گزارش نیویورک‌تایمز از اتفاقات محرمانه اوکراین

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی نوشت: همزمان با تلاش های روسیه برای تصرف شرق اوکراین، توانایی این کشور برای مقاومت، بیشتر از همیشه به کمک نیروهای آمریکایی و متحدانش از جمله شبکه ای مخفی از کماندوها و جاسوسان بستگی دارد که در تامین سلاح، اطلاعات و آموزش نقش دارند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ نیویورک تایمز نوشت: مقامات کنونی و سابق آمریکایی و اروپایی می گویند بیشتر این اقدامات در خارج از اوکراین و برای مثال در پایگاه های آلمان، فرانسه و انگلیس انجام می شود. با وجودی که دولت بایدن اعلام کرده که به اوکراین نیرو اعزام نمی کند برخی از نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور مخفیانه در این کشور و عمدتا در کی یف فعال هستند و مسئولیت هدایت حجم بالایی از اطلاعاتی را برعهده دارند که آمریکا در اختیار نیروهای اوکراینی قرار می‌دهد.

همزمان چند ده کماندوی دیگر کشورهای عضو ناتو از جمله انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز در داخل اوکراین فعال هستند.

یک مقام آمریکایی گفت: آمریکا ۱۵۰ مربی نظامی خود را قبل از آغاز جنگ در ماه فوریه از اوکراین خارج کرد اما کماندوهای نیروهای متحد در این کشور حضور دارند یا از آن زمان به داخل و خارج از این کشور تردد داشته اند و سازماندهی سلاح ها و دیگر کمک ها را برعهده دارند.

نیویورک تایمز نوشت: جزییات اندکی درباره فعالیت نیروها و کماندوهای سیا در اوکراین منتشر شده است اما حضور آنها در این کشور دامنه تلاش های مخفی برای کمک به اوکراین را نشان می دهد.

در بخشی از این گزارش آمده است: کریستین ورموث، وزیر ارتش آمریکا ماه گذشته اشاره ای به این ماموریت کرد و گفت: عملیات ویژه به مدیریت جریان سلاح ها و تجهیزات در اوکراین  کمک می کند.

به گفته مقامات غربی و آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، کماندوها در خط اول جنگ و در کنار اوکراینی ها نیستند و در مقابل آنها را از مقرهای خود در دیگر بخش های کشور و از دور با ارتباطات رمزگذاری شده مشاوره می دهند. اما آثار پشتیبانی لجستیکی، آموزشی و اطلاعاتی مخفی آنها در میدان جنگ محسوس است.

نیویورک تایمز نوشت: چند فرمانده سطح پایین اوکراین به تازگی  از ایالات متحده به خاطر اطلاعات به دست آمده از تصاویر ماهواره ای قدردانی کردند. این اطلاعات از تبلت هایی که  توسط متحدان در اختیارشان  گذاشته به دست می‌آید.  این تبلت ها یک برنامه نقشه برداری میدان جنگ را اجرا می کنند که اوکراینی ها از آن برای هدف قرار دادن و حمله به نیروهای روسی استفاده می‌کنند.

به گفته مقامات کنونی و سابق، مقامات سیا که در اوکراین فعال هستند بر مدیریت اطلاعاتی که دولت آمریکا در اختیار دولت اوکراین قرار می دهد متمرکز هستند. بیشتر اقدامات آنها در کی یف انجام می شود.

در حالی که دولت آمریکا تایید نمی کند که سیا در اوکراین یا کشور دیگری فعال است حضور آنها به خوبی از سوی روسیه و دیگر سرویس های اطلاعاتی در سراسر جهان رصد می شود.

مقامات اطلاعاتی سابق می گویند تخصص این سازمان  در آموزش عملیات ضد شورش و ضد تروریسم است.

داگلاس وایز، معاون سابق سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا و مقام ارشد بازنشسته سیا در این زمینه گفت: اوکراینی ها نیاز دارند درباره نحوه استفاده از تسلیحات توپخانه ای موشکی، مانند سامانه های موشکی توپخانه با قدرت جابه‌جایی بالا یا «هیماس/ HIMARS» و سایر تسلیحات پیشرفته بدانند.

دولت بایدن تاکنون سلاح های پیشرفته ای را برای اوکراین ارسال کرده است و مقامات پنتاگون می گویند اولین گروه سربازان اوکراینی متشکل از ۶۰ نفر درباره چگونگی استفاده از سامانه های راکت انداز پیشرفته آموزش دیده اند و گروه دوم در حال آموزش در آلمان هستند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.