اینجا خانه پسرمان است

پدر و مادر شهید محمود مرادی غیاث آبادی در پایگاه امدادونجات جاده‌ای تهران – شمال

پایگاه امدادونجات جاده‌ای آزادراه تهران – شمال که اسفند سال 98 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت به نام «شهیدمحمود مرادی غیاث آبادی» نامگذاری شد. حالا بعد از گذشت حدود سه سال از افتتاح این پایگاه، جمعیت هلال‌احمر استان تهران با دعوت از پدر و مادر شهید مرادی غیاث آبادی در پایگاه ضمن گرامیداشت یادوخاطره این شهید امدادگر، از والدین او تجلیل کرد. «هدایتالله مرادی غیاث آبادی» پدر و «صدیقه کریمی» مادر شهید غیاث‌آبادی با حضور در این پایگاه، به مرور خاطره‌های خود با فرزند شهیدشان پرداختند و از جمعیت هلال‌احمر به عنوان نماد ایثار و ازخودگذشتگی یاد کردند و اظهار داشتند: «کار جمعیت هلال‌احمر نوعی جهاد است و همه کسانی که در این جبهه خدمت می‌کنند ادامه‌دهنده راه شهدا هستند.»

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ از خودرو که پیاده شدند، چشم به تابلوی پایگاه دوختند. نام محمود غیاث‌آبادی بر سینه تابلوی پایگاه امدادونجات جاده‌ای آزادراه تهران– شمال انگار دل‌شان را آرام کرد. هر دو همراه با جمعی از هلال‌احمری‌ها وارد ساختمان شدند. راحت‌وآسوده بودند. انگار وارد خانه پسرشان شده‌اند. صدیقه کریمی، مادر شهید به این حس‌وحال اعتراف کرد: «در هیچ مکانی چنین حس راحتی و آشنایی نداشتم. اینجا گویی خانه پسرمان است و برایم آشناست. انگار حضور محمود را در گوشه‌وکنارش حس می‌کنم.» چشم به عکس محمودش می‌دوزد انگار بغضی کهنه در گلو داشته باشد. سفره دل برای حاضران باز کرده و می‌گوید: «محمود اگر بود، استاد اخلاق من می‌شد.»

 

استاد اخلاق بود

از فعالیت‌های داوطلبانه محمود شهیدش می‌گوید: « سن‌وسالی نداشت اما همیشه دلش می‌خواست در مسیر کمک به دیگران قدم بردارد. عضو انجمن اسلامی بود و داوطلبانه به بچه‌هایی که در درس‌ومشق ضعیف بودند، درس می‌داد. محافل دوستانه‌اش درباره اخلاق‌مداری آنقدر برای همه جذاب و شنیدنی بود که حتی مدیر مدرسه‌اش هم در این دورهمی‌ها شرکت می‌کرد و از او می‌آموخت.»

کمک به دیگران و دستگیری از نیازمندان دغدغه همیشگی محمود بود. مادر شهید این را می‌گوید و اشک از چشم‌های غمبارش جاری می‌شود. همینطور که حرف می‌زند، انگار در عالم خودش محمود را می‌بیند: «آنقدر فکر مردم و نیازمندان بود که هیچ وقت غذای سیر نمی‌خورد و اگر دو مدل غذا سر سفره می‌دید به‌شدت عصبانی می‌شد و می‌گفت اسراف حرام است.»

حرف‌های مادر شهید تمام نشده که پدرمحمود می‌گوید: «او یک امدادگر داوطلب در جبهه‌های جنگ بود و امروز همه امدادگران و داوطلبان، ادامه‌دهنده راه شهدایی چون محمود ما هستند.»

شغل هلال‌احمری‌ها نوعی جهاد است

هدایت‌الله مرادی غیاث‌آبادی در حالی که چشم به عکس پسر شهیدش دوخته از شغل کارکنان و داوطلبان هلال‌احمر به‌عنوان جهاد یاد می‌کند و می‌گوید: «یک روز شهدای ما برای دفاع از کیان کشور و کاهش آلام هموطنان‌شان در برابر حمله دشمنان در جبهه‌ها حاضر شدند و به شهادت رسیدند. حالا داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در هر بحران و حادثه‌ای برای کاهش آلام مردم‌شان در جبهه حمایت از آنها، حاضر می‌شوند و این عین جهاد است.»

 

هلالاحمر در آزمون امدادگری جنگ، سربلند بود

چند سالی هست که جمعیت هلال‌احمر استان تهران با نامگذاری پایگاه‌های امدادونجات تازه‌تاسیس خود به نام شهدای امدادگر می‌کوشد هم نام‌وخاطره این شهدا را زنده نگه دارد هم فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی را در میان امدادگران داوطلب خود رواج دهد. موضوع مهمی که شاخصه اصلی امدادگران داوطلب را شامل می‌شود.

«مهدی ولی‌پور»، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یادوخاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس به‌خصوص شهدای امدادگر گفت: «جمعیت هلال‌احمر با تقدیم صدها شهید امدادگر توانست از آزمون مهم امدادگری در جنگ سربلند بیرون آید. شهدایی که ثابت کردند امدادگر در هر شرایطی امدادگر است؛ یک روز در زلزله، یک روز در سیلاب و روز دیگر در جبهه. امدادگران و داوطلبان فعلی جمعیت هلال‌احمر نیز با ازخودگذشتگی و ایثار در راه کمک به همنوعان، ادامه‌دهنده راه شهدای 8 سال جنگ تحمیلی هستند.»

 

ما مدیون شهدا هستیم

«شاهین فتحی»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز با بیان اینکه ما همواره مدیون شهدا و خانواده‌های آنها هستیم، نامگذاری پایگاه‌های امدادونجات به نام شهدا را یکی از راه‌های زنده نگه‌داشتن یادوخاطره شهدا برشمرد و اظهار داشت: «جمعیت هلال‌احمر در طول 8 سال دفاع مقدس با تقدیم شهدای زیادی تحت‌عنوان شهدای امدادگر جلوه‌ای از ایثار و ازخودگذشتگی امدادگران فعال در این جمعیت ملی را به تصویر کشید. شهدایی که در شرایط سخت جنگ با خدمت به رزمندگان از جان خود گذشتند.»

او در ادامه با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در میان نسل سوم و چهارم انقلاب گفت: «امدادگران جوانی که به‌صورت داوطلبانه وارد جمعیت هلال‌احمر می‌شوند باید با این فرهنگ از طریق مرور زندگینامه شهدا آشنا شوند و نامگذاری پایگاه‌های امدادونجات فتح‌بابی در این باره است.»

 

ارایه خدمات چندمنظوره امدادی

«مرتضی رضایی»، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «پایگاه امدادونجات جاده‌ای تهران – شمال در 25/12/98 همزمان با افتتاح اتوبان مشغول خدمات شد. این محور هم کوهستانی است هم تفریحی. به‌خاطر همین، خدمات چندمنظوره‌ای را به مردم ارایه می‌کنند.  با فعال شدن این پایگاه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر خدمات خوبی را در ماموریت‌های کوهستان، جاده، کمک به پیدا شدن گمشده‌ها و … ارایه کرده‌اند.» به گفته او در این پایگاه روزانه پنج امدادگر مشغول امدادرسانی در حوادث و ماموریت‌های امدادی  هستند.

شهید محمود مرادی غیاث‌آبادی بیست‌وپنجم شهریور ۱۳۴۵، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش، هدایت‌الله و مادرش،صدیقه نام داشت. تا پایان متوسطه در رشته برق درس خواند و دیپلم گرفت. بعد از اخذ دیپلم و شرکت در مرحله اول کنکور سراسری به‌عنوان امدادگر به مدت یک ماه در بیمارستان امام‌خمینی (س) آموزش دید و به‌عنوان امدادگر هلال‌احمر راهی جبهه شد. سی‌ویکم شهریور ۱۳۶۳، در چنگوله بر اثر اصابت گلوله توسط نیروهای عراقی شهید شد. مزار او در بهشت‌زهرای تهران واقع است.

انتهای پیام//

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.