افزایش مبتلایانِ تب کریمه کنگو در ایران

۲ نفر جان باختند

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو به ۳۴ نفر خبر داد و تاکید کرد که گوشت دام ذبح شده قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شوند

به گزارش شهروند آنلاین؛دکتر بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به روند افزایشی ابتلا به تب کریمه کنگو طی امسال، گفت: تا ظهر روز شنبه (۴تیرماه) تعداد ۳۴ مورد مثبت مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد متاسفانه ۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که طی کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و دو مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

وی افزود: افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و به نظر می‌رسد شرایطی فراهم شده باشد که انتقال ویروس مهیا باشد. مباحثی مانند عدم کنترل موارد بهداشتی هم مطرح است که در حال حاضر نامه‌ای به امضای وزیر محترم بهداشت رسیده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا مراقبت‌های خود را افزایش دهند و از تبادل دام بویژه در مناطق مرزی جلوگیری شود.

او با اشاره به اینکه راه‌های انتقال بیماری به سه روش است، بیان کرد: اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را لِه کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است.

او با تاکید بر لزوم خرید دام از مراکز مجاز عرضه دام، اظهار کرد: بهتر است، دام را از میادین عرضه مجاز دام خرید کنند؛ چراکه این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، چراکه در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها نظیر CCHF علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

وی با اشاره به نزدیکی به ایام عید سعید قربان و انجام عمل قربانی کردن گوسفند در کشور، اظهار کرد: به هیچ عنوان مردم نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کنند؛ چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شود. برای اعیاد اسلامی و یا سایر مناسبت‌های مذهبی توصیه می‌کنیم ذبح دام را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

امیری تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده نیز قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شوند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.