پایان حراج ملی ایران با ۴۲میلیارد تومان فروش

هفتمین دوره حراج ملی ایران با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد

در این حراج یک مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) به قیمت ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید تا عنوان گران‌ترین اثر این دوره را به خود اختصاص دهد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ هفتمین دوره حراج ملی ایران در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی شامگاه جمعه (سوم تیرماه) با اجرای زهرا محمودوند در خانه همایش برگزار شد.

در این دوره ۴۰ اثر از هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی به حراج گذاشته شد که از آثار شاخص این دوره می‌توان به مجموعه قلمدان و پاکت نامه (۲۱ قلمدان و ۲ پاکت نامه)، مینیاتوری منسوب به حسین بهزاد، شمایل منسوب به آقا ابراهیم، شمایل اثر علی ابن محمد ابراهیم نقاش‌باشی، نقاشی لاکی منسوب به میرزا بابا، پنج لت نقاشی منسوب به علی خان صبا، در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی، نسخ خطی قرآن و منسوجات اشاره کرد.

بر اساس فهرست هفتمین دوره حراج ملی ایران پیش از آغاز حراج، ۱۰ اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شدند و بیشترین قیمت تخمین زده شده به مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) با قیمت ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داشت که در نهایت ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

حراج ملی

این مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه آثاری از فتح‌الله شیرازی، صنیع همایون، نصرالله امامی، نجفعلی، جعفر، سلطان الکتاب، صادق الوعد متعلق به دوره قاجار بودند.

آخرین اثر حراج ملی، تابلو سوخت چرم متعلق به حسین خطایی با کمینه ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۴ میلیارد تومان ارائه شد که با قیمت ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در این حراجی همچنین در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی، دوره قاجار با کمینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۳ میلیارد تومان ارائه شد که ۶ میلیارد تومان چکش خورد.

در حراج ملی ایران، مینیاتور متعلق به میرزا آقا امامی و دوره قاجار با کمینه ۴ و بیشینه ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۶ میلیارد تومان فروخته شد.

در این حراج همچنین شمایل‌نگاری اثر علی ابن محمدابراهیم نقاش‌باشی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرفت.

بیست و هشتمین اثر هم نسخه خطی قرآن به خط نسخ و قطع رحل سلطانی اثر آدینه محمد ابن ملایوسف متعلق به دوره قاجار ـ ۱۲۹۰ هجری قمری با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارائه شد که آن‌هم به فروش نرسید.

حراج ملی

در این حراجی ۱۲ لت خوشنویسی دوازده بند محتشم اثر عبدالله قاجار با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به همین قیمت نیز فروخته شد.

سی و یکمین اثر، نقاشی رنگ و روغن ـ پرتره (ناصرالدین شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرفت.

سی و سومین اثر مجموعه جعبه لاکی منسوب به صادق الوعد، قاب آینه اثر صادق الوعد و قاب آینه اثر محمد اسماعیل متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد تومان ارائه شد که با ۳میلیارد تومان چکش خورد.

سپس نقاشی پشت شیشه (تصویر شاه قاجار) اثر سیما عظیمی با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. در نهایت در هفتمین دوره حراج ملی ایران، ۱۱ اثر به فروش نرسید و به مجموعه بازگشت.

هفتمین دوره حراج ملی ایران از یکم تیرماه آغاز شد که روزهای یکم و دوم تیرماه در بخش نمایشگاه، امکان بازدید از آثار برای علاقه‌مندان فراهم شده بود و سوم تیرماه نیز مراسم حراج برگزار شد.

خانه حراج ملی از سال ۱۳۹۰ در حوزه فعالیت حراج آثار هنری آغاز به فعالیت کرده است. تاکنون مجموعه آثاری از فرش، صنایع دستی، جواهرات، نسخ خطی، نقاشی، مجسمه و منسوجات در این حراج به فروش رسیده است. نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد، خانه حراج ملی برای پویایی اقتصاد هنر ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در شرایط پاندمی کرونا؛ ششمین دوره حراج آثار هنری را به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار کرد. این حراج با تعداد ۴۰ اثر انجام شد که حدود ۴۰ درصد از آثار به فروش رسید./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.