ببینید/ محاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

تهدید مسکو علیه لیتوانی به دلیل محاصره کالینینگراد و پیشنهاد حمله نظامی از خاک بلاروس

لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا مانع از عبور برخی کالاهای اساسی از سمت روسیه به کالینینگراد شده است

به گزارش خبرنگار شهروند  آنلاین؛ لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است مانع از عبور برخی کالاهای اساسی از جمله مصالح ساختمانی، فلزات و ذغال‌سنگ از سمت روسیه به کالینینگراد شده است. لیتوانی دلیل این کار را تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اعلام کرد. «کالینینگراد» نام یکی از مناطق روسیه است که از خاک این کشور جدا افتاده و در میان دو کشور اروپایی لیتوانی و لهستان قرار داد. روسیه از طریق راه‌آهن عبوری از بلاروس و لیتوانی می تواند به کالینینگراد دسترسی زمینی داشته باشد.

دبیر شورای امنیت روسیه با احضار سفیر لیتوانی این اقدام را خصمانه خوانده و تهدید کرد که روسیه به شدت به این اقدام را تلافی خواهد کرد. مقام ارشد پارلمان روسیه نیز تهدید کرد اگر اتحادیه اروپا راهی برای این مشکل پیدا نکند روسیه خود مانع را از میان برمی‌دارد.سفیر اتحادیه اروپا روسیه را به آرامش و حل کردن مسئله از طریق دیپلماتیک دعوت کرده است.

فرماندار کالینینگراد این اقدام را غیرمنطقی خوانده و گفت ترانزیت کالا از طریق لیتوانی به کالینینگراد برای این کشور منفعت مالی به همراه دارد. برخی منابع روسی پیشنهاد کرده‌اند ارتش روسیه از طریق خاک بلاروس، خط مرزی لیتوانی و لهستان را اشغال و راهی به سوی کالینینگراد باز کند.

هم‌اکنون ترانزیت کالا به کالینینگراد از طریق دریای بالتیک انجام می‌شود.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی

Aljazeeraenglish

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.