ببینید/ ایران مرکز ترانزیت جهانی خواهد شد!

عبور بزرگراه نصف‌النهار از ایران و اتصال آن به کوریدور شمال-جنوب

تغییر مسیر بزرگراه «نصف‌النهار»، عبور آن از ایران و اتصال آن به كوريدور شمال جنوب و كوريدور لاذقيه-تهران-چابهار ايران را به یک مرکز اصلی ترانزیت در جهان تبديل خواهد کرد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ طبق قرارداد چين و روسيه قرار بود كه يك بزرگراه سراسری به نام بزرگراه «نصف‌النهار» Meridian Toll Highway از چين به قزاقستان و بعد به روسيه و از بلاروس به اروپا وصل شود. اما جنگ، تحريم‌های غرب و به خطر افتادن راه ترانزيتی به اروپا باعث شد مجريان در طرح تغييراتی دهند كه در نتیجه با صرف میلیاردها دلار بیشتر اين راه از طريق ايران به تركيه و اروپا وصل خواهد شد. اين كرويدور در كنار كوريدور شمال-جنوب و كوريدور لاذقيه-تهران-چابهار كه چين و هند را از طريق ايران به مديترانه و اروپاي غربی وصل می‌كند، ايران را به یک مرکز اصلی بندری، فرودگاهی و ريلی جهان تبديل خواهد کرد.

‏كوريدور تهران-لاذقيه-چابهار يك رقيب جدی به نام كوريدور ترانزيتی حيفا-عربستان-عمان دارد كه سرمايه‌گذار اصلی آن چين است. این کوریدور ترانزیتی راهی است که هند را بدون نیاز به بندر چابهار و ایران به اروپا می‌رساند و البته یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه می‌رسد. مقامات اسرائیل می‌گویند بخش زیادی از این مسیر موجود و تنها ۳۰۰کیلومتر از آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود.

اما با قرار گرفتن پایگاه‌های ايران در نزدیکی باب‌المندب يمن و كنترل دو تنگه فوق استراتژيك هرمز و باب المندب، اين كوريدور ترانزيتي رقیب کمرنگ‌ خواهد. هم‌اکنون پیوستن کوریدور ترانزیتی شمال-جنوب و لاذقیه-تهران-چابهار به بزرگراه نصف النهار در ایران، كه اروپايی‌ها از آن به عنوان تغييردهنده بازی ياد می‌كردند و قرار نبود از ايران عبور كند، قدرت و جایگاه ایران را در حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی چندین برابر خواهد کرد.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.