رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی: نان، دارو و بنزین امسال گران نمی‌شوند

رئیسی توزیع عادلانه یارانه‌ها را گامی برای کاهش فاصله طبقاتی خواند

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: 29 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را در ۲۰ روز پرداخت کردیم.

به گزارش شهروند آنلاین؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفت: در ابتدای دولت مقدمات و زمینه‌ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود، پس از هفت ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.

رئیسی با بیان این که ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار داده نشده بود، اظهار داشت: از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد. بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی ها صرف می‌شد. او خاطر نشان کرد: ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: قاچاق کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه به گونه‌ای بود که بازارهای این کشورها از کالاهای قاچاق ایران تامین می‌شد. رئیسی با تاکید بر این که ما در ابتدا زمینه را برای هدفمندی واقعی یارانه‌ها مناسب نمی‌دیدیم، تصریح کرد: در کشور شرایطی بود که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده اشتباه می‌شد و در سفره مردم قرار نمی‌گرفت.

جنگ اوکراین امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است

او با بیان این که ارز و نقدینگی کشور باید به طرف تولید برود، ادامه داد: حتی کالاهایی که به آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود، قیمتشان رشد می‌کرد و معلوم بود تخصیص ارز ترجیحی تاثیری نداشته است. رئیس‌جمهوری گفت: در خرداد و تیر ۱۴۰۰ اعلام شد که ما ۶۵ درصد افزایش قیمت کالاهای اساسی را داشتیم. این مربوط به قبل از جنگ اوکراین است که وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده و امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است. رئیسی افزود: قاچاق کالا باعث می‌شد بازار کشورهای همسایه پر از کالاهای ایرانی باشد.

برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم

او با بیان این که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اظهار داشت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلا از بانک مرکزی استقراض نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم. رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ تورم سیر نزولی پیدا کرد چون دولت منابع و مصارفش را کنترل کرد در سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ دولت موفق شد که بازار را ثبات ببخشد.

آنچه از تورم به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می‌شود، مقطعی و کوتاه مدت است

او تاکید کرد: با اجرای قانون و اصلاح اقتصادی شرایط جدیدی ایجاد شد آنچه از تورم به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می‌شود، مقطعی و کوتاه مدت است.

رئیس‌جمهوری با بیان این که دولت گرفتار آثار استقراض دولت قبل از بانک مرکزی است، تصریح کرد: اما تورمی که به واسطه رشد نقدینگی ایجاد می‌شود بلند مدت است تورم فعلی در کوتاه مدت رفع می‌شود.

تلاش ما کنترل قیمت‌ها در بازار است

رئیسی ادامه داد: ما کشور را در شرایطی تحویل گرفتیم که تورم ماهانه ۶۰ درصدی و کسری بودجه داشتیم و مواجه با رشد نقدینگی هم بودیم که اگر ادامه می‌یافت، شرایط اقتصادی دشوارتر می‌شد.

او با اشاره به این که اصلاح اقتصادی را با دو شرط اقناع عمومی و اجماع صاحب نظران آغاز کردیم، گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد و اگر یک سال زودتر این اتفاق می‌افتاد، هزینه کمتری برای کشور داشت. رئیس‌جمهوری افزود: اگر اتحادیه‌ها یا اصناف قصد افزایش قیمت کالاها را داشته باشند باید دلیل گرانی کالاها برای مردم روشن تبیین شود.

برخی افزایش نرخ‌ها به سال آینده موکول شود

رئیسی اظهار داشت: افزایش حقوق گمرکی موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد، لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه دادیم که برخی افزایش نرخ‌ها به سال آینده موکول شود.

او خاطر نشان کرد: مردم در این اصلاح بسیار با دولت همراهی کردند و دشمنان را ناکام گذاشتند با همراهی و صبوری مردم اقدامات دولت نتیجه خواهد داد و شرایط تغییر خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: لایحه دو فوریتی برای مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم که افزایش برخی از کالاها به سال بعد محول شود محاسبه کنند که میزان یارانه‌ای که به مردم داده می‌شود آیا مبلغی برای رفع کسری بودجه برای دولت باقی می‌ماند.

۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد

رئیسی گفت: در هر ماه غیر از حقوق و دستمزد ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت سررسید اوراقی که دولت قبل منتشر کرده است، پرداخت می‌کنیم. او افزود: ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد ۱۴ درصد هم برای توسعه میادین نفتی، ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: بنای دولت شفاف سازی امور برای مردم و نخبگان است تا مردم احساس کنند دولت با صداقت با همراهی مردم می‌خواهد تا کارها را پیش ببرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: فروش نفت ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

او تاکید کرد: تورم الان جهانی است هر گرانی دلیل خود را دارد، تفاوت بین ارز ترجیحی یا ارز آزاد مشخص است، اینکه هر ساعتی هر شرکتی بخواهد افزایش قیمت داشته باشد قابل قبول نیست کنترل بازار و ثبات بازار از شرایط موفقیت اصلاح اقتصادی است.

یکی از فواید این اصلاح اقتصادی ریشه کنی فقر مطلق است

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: یکی از فواید این اصلاح اقتصادی ریشه کنی فقر مطلق است، خانواده‌هایی هستند که فقط با یارانه‌های نقدی زندگی می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: توزیع عادلانه یارانه‌ها گامی برای کاهش فاصله طبقاتی است. وقتی می‌گوییم از تولید حمایت شود، باید منابع ارزی به سمت حمایت از تولید برود و از واردات و صادرات بی‌رویه جلوگیری شود. او گفت: این اصلاح اقتصادی گام ابتدایی است که باید منجر به سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شود.

رئیس‌جمهوری افزود: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متقاضی پرداخت یارانه هستند بررسی شده و به تعداد قابل توجهی یارانه پرداخته شده است عده‌ای معترض به قطع یارانه‌ها هستند که پرونده تعداد قبال توجهی از این افراد بررسی شده و یارانه آنها وصل شده است.

رئیس‌جمهوری با بیان این که باید وضعیت معترضین با سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاتر استانی دستور دادم سریع‌تر وضعیت جاماندگان از یارانه‌ها را بررسی و روشن کنند.

رئیسی افزود: تا زمانی که ساز و کار کالابرگ الکترونیک روشن نشود و ما یقین پیدا کنیم که کالاها عادلانه به دست مردم خواهد رسید، پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد یافت.

ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود

او تاکید کرد: دارو باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما زیرساخت ما در بیمه‌ها فراهم نیست؛ تا این زیرساخت فراهم نشود، ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مادامی که درباره آنچه که به صورت آزمایشی در زنجان و قزوین اجرا کردیم به اطمینان نرسیم قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری در مورد اجاره بهای مسکن گفت: کشور ما نیاز به ساخت سالانه یک میلیون مسکن دارد اما این کار انجام نشد و عقب ماندگی جدی در این بخش داریم.

در چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته خواهد شد

او افزود: نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده است و در چهار سال چهار میلیون مسکن در استان‌های مختلف ساخته می‌شود.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: مالیات بر خانه‌های خالی باید سامانه املاک و اسکان فعال می‌شد که در دولت سیزدهم با سرعت این کار دنبال شد.

رئیسی خاطرنشان کرد: اگر تخلفی در افزایش اجاره بها رخ داد از طریق دستگاه های قضایی دنبال می‌شود. مداخله دولت برای ایجاد تعدیل در قیمت‌های اجاره بهاست، مصوبه دولت این بود که اجاره مسکن بیش از ۲۵ درصد افزایش نیابد ضمانت اجرایی برای این مصوبه قرار دادیم.

تنش‌های آبی کاهش می‌یابد

او تاکید کرد: اگر مدیریت شود، تنش‌های آبی کاهش می‌یابد. امسال با مدیریتی که انجام شد با اولویت مصرف خانگی، تولیدی‌ها و پس از تولیدهای خرد و کشاورزی مصرف برق کنترل شد، ساعت کار ادارات دولتی کاهش یافت.

رئیس‌جمهوری با بیان این که کمبود بسیار جدی در تولید برق داریم، تصریح کرد: باید در سال‌های قبل نیروگاه های متعددی در کشور ساخته می‌شد ما از تولید برق به صورت کلان غافل نبودیم و کارهای عظیمی برای استقلال برق صنایع بزرگ آغاز شده است.

رئیسی ادامه داد: من از همکاری صمیمانه مردم با دولت تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم با کمک مردم در این شرایط پیش برویم.

زمینه برای رشد تجاری در منطقه بسیار زیاد است

او گفت: سیاست همسایگی از اولویت‌های ماست و نتایج خوبی را به بار می‌آورد در برخی موارد تا ۴۵۰ درصد رشد تبادلات تجاری با کشورهای همسایه داشته‌ایم، صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۱۸ کشور همسایه داریم دو و نیم میلیارد ارزش صادرات فنی مهندسی ایران به کشورهای منطقه است.

رئیس‌جمهوری افزود: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالاست و تازه در اول راه هستیم ارتباط ایران با کشورهای عضو شانگهای، بریکس و اکو بسیار مهم است در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد تجاری داشته‌ایم ما در صادرت خدمات فنی مهندسی حرف برای گفتن داریم.

وسط مذاکره قطعنامه صادر می‌کنند

رئیسی اظهار داشت: همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست در وسط مذاکره قطعنامه صادر می‌کنند برای خنثی سازی تحریم‌ها قرارگاهی در دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری ایجاد شده است.

او خاطرنشان کرد: کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود کار مذاکره با تأکید بر مذاکرات عزتمندانه دنبال می‌شود.

رئیسی گفت: باب سرمایه‌گذاری در کشور باز است سرمایه‌گذاری یکی از الزامات رشد اقتصادی است باید بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم تا سرمایه‌گذاری کند باید نهادهای زیر مجموعه انقلاب اسلامی را هم پای کار بیاوریم از چهار حوزه داخلی کار سرمایه گذاری آغاز شده است.

شخصاً اجرای مصوبات جمعیت را پیگیری می‌کنم

رئیسی ادامه داد: در قانون جمعیت دستگاه‌های مختلفی مسئولیت دارند شخصاً اجرای مصوبات جمعیت را پیگیری می‌کنم. مسائل فرهنگی در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری و افزایش جمعیت نقش بسیار مؤثری دارد.

او با بیان این که نظام پرداخت در کشور باید عادلانه شود، تصریح کرد: ما به دنبال رفع تفاوت‌های نابه‌حق هستیم قبل از دولت ما بحث اعتراض‌ها به حقوق و دستمزدها در میان اقشار مختلف مطرح بوده است. تبعیض در حقوق‌ها مشکلی است که وجود دارد باید نظام پرداخت متحول و عادلانه شود.

نگاه دولت به کل حقوق بگیران و نظام عادلانه پرداخت برای ملت ایران است

رئیس‌جمهوری ادامه داد: من از شرایط و وضعیت پرداخت‌ها اطلاع دارم و دنبال رفع این تبعیض‌ها هستیم اما اقشار مختلف توجه داشته باشند نگاه دولت به کل حقوق‌بگیران و نظام عادلانه پرداخت برای ملت ایران است باید آثار تصمیمات هم بررسی شود و آثار اجرای نظام عادلانه باید بر تمامی بخش‌ها بررسی شود مهار تورم در گرو مدیریت صحیح منابع و مصارف است.

افزایش هزینه‌های دولت موجب شکل گیری تورم خواهد شد

رئیسی گفت: تغییر وضعیت کارکنان دولت در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی است به نحوی که هزینه‌های دولت افزایش نیابد زیرا افزایش هزینه‌های دولت موجب شکل گیری تورم خواهد شد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.