناک و پرنده‌ای است که طبق افسانه‌ها گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرده است. تصویر مومو نخستین‌بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که عروسک‌ساز است، منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

اما داستان خطرناک‌شدن مومو از فیس‌بوک آغاز شد. پس از معرفی و مشهورشدن این مجسمه، در یک گروه فیس‌بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آنها چنین بیان می‌کردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آنها را با تصاویری وحشتناک، خشونت‌آمیز و حتی تهدید می‌دهد.

به نظر می‌رسد چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد.

این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز شد و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت و تا کنون خودکشی یک دختر نوجوان دوازده ساله را به آن نسبت می‌دهند.

چگونه از مومو در امان باشیم؟

اگر هنوز در دام مومو نیفتاده‌اید، باید مراقب پیام‌های دریافتی‌تان باشید. اگر پیام ناشناسی در واتس‌اَپ دریافت کردید که مراحل چالش مومو را توضیح داده، سریعا آن شماره را بلاک و پیام‌هایش را بدون سین‌کردن پاک کنید. بعدا هم به تماس شماره‌های ناشناس خارج از کشور پاسخ ندهید تا خطر کاملا از شما دور بماند.

بازی مریم

انتشار بازی مریم به بیش از دو‌ سال پیش برمی‌گردد؛ اما این روزها با محدودشدن سرگرمی کودکان به فروشگاه‌های نرم‌افزاری پلی‌‌استور و اپ‌استور این بازی نیز در صدر دانلود و برنامه‌های پرخطر برای گروه سنی کودکان قرار گرفته است. در این بازی شما باید به کودکی گمشده کمک کنید تا به آغوش خانواده‌اش بازگردد ولی جلوه‌های شنیداری و بصری بازی به قدری ترسناک و قوی هست که پس از اتمام بازی در کاربر علایم ترس و وحشت دیده می‌شود. حتی برخی از کاربران صداهای غیر واقعی می‌شنوند و ساعت ۳ صبح تماس تلفنی دریافت می‌کنند.

وحشت درمیان کودکان

گر چه این بازی به اندازه چالش‌های مرگبار دیگر خطرناک نیست اما در کودکان اثرات منفی بسیاری باقی می‌گذارد.

شاید فکر می‌کردیم چالش نهنگ آبی تنها یک بار در تاریخ رخ داده و افراد ناسالم آن را رواج داده‌اند اما متأسفانه با چالش‌ها و بازی‌های بالا دوباره رعب و وحشت به میان کودکان و نوجوانان خواهد آمد.

کودکان زیادی به دلیل دسترسی راحت به این بازی از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری گوگل‌پلی و اپ‌استور در معرض خطر این بازی قرار می‌گیرند. بازی مریم برای رده سنی کودکان خطرناک تلقی شده و برای رده‌های سنی‌ بالاتر به جز مزاحمت و در خطربودن اطلاعات شخصی سود دیگری نخواهد داشت. با اینکه از لحاظ فنی بازی ترسناک مریم حرف زیادی برای گفتن ندارد و حتی متن‌های بازی مشکلات گرامری دارد اما همچنان جلوه‌های بصری و شنیداری سلامت روانی کاربر را تهدید می‌کند.

نظارت روی برنامه‌های دانلودی

پلیس فتا نیز در مورد بازی مریم واکنش نشان داده و از والدین کودکان می‌خواهد نظارت بیشتری روی برنامه‌های دانلودی فرزندان‌شان داشته باشند. مراحل حذف این بازی با همکاری مراجع قانونی طی خواهد شد تا از آسیب‌های احتمالی به مردم ایران جلوگیری شود.

ما نیز به شما کاربران گجت‌نیوز توصیه می‌کنیم تا مراقبت بیشتر و نزدیک‌تری از کودک‌تان حین کار با وسایل الکترونیکی داشته باشید تا از مضرات بازی مریم و چالش مومو در امان باشید. اگر متوجه نصب‌بودن این برنامه روی موبایل یا تبلت فرزندتان شدید، آن را سریعا حذف و سعی کنید با روش‌های مختلف برای کودک‌تان ایجاد امنیت و آرامش خاطر کنید.

هشدار پلیس فتا به خانواده‌ها

پلیس فتای استان خوزستان در پی انتشار چالش خطرآفرینی به نام مومو در فضای مجازی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان هشدار داد.

سرهنگ شاهین حسنوند در این‌باره گفت: «در روزهای گذشته پیامی به نام «چالش مومو» در شبکه‌های اجتماعی به ‌خصوص واتس‌اَپ منتشر شده است که اغلب در استان‌های جنوبی شاهد آن بوده‌ایم و برخی کاربران نیز که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند، این پیام‌ها که حاوی تصاویر مومو هستند را دریافت کرده‌اند.»

رئیس پلیس فتای خوزستان ادامه داد: «برای برخی از کاربران واتس‌اَپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده و از آنها خواسته شده بود که در چالش مومو شرکت کنند؛ مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتس‌اَپ، یک لینک تماس برای افراد ارسال کرده و پس از شروع به گفت‌وگو با افراد، آنها را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند.»

او گفت که متأسفانه کلیپ‌های چالش مومو باعث نگرانی خانواده‌ها شده و این نگرانی‌ها به فرزندان نیز منتقل و باعث ایجاد اضطراب در بین آنها شده است. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

انتظار می‌رود والدین خونسردی خود را حفظ و توصیه‌های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.