4 مأموریت تلخ در مرزهای کشور

3 مرزبان و یک دریابان در درگیری با اشرار و قاچاقچیان شهید شدند

سیما فراهانی| سه مرزبان و یک دریابان؛ درگیری با قاچاقچیان و گروهک‌های تروریستی و درنهایت شهادت؛ اینها سناریوهای تلخی است که در یک هفته گذشته در چهار نقطه کشور رخ داد. جوانانی که برای دفاع از مرزهای میهن در جدال با دشمنان جان خود را از دست دادند.

علی بیرامی، ساسان امیرخانی، اصغر سالارپور و داراب امرانی چهارنفری بودند که در مرزهای کشور جان سپردند. مرزبانان در یاسوج و سردشت و مرزهای شمال‌غربی و یک دریابان نیز در قشم جان سپردند. مأموریت‌هایی که پایانی تلخ داشت.

جنگ نابرابر با قاچاقچیان

روز هجدهم مهر نخستین مرزبان در منطقه مرزی بیوران سردشت، کشته شد. ساسان امیرخانی، یک سرباز وطیفه بود. او اهل شهرستان اهر بود و 19 ‌سال سن داشت. امیرخانی عصر هجدهم مهر، هنگام پاسداری و تأمین امنیت مرزهای کشورمان با قاچاقچیان درگیر شد. جدال آنها پایانی غم‌انگیز داشت. امیرخانی هنگام درگیری با قاچاقچیان مسلح در منطقه مرزی بیوران سردشت به شهادت رسید. مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ساعت ۱۰‌ونیم صبح روز یکشنبه بیستم مهرماه در گلزار مطهر شهدای شهرستان اهر برگزار شد.

شهید ساسان امیرخانی حسینکلو
شهید ساسان امیرخانی حسینکلو

سرنوشت غم‌انگیز سرباز 19ساله

پنجشنبه هجدهم مهرماه، روز خوبی نبود؛ چراکه همزمان با این سرباز، شهادت دیگری در مرزهای شمال‌غربی کشور خبرساز شد. کشته‌شدن سرباز 19 ساله به دست گروهک تروریستی با واکنش‌های زیادی همراه بود. سرباز علی بیرامی از شهر پارس‌آباد اردبیل، دقیقا همان عصر پنجشنبه هجدهم مهرماه هنگام پاسداری و تأمین امنیت مرزهای شمال‌غربی کشور به دست گروهک تروریستی پژاک شهید شد. علی بیرامی، مرزبان ایرانی بود که با با گروهک تروریستی پژاک درگیر شد و جدال نابرابر آنها به مرگ تلخ این پسرجوان ختم شد. بیرامی بازیکن فصل گذشته تیم فوتسال شهید کیان پارس‌آباد دشت مغان در مسابقات لیگ دسته دوم فوتسال کشور بود.

او پس از اتمام فصل، به خدمت سربازی اعزام شده بود. شهادت این شهید مرزبان که از فوتسالیست‌های بسیار خوب کشورمان بود، با واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. کاربران ایرانی با شیرکردن هشتگ علی بیرامی، یاد و خاطره این سرباز وطن را گرامی داشتند. علی بیرامی دومین پسر خانواده‌اش بود و درست روز سوم اردیبهشت‌ماه 99 به خدمت سربازی اعزام شد. خدمتی که 6 ماه بیشتر طول نکشید و با مرگ او پایان یافت. پیکر این سرباز پس از تشییع در هنگ مرزی ارومیه به زادگاهش پارس‌آباد مغان در استان اردبیل منتقل شد.

شهید علی بیرامی
شهید علی بیرامی

مأموریت مرگبار

ستوان‌‌یکم داراب امرانی شهید دیگری بود که او نیز در دفاع از مرز، هنگام عملیات تعقیب و گریز قاچاقچیان کشته شد. از چند روز پیش از این ماجرای تلخ، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان در جریان فعالیت افرادی سودجو و قاچاقچی قرار گرفت.

تیم تجسس بر روز این پرونده کار کردند و درنهایت گروهی از مأموران پلیس برای بررسی موضوع، به مأموریت اعزام شدند. آنها با مشاهده قاچاقچیان به تعقیب و گریز پرداختند تا بتوانند مجرمان را دستگیر کنند. اما خودروی حامل سه‌نفر از مأموران پلیس در نزدیکی روستای بابکان در محور یاسوج- دهدشت دچار سانحه شد.

سانحه‌ای که در آن داراب امرانی جان باخت. همچنین دونفر دیگر از همکاران مصدوم که توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. ستوان‌‌یکم شهید داراب امرانی ۴۶ساله دارای دو فرزند و برادر شهید است.

این شهید فداکار نقش زیادی در تأمین امنیت شهروندان و پیشگیری از وقوع جرایم را در کارنامه کاری خود داشت. صبح روز شنبه بیست‌وششم مهرماه پیکر ستوان‌یکم شهید «داراب امرانی» در گلزار مطهر شهدای شهر یاسوج به خاک سپرده شد.

شهید داراب امرانی
شهید داراب امرانی

جدال در آب‌های مرزی

این درحالی است که صبح روز بیست‌وپنجم مهرماه نیز از آب‌های قشم خبر تلخ دیگری رسید. این‌بار یک دریابان به دست قاچاقچیان کشته شد. دریابانی که برای دستگیری قاچاقچیان دست به کار شده بود اما جان خود را از دست داد.

ستوان‌دوم «اصغر سالارپور»، یکی از مرزبانان پایگاه دریایی قشم بود که در درگیری با قاچاقچیان، جان خود را از دست داد. شهید سالارپور بیش از ۱۸‌ سال به خدمتگزاری به مرزنشینان در لباس مرزبانی مشغول بود.

ماجرا از این قرار بود که صبح روز جمعه بیست‌وپنجم مهرماه، اکیپ گشت دریایی پست کنترل لافت، هنگام گشتزنی و انجام وظیفه به شناور قاچاقچیان برخورد کردند. آنها دستور توقف شناور را دادند اما با ممانعت و بی‌توجهی قاچاقچیان روبه‌رو شدند.

در برخورد شناور قاچاقچیان با شناور سازمانی پایگاه دریابانی قشم، یکی از افسران جوان و پرتلاش فرماندهی مرزبانی استان به نام ستوان‌یکم «اصغر سالارپور» به‌شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد. او به علت شدت جراحات وارده قبل از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید.

از این شهید دو فرزند پسر ۱۲ و ۷ ساله به یادگار مانده است. بلافاصله پس از شهادت این مرزبان، موضوع دستگیری عاملان شهادت این شهید به صورت ویژه در دستور کار فرماندهی مرزبانی استان هرمزگان قرار گرفت.

دریابانان با همکاری مأموران انتظامی ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا، در کمتر از 24ساعت توانستند عاملان این حادثه را شناسایی کنند. آنها در یک عملیات ضربتی، خودروی پژو 405 را توقیف و دونفر را دستگیر کردند.

متهمان در بازجویی‌های اولیه به جرم خود اعتراف کردند و در این رابطه پرونده قضائی تشکیل شد. متهمان برای سیر مراحل قضائی به استان هرمزگان منتقل شدند.

درحال حاضر عاملان شهادت این دریابان دستگیر شده‌اند و تلاش برای دستگیری دیگر مجرمان این حادثه‌ها همچنان ادامه دارد.

شهید اصغر سالار پور
شهید اصغر سالار پور
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.