بورل: بن بست مذاکرات وین را حل کردیم

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ایران به سر می‌برد در توییتی اعلام کرد که بن بست مذاکرات وین را حل کردیم

به گزارش شهروند آنلاین؛بورل در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که ما بن بست اخیر را حل کردیم و مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از جلسه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، جمعه شب در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، از موفقیت ماموریت خود برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن در زمینه از سرگیری مذاکرات وین خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: قرار است بعد از سفر من گفت‌ وگوها ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهند بود.

وزیر امورخارجه ایران نیز با بیان اینکه گفت وگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار کرد: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم است.

بورل که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ خواستار تنفس در گفت‌ وگوها شده بود، گفت: قرار نبود که تنفس سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و باید کار را تسریع کنیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق وین برای کل جهان مهم است، افزود: اگر توافق تاریخی ما به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود؛ به ایران منافع اقتصادی می‌دهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه‌ای رفع می‌کند.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌ وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد. انتظار می‌رود که هیات‌های مشارکت کننده در مذاکرات طی روزهای آینده به وین بازگشته و گفت‌ وگوها از سرگرفته شود./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.