شمخانی در دیدار بورل: خواهان توافق پایدار هستیم

علی شمخانی در دیدار با جوزپ بورل تاکید کرد ایران به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی از برجام که موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکا شد، گفت: ما ضمن آن که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء هستیم.

به گزارش شهروند آنلاین؛ جوزف بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا که برای گفت وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است عصر امروز شنبه با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم، دفاع از حقوق بشر، تامین امنیت انرژی و تحکیم امنیت پایدار در نظام بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد ثابت خود و با صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه، اقدامات کم نظیری را در حوزه‌های ذکر شده به انجام رسانده که منافع آن متوجه جهانیان به‌ویژه شهروندان اروپایی بوده است.

او با انتقاد از کم توجهی اروپا به نقش سازنده ایران در ایجاد امنیت پایدار در منطقه و نظام بین‌الملل گفت: متاسفانه روابط راهبردی اروپا با برخی کشورهایی در حال توسعه است که مظهر شر، ناامنی و تروریسم دولتی در جهان هستند. شمخانی با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیرقانونی این کشور از برجام که موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکا شد اظهار کرد: ما ضمن آن که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز به دنبال توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته‌ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه گرایی آمریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت.

شمخانی رفع تحریم‌های غیرقانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی آمریکا و اروپا تامین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.

او رفتارهای ضد و نقیض آمریکا در میانه مذاکرات و چسبندگی واشنگتن به ابزارهای تهدید و تحریم که تداوم سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ است از عوامل مهم طولانی شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن عنوان کرد و گفت: با کشوری که سخت‌ترین شرایط تحریمی را با مقاومت جانانه و همدلی و پشتیبانی مردم پشت سر گذاشته نمی‌شود با زبان زور سخن گفت.

جوزف بورل نیز در جریان این ملاقات با اشاره به شرایط بین‌المللی پس از جنگ اوکراین و ضرورت تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت: احیای برجام در شرایط کنونی می‌تواند دستاورد امنیتی بسیار مهمی در نظام بین‌الملل تلقی شود.

او با انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ که با خروج یکجانبه از برجام این توافق بین‌المللی را تا مرز نابودی پیش برد اظهار کرد: برای دستیابی به توافقی خوب همه طرف‌ها باید نگاهی رو به آینده داشته باشند. بورل با اشاره به گفت وگوی خود با مقامات آمریکایی پیش از سفر به تهران اظهار کرد: دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را با توجه به تجربیات گذشته در زمینه اخذ تضامین برای اطمینان از پایدار بودن توافق جدید قابل درک عنوان کرد و گفت: من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات در تلاش هستم که دیدگاه‌های طرفین را متناسب با مقدورات سیاسی و فنی برای شکل گیری توافق به یکدیگر نزدیک کنم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.