کانادا را سر کشیدیم/ فرسوده‌ترين شهر ايران / کوزه‌های پر از خون

مرور روزنامه های صبح کشور

امروز ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی با مردم، آینده صنعتی و تجاری کشور ، هشت مسیر ترانزیتی عمده در منطقه پیرامونی ایران ، شهریه‌های نجومی مدارس غیر‌دولتی ، پنجمین ماه جنگ اوکراین ، ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ، ورود پليس پيشگيري انتظامي كل كشور به بحث نظارت بر ايمني ساختمان‌ها و روند ايمن‌سازي يا تخليه‌ ساختمان‌هاي ناامن در اقصا ‌نقاط كشور و…مورد توجه روزنامه ها بود

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیشتر روزنامه های امروز به انتشار خبر تحولات پيرامون احياي برجام و سفرهاي ديپلماتيک برخي مقامات کشورها به تهران و ساير پايتخت‌ها پرداختند و در کنار آن به ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی با مردم، آینده صنعتی و تجاری کشور ، هشت مسیر ترانزیتی عمده در منطقه پیرامونی ایران ، شهریه‌های نجومی مدارس غیر‌دولتی ، پنجمین ماه جنگ اوکراین ، ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ، ورود پليس پيشگيري انتظامي كل كشور به بحث نظارت بر ايمني ساختمان‌ها و روند ايمن‌سازي يا تخليه‌ ساختمان‌هاي ناامن در اقصا ‌نقاط كشور و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

جان دوباره برجام

روزنامه آرمان ملی: شامگاه جمعه بود که در پي تحولات پيرامون احياي برجام و سفرهاي ديپلماتيک برخي مقامات کشورها به تهران و ساير پايتخت‌ها جوزپ بورل مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سفري از پيش تعيين شده براي ملاقات با مقامات کشورمان وارد تهران شد و روز گذشته در يک مراسم رسمي مورد استقبال حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان قرار گرفت تا در نشستي چهار ساعته به بحث و بررسي حول محور احياي برجام، برداشتن تحريم‌ها و ساير مسائل بپردازند. اين در حالي است که ساير طرفين برجام نيز تحرکاتي را پيرامون احياي اين توافق انجام مي‌دهند و از اظهارات مقامات آمريکايي تا اروپايي‌ها تا نشست اخير بروکسل خبر از تحرکات ديپلماتيک براي از سر گيري احتمالي مذاکرات مي‌دهد. چنانکه انتشار تصويري از شام کاري مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، معاونش و فرستاده ويژه ايالات متحده در موضوع ايران در ساعات پاياني روز پنجشنبه نيز مهر تاييدي بر اين گمانه‌زني بود که تحول جديدي به وقوع پيوسته است. انريکه مورا معاون جوزپ بورل نيز در توئيتي آورده است: «گفت‌وگوي عميق در مورد برجام و چشم اندازهاي منطقه‌اي در خاورميانه به‌طور وسيع‌ انجام شد. رابرت مالي بر تعهد قاطع آمريکا براي بازگشت به توافق تاکيد کرده است.» اين در حالي است که روز گذشته مالي نماينده آمريکا در امور ايران با اشاره به گفت‌وگوي خود با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره برجام تاکيد کرد: «به مسير ديپلماسي معنادرا متعهد مي‌مانيم.»

 

خودروهای خارجی 300 میلیونی با تعرفه گمرکی پایین

روزنامه ایران:روز گذشته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره آینده صنعتی و تجاری کشور و همچنین برنامه‌های مهمی که طی ماه‌های گذشته در دولت سیزدهم انجام شده، شفاف‌سازی کند.بخش صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و این بخش با تنوع بسیاری مواجه است به گونه‌ای که تنوع و گستردگی این بخش سبب شده یک الگوی کلان و راهکار یکپارچه و منسجم اتخاذ نشود. از همین‌رو مهم‌ترین مأموریتی که وزارت صمت برای خود تعریف کرده، حرکت به سمت سازوکارهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود است.یکی از موضوعات مهمی که در نشست خبری وزیر صمت مطرح شد، ابهام‌های واردات خودرو بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه بزودی تکلیف واردات خودرو مشخص خواهد شد، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو ۱۰‌بندی است که در دولت مطرح شده ولی اکنون بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود دارد که البته در حال رفع و رجوع است؛ از زمان ابلاغ آیین‌نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دست‌کم دو ماه به طول می‌انجامد. او با اشاره به اینکه واردات خودروهای دست دوم ممنوع است، تصریح کرد: خودروهای 10 هزار دلاری و حتی کمتر از کشورهای اروپایی وارد خواهد شد. البته این امر بر عهده بخش خصوصی است، لذا واردکنندگان می‌توانند خودروهای مطابق با استانداردهای 85 گانه کشور را از کشورهای چین، هند و‌ روسیه وارد کنند، ما اعلام کرده‌ایم که در این بخش باید خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی ملاک عمل قرار گیرد.

 

موقعیت ایران در 8 گذر‌گاه منطقه‌ای

روزنامه تجارت: هشت مسیر ترانزیتی عمده در منطقه پیرامونی ایران قرار دارد که البته درجه اهمیت و میزان پیشرفت متفاوتی با یکدیگر دارند. در یک دسته‌بندی این مسیرها را می‌توان از منظر عبور کردن یا نکردن آن‌ها از خاک ایران دسته‌بندی کرد. به گزارش «تجارت»، پروژه‌های بندر چابهار، کمربند و راه، گذرگاه اقتصادی شمال-جنوب و گذرگاه اسلام‌آباد-تهران-استانبول مسیرهایی هستند که از خاک ایران عبور می‌کنند و در مقابل، گذرگاه اقتصادی چین-پاکستان، فرا افغان، خلیج‌فارس-مدیترانه و ترانس‌کاسپین پروژه‌هایی هستند که از خاک ایران عبور نمی‌کنند. اهمیت دسته دوم در این است که طراحی عمده این مسیرها، شاید به‌استثناء کمربند و راه، به‌گونه‌ای است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در رقابت با گذرگاه‌هایی تعریف‌شده‌اند که از ایران عبور می‌کنند ازاین‌رو منافع ایران را به چالش می‌کشند. بر اساس آنچه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرده است؛ درباره موقعیت ایران در این ۸ پروژه، وضعیت مگا پروژه ابریشم متناقض است. از یک‌سو این کشور به‌طور بالقوه می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین برندگان اجرای مگاپروژه ابریشم باشد. از دیگر سو تاکنون در عمل ایران سهم چندانی در طرح‌های اجراشده در قالب این پروژه نداشته است. ارزیابی نسبت مسیر ترانزیتی ترانس کاسپین با منافع ایران نشان می‌دهد که بهترین راه برای دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی ایران است؛ بااین‌وجود فشارهای ایالات‌متحده باهدف جلوگیری از ادغام ایران در هرگونه پروژه منطقه‌ای، سبب شده است تا ترکیه برای ارتباط زمینی با جمهوری‌های آسیای مرکزی، مسیر ترانس کاسپین را برگزیند؛ ضمن اینکه ترکیه در این انتخاب اهداف ژئوپلیتیک را نیز دنبال می‌کند.

 

عدالت آموزشی با شهریه ۵۰ میلیونی!

روزنامه جوان:با اعلام رسمی سازمان مدارس غیر‌دولتی آموزش و پرورش، شهریه‌های نجومی مدارس غیر‌دولتی رسمیت یافت. بر این اساس حداکثر شهریه ثابت در مقطع ابتدایی ۲۵ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول ۳۳ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم ۳۵ میلیون تومان است، مدارس اجازه دریافت مبلغ بیش از نرخ مصوب شده را برای شهریه ثابت ندارند. در عین حال مدارس می‌توانند ۳۸ درصد از این شهریه را نیز به عنوان شهریه فوق برنامه دریافت کنند که در مجموع به ۵۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر هزینه سرویس و غذا و لباس دانش‌آموزان جزو شهریه محسوب نمی‌شود و به عهده اولیاست. بر این اساس با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت شهریه‌های مدارس در مقطع حساس و پشت کنکوری متوسطه دوم بر مبنای اعلام رسمی آموزش و پرورش و به اضافه هزینه‌های غذا و سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان دست‌کم حدود ۶۰، ۷۰ میلیون برای والدین آب می‌خورد. این در حالی است که اغلب این مدارس به خصوص مدارس خاص‌تر، شهریه‌هایی به مراتب بالاتر از شهریه‌های اعلامی دارند و برای این هزینه‌تراشی‌ها هم مجوز‌هایی برای خودشان درست و به بهانه برگزاری اردو‌های آموزشی و … شهریه‌هایی نجومی از والدین دریافت می‌کنند. پرداخت این شهریه‌های نجومی از سوی والدین اگر چه به امید موفقیت فرزندانشان در ماراتن رقابت بر سر رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص پرداخت می‌شود، اما واقعیت این است که درصد ناچیزی از دانش‌آموزان شانس موفقیت در این رقابت را دارند و بقیه این بچه‌ها پس از پایان دوران تحصیل بی‌آنکه هیچ مهارتی داشته باشند، برای سال‌های بعد پشت کنکور رها می‌شوند!

 

گزارش به مردم در یک سالگی انتخاب

روزنامه خراسان:آیت ا…  سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم پس از ریاست بر قوه مجریه که حدودا  با یک سالگی  انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور  نیز  همزمان بود گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم  ارائه کرد و ضمن  برشمردن دلایل اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی با اشاره  بر این که وارد اصلاحات اقتصادی مدرن شده ایم  تاکید کرد: در ابتدای دولت مقدمات و زمینه‌ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود، پس از هفت ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.وی  به صراحت از ادامه  تخصیص ارز ترجیحی به دارو و نان  خبر داد و گفت: برنامه‌ای بری افزایش قیمت سوخت نداریم.  رئیس‌جمهور درباره شرایط اقتصادی کشورمان گفت: اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می‌شد تا هزینه کمتری داشت. برای ما روشن بود اصلاح اقتصادی هزینه دارد اما هزینه امسال کمتر از سال آینده است و ما وارد اصلاح اقتصادی مدرن شدیم. مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور را به گزارش ایرنا و انتخاب به صورت تیتروار بخوانید: *  از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی‌ها صرف می‌شد.  ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود. *  در خرداد و تیر ۱۴۰۰ اعلام شد که ما ۶۵ درصد افزایش قیمت کالاهای اساسی را داشتیم. این مربوط به قبل از جنگ اوکراین است که وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده و امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

خداحافظ، جهان تک‌قطبی

روزنامه کيهان:  دیروز جنگ اوکراین وارد پنجمین ماه خود شد و آن‌طور که کارشناسان این حوزه می‌گویند، قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود و احتمالا دست کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. این در حالی است که تصور غالب در روزهای آغازین جنگ این بود که، این جنگ خیلی زود تمام خواهد شد. طرفین این جنگ یعنی روسیه یک طرف و اوکراین و 30 کشور عضو ناتو در کنار چند کشور آسیایی مثل ژاپن در طرف دیگر این جبهه‌اند و در حوزه‌های مختلف(سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی، امنیتی، سایبری، رسانه‌ای و نظامی) به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد جنگ شده‌اندو هر یک بسته به شرایط و منافع خود، موضعی در این جنگ می‌گیرند و میزان مداخلاتشان را تنظیم می‌کنند. در جبهه اوکراین، اگر ادامه جنگ و ارسال کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی منافعشان را تامین کند، لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند اما به محض این که احساس کنند، خسارات و مضرات جنگ بر منافع آن چربید، موضع خود را تغییر یا تعدیل می‌کنند. برای درک بهتر این ادعا، می‌توان مواضع کشورهایی مثل مجارستان یا انگلیس را در طول این 4 ماه با یکدیگر مقایسه کرد و تفاوت و تغییر مواضع را به خوبی دید. همین‌طور مواضع آلمان و فرانسه را. در آغاز جنگ، بنا به دلایلی که در ادامه خواهیم نوشت، مواضع جبهه عظیمی که مقابل روس‌ها قرار داشتند تا حد زیادی به هم نزدیک بود و می‌شد نوعی اتحاد همراه با ذوق زدگی را بینشان حس کرد. به هر حال قرار بود یکی از رقبای قَدَری که جهان تک قطبی آمریکا را تهدید می‌کند، تضعیف و از سر راه برداشته شود و پس از آن رفت سراغ چین. این برای صاحبان نظام «جهان تک قطبی»، حقیقتا وسوسه انگیز و شیرین بود. از این زاویه شاید بهتر بشود دلایل تحریک روسیه برای حمله به اوکراین از طریق گسترش ناتو به شرق را درک کرد.

 

کانادا را سر کشیدیم

روزنامه وطن امروز: در ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، تیم ملی ایران با یک نمایش کم‌نقص موفق به شکست کانادا شد، به این ترتیب پرونده هفته دوم لیگ ملت‌ها نیز همچون هفته اول با 2 پیروزی و 2 شکست برای تیم ملی کشورمان بسته شد. تیم ملی والیبال ایران در هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌ها پرفراز و نشیب ظاهر شد؛ جایی که حاصل کار شاگردان بهروز عطایی کسب ۲ پیروزی مقابل تیم‌های چین و استرالیا و ۲ شکست برابر هلند و ژاپن بود. نحوه باخت به ژاپن باعث ناامیدی هواداران والیبال ایران شد اما تیم‌ ملی به شکل قابل توجهی جوان شده و دیگر شاهد حضور ستاره‌هایی نظیر سیدسعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور و چند بازیکن باتجربه دیگر در جمع ملی‌پوشان نیستیم که قطعا در این نتایج تاثیرگذار بوده است. تیم ملی جوان ایران هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها را هم ناامیدکننده آغاز کرد و برابر تیم بدون برد بلغارستان 0‌-3 شکست خورد تا اوضاع برای ما خیلی نگران‌کننده شود. با این حال مسابقه برابر آمریکا همه چیز را تغییر داد و تا حدود زیادی آرامش را به اردوی تیم ‌ملی بازگرداند. شاگردان بهروز عطایی با ارائه یک نمایش فوق‌العاده موفق شدند آمریکا را در ۳ ست پیاپی شکست دهند و نخستین باخت این تیم در لیگ ملت‌ها را رقم بزنند. سرو قامتان والیبال ایران در سومین مسابقه خود در هفته دوم به مصاف برزیل رفتند و با وجود عملکرد قابل تحسین در ۲ ست ابتدایی و رقابت تنگاتنگ با برزیل در نهایت با نتیجه 0-3 شکست خوردند؛ باختی که البته به خاطر عملکرد مثبت تیمی ایران، به اندازه شکست‌های قبلی تلخ نبود.  تیم ملی والیبال اما در آخرین دیدار خود از هفته دوم لیگ ملت‌ها کانادا را شکست داد. تیم ملی والیبال ایران در آخرین دیدار خود از هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها دیروز به مصاف کانادا رفت و با حساب ۳ بر صفر پیروز شد.

 

تهران، فرسوده‌ترين شهر ايران

روزنامه اعتماد :با گذشت حدود يك ماه از حادثه تلخ ريزش ساختمان متروپل در آبادان كه منجر به فوت تعدادي از هموطنان‌مان شد و علت حادثه نيز تخلفات محرز سازنده بنا در خودداري از دريافت مجوز و رعايت اصول ايمني بود، پليس پيشگيري انتظامي كل كشور وارد بحث نظارت بر ايمني ساختمان‌ها و همچنين روند ايمن‌سازي يا تخليه‌ ساختمان‌هاي ناامن در اقصا ‌نقاط كشور شد. ديروز سردار مهدي معصوم‌بيگي؛ رييس پليس پيشگيري انتظامي كل كشور در گفت‌وگو با ايسنا در توضيح اين مداخله اعلام كرد: «برابر بند پ ماده ۱۰۸ قانون ششم توسعه، كليه شهرك‌ها و مجتمع‌هاي اداري، تجاري، مسكوني و صنعتي و همچنين مراكز عمومي مكلفند پيوست‌هاي حفاظتي، انتظامي لازم براي ارتقاي امنيت و ايمني اين اماكن و پيشگيري از سرقت را برابر استانداردهاي اعلامي نيروي انتظامي رعايت كنند. اين بند يك ظرفيت خوبي را براي ارتقاي امنيت اين فضاها ايجاد كرده و بنا شد تا برابر تبصره مذكور آيين‌نامه نحوه اجراي اين بند و استانداردهاي اعلامي توسط وزارتخانه‌هاي كشور و راه و شهرسازي با همكاري نيروي انتظامي و شوراي عالي استان‌ها تهيه و به تصويب هيات وزيران برسد كه اين آيين‌نامه در اواخر سال ۱۴۰۰ به هيات دولت رفته و مصوب شد. كارگروه تدوين اين الزامات هم در پليس شكل گرفته و مراحل پاياني خود را طي مي‌كند كه بعد از نهايي شدن اين الزامات، هر مرجع صدور پروانه اعم از شهرداري‌ها، وزارت مسكن و شهرسازي، شهرك‌هاي صنعتي؛ جهاد كشاورزي و… بايد پيوست‌هاي حفاظتي و انتظامي را رعايت كنند و اگر رعايت نكنند مراجع صدور پروانه حق ندارند به اينها پايان كار بدهند. اين الزامات در مرحله نهايي شدن است و با اجرايي شدن هرچه سريع‌تر اين الزامات هرگونه ساخت و ساز بايد با استانداردها و الزامات امنيتي كه پليس اعلام مي‌كند انجام شود.»

 

دندانپزشک‌های تهران ۶ برابر متوسط ایران

روزنامه فرهیختگان: کمبود دندانپزشک موجب کاهش رقابت و افزایش قیمت از طریق ایجاد انحصار در این حوزه شده است. به گمانی انحصارطلبی در حوزه دندانپزشکی باعث شده مردم از خدمات این رشته بی‌نصیب بمانند و کشور از نظر تعداد دندانپزشک در رتبه‌های پایین جهان قرار بگیرد. همین موضوع نیز باعث شده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، طرح افزایش ظرفیت دندانپزشکی را تصویب کند. دی‌ماه سال گذشته بود که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» را برای اجرا ابلاغ کرد. در تبصره 2 این ماده‌واحده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف‌ شد طرح افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی تخصصی را به‌همراه اصلاحات پیشنهادی خود تهیه و ظرف مدت دو ‌ماه، برای تصویب به «ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور» ارائه ‌کند. همچنین کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در فروردین امسال گزارشی درباره روند پیگیری و تصویب این طرح به صحن علنی مجلس ارائه کرد. در این گزارش به مساله کمبود پزشک و دندانپزشک و توزیع نامتوازن آنها، توفان سالمندی جمعیت در آینده نزدیک و نیز شکایت نمایندگان حوزه‌های انتخاباتی مختلف به‌ویژه مناطق محروم درخصوص کاهش ظرفیت دانشجو در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی اشاره شد. بااین‌حال هم‌اکنون اجرای این مصوبه به تعویق افتاده و این درحالی است که امکان افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی تا 49درصد با امکانات فعلی دانشگاه‌ها وجود دارد. براساس پژوهش مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی تهران «هر فرد بزرگسال باید ۲۸ دندان سالم داشته باشد، اما هر ایرانی ۴۰ساله به‌طور متوسط، حدود ۲۱ یا ۲۲ دندان سالم دارد.»

 

فروش اینترنتی گیوه مریوان در نیویورک و پاریس

روزنامه همشهری:«روستاها محور توسعه پایدار هستند.» اگر 15سال پیش فردی این جمله را به زبان می‌آورد، تصور گوینده و شنونده بر کشاورزی، باغداری، دامداری، مجتمع‌های عظیم کشت و صنعت و شاید گردشگری روستایی متمرکز بود. اما امروز، با ظهور ایده‌های نو و فناوری‌های نوین، وجهی دیگر از توسعه روستایی را می‌توان متصور بود. امروز استارت‌آپ‌هایی شکل گرفته‌اند که انواع محصولات روستایی را به سراسر جهان صادر می‌کنند. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که استارت‌آپ‌ها به‌عنوان موتور محرکه دانش‌بنیان‌ها، می‌توانند از روستاهای کوچک و نه لزوما از شهرهای بزرگ آغاز شوند. دیر و دور نخواهد بود که روزی یک روستای ناشناخته با مردمانی خوشفکر و ایده‌های نو به‌عنوان خاستگاه و نقطه آغاز «داستان موفقیت» یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ معرفی شود. این ‌رؤیا البته زمانی محقق می‌شود که شاهد تسریع در پروژه توسعه اینترنت روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پوشش‌دهی اینترنت پرسرعت و پایدار در روستاهای بالای 20خانوار باشیم. اکنون بعضی از پلتفرم‌ها و استارت‌آپ‌ها کار خود را در حوزه محصولات روستایی آغاز کرده‌اند. در این میان حتی خارجی‌ها هم وارد میدان شده‌اند و محصولات روستایی ایران را با اندکی تغییر در شکل و مواداولیه، با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند. «اگر تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان را به هم وصل می‌کنند، پس چرا ما نتوانیم کشاورزان را به مصرف‌کننده نهایی وصل کنیم.» شاید این جمله، «ایده» و سرآغاز «داستان موفقیت» یک استارت‌آپ فعال در حوزه محصولات روستایی بوده باشد. این استارت‌آپ با تلاش چند جوان اهل شهر قائن خراسان جنوبی با عرضه زعفران شروع شد و اکنون آنها با آشنا کردن کشاورزان و زنبورداران با مردم، محصولات تولیدی را با کیفیت کنترل شده و با استفاده از بستر اینترنت و فناوری اطلاعات به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند.

 

کوزه‌های پر از خون

روزنامه شرق:خیلی سال‌های دور رفته بودیم همدان و از آنجا می‌خواستیم برویم لاله‌جین تا گزارشی از سفالگری این شهرستان برای مجله «کیهان بچه‌ها» تهیه کنم. الان آن‌قدر از آن سال‌ها می‌گذرد که هیچ نقطه‌ درخشانی از آنجا در ذهنم نمانده است جز کوزه‌های گلی و ظرف‌های سفالی لاجوردی. بیان آن خاطرات هم ارزشی ندارد، آنچه در این دوره و زمانه بی‌ارزش و بی‌قدر شده، گذشته است؛ چراکه آن‌قدر زود حال گذشته می‌شود که دیگر مجالی برای اندیشیدن به گذشته باقی نمی‌ماند. نمی‌دانم ایده جامعه لحظه‌ای ایران که ابداع دکتر پرویز پیران است تا چه میزان به این حرف من ربط دارد. «جامعه لحظه‌ای» گذشته ندارد، اگر هم دارد انگار در توفان لحظات از دست می‌رود. بگذریم. پرویز پیران گفت اگر قرار باشد مکانی را به یاد بیاورم، آن مکان میدان بزرگ همدان است. همین مرا راهی سفر کرد. آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت و ما بدون جام مِی رهسپار همدان شدیم. البته نه به دیدن یار و دیار، بلکه در پی تصویری از گذشته که دیگر گذشته است. پیش از آنکه به میدان بروم، رفتم کوچه ذوالریاستین. این کوچه که اندکی با میدان امام خمینی فاصله دارد، محل تولد پرویز پیران است، خانه آنها هم در همین کوچه بوده و نام کوچه به نام جد بزرگوار ایشان است. طرفه آنکه خیابان ذوالریاستین دو شاخه می‌شود؛ یکی ذوالریاستین 1 و دیگری هم معلوم است، می‌شود 2. پشت دیوار یکی از خانه‌ها با خطی کج و معوج  شعری نوشته شده است که  از زبان عاشقی شبگرد جان‌به‌‌لب‌رسیده حکایت می‌کند: «گفتم  که عاشقت شده‌ام  دورتر شدی، ای کاش لال بودم و حرفی نمی‌زدم». هر دو کوچه ذوالریاستین پر از دار‌و‌درخت است و انشعاب‌هایی از آن به خیابان دکتر شریعتی می‌رسد. یاد احسان شریعتی می‌افتم که یک‌ بار با او قرار گفت‌وگویی گذاشته بودیم. او را در میدان تجریش دیدم. جمعه صبح بود و هر‌جا می‌رفتیم، یا باز نبود یا جا نداشتند.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.