قانون پنجاه‌ساله سقط جنین در آمریکا لغو شد/ فشار بر نخست‌وزیر برای استعفا بعد از شکست تاریخی

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ شنبه، 25 ژوئن 2022

دادگاه عالی آمریکا حق قانونی پنجاه‌ساله سقط جنین را لغو کرد؛ آنچه روزنامه‌های بریتانیایی و آمریکایی روز شنبه، 25 ژوئن، در صفحه نخست به آن توجه کرده بودند.

فرشته کیانی_شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، گاردین و تایمز به شرح زیر است:

نیویورک‌تایمز

«یک حکم 6 بر 3 به حق 50 ساله سقط جنین پایان داد» عنوان گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است که در آن آمده: «دیوان عالی آمریکا روز جمعه قانون «رو وی وید» (Roe v. Wade) را لغو کرد؛ حذف حق مطابق با قانون اساسی درباره سقط جنین پس از تقریبا 50 سال؛ تصمیمی که باعث تغییر زندگی آمریکایی‌ها خواهد شد، سیاست کشور را در این زمینه دگرگون می‌کند و باعث ایجاد تقریبا همه ممنوعیت‌ها در مورد این اقدام در حدود نیمی از ایالات می‌شود.»

(دیوان عالی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه قانون «رو وی وید» تصویب‌شده در سال ۱۹۷۳ که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، لغو کرد که پیروزی مهمی است برای جمهوریخواهان و محافظه‌کاران که خواهان ممنوعیت یا محدود شدن سقط جنین در آمریکا هستند. دونالد ترامپ در تک‌دوره ریاست‌جمهوری‌اش ۳ قاضی محافظه‌کار در دادگاه عالی انتخاب کرد و ترکیب دیوان عالی حالا ۶ بر ۳ به نفع جمهوری‌خواهان محافظه‌کار است.)

در صفحه نخست تصویر موافقان و مخالفان لغو قانون سقط جنین دیده می‌شود.نیویورک تایمز

گاردین

تعدادی از روزنامه‌های شنبه، 25 ژوئن، در بریتانیا بر این موضوع متمرکز بودند که نمایندگان توری (حزب محافظه‌کار و حزب حاکم بریتانیا) مجلس از بوریس جانسون، نخست‌وزیر، خواسته‌اند که استعفا کند.

گاردین با تیتر «بزرگان توری بعد از شکست تاریخی به جانسون می‌گویند: فقط برو» گزارش می‌دهد: «محافظه‌کاران ارشد از بوریس جانسون می‌خواهند که استعفا کند، این درخواست بعد از شکست تاریخی حزب محافظه‌کار در «انتخابات ویژه» مطرح شده است.»

(در ماه‌های اخیر عمران احمدخان، نماینده محافظه‌کار حوزه انتخابیه ویکفیلد و نیل پریش، نماینده محافظه‌کار حوزه انتخابیه تیورتون و هانیتون از سمت‌های خود استعفا کردند. احمدخان به دلیل اتهام‌ها درباره آزار جنسی کودکان و پریش به دلیل تماشای فیلم پورنوگرافیک در پارلمان، از نمایندگی کناره‌گیری کردند! در انتخاباتی که ویژه این دو حوزه انتخابیه برگزار شد، نامزدهای حزب محافظه‌کار در هر دو حوزه شکست خوردند.)

تصویر اصلی گاردین در میان خشم فزاینده پس از لغو حق سقط جنین با حکم دیوان عالی ایالات متحده، زنی را با نواری روی دهان نشان می‌دهد که روی آن نوشته «شهروند درجه دو».گاردین

تایمز

«نخست‌وزیر رو در رو با تهدید جدید توری» عنوان گزارش اصلی تایمز است  که در آن گفته بوریس جانسون، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا با تهدیدهای تازه‌ای مواجه است و نمایندگان معترض حزب محافظه‌کار در تلاشند او را از مقامش برکنار کنند.

تصویر اصلی این روزنامه هم با عنوان «حکم تاریخ‌ساز» اجتماع مردم را در بیرون از دیوان عالی آمریکا پس از  لغو قانون سقط جنین نشان می‌دهد.تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.