ابداع طرح انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی

طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد، براساس این طرح خودروهای برقی دیگر نیازی به باتری و ایستگاه شارژ ندارند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم ضمن بازدید از کارگاه اجرای طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت از نزدیک در جریان روند این طرح قرار گرفت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت گفت: اجرای این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نتیجه رسیده است و صنعتی سازی آن نیز باید پیگیری شود.

او با بیان این که این طرح تنها در چند کشور اجرا شده است، افزود: مهم این است که بخش خودروسازی کشور از این فناوری در شارژ سریع خودروهای برقی یا موتورسیکلت های برقی استقبال و استفاده کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد: اجرای طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت نیازمند تغییراتی در مسیر حرکت این خودروها است و این طرح می تواند هزینه‌ها را  به شدت کاهش دهد.

ستاری با بیان این که باتری از هزینه‌های اصلی درخودروهای برقی است، گفت: مشکل اصلی هر نوع خودرو برقی از موتورسیکلت تا لیفتراک باتری است، اگر مسیر و جهت حرکت خودروی برقی مشخص باشد در مصرف برق نیز صرفه جویی می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های بخش خصوصی این طرح هر چه  زودتر تجاری سازی شود.

صادق واعظ زاده، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت هم در این مراسم اظهار داشت: استفاده از خودروهای برقی در این سال ها به شدت افزایش یافته است بنابراین مشکل باتری همچنان ادامه دارد.

او افزود: باتری خودروهای برقی سنگین و گران است و شارژ آن زمان بر است و پیمایش خودرو را محدود می کند و بازیافت آن هم دشوار است.

مجری طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت یادآور شد: استفاده از این فناوری جدید باعث می‌شود که احتیاج به باتری خودروی برقی حذف یا باتری بسیار کوچک شود. برای استفاده از این خودروهای برقی بالید یک سیستم الکتریکی در کف جاده زیر سطح آن در عمق کمی نصب شود تا برق را از هوا بدون سیم به سیستم انرژی که زیر خودرو تعبیه شده است و در فاصله حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر منتقل کند، با اجرای این طرح مشکل باتری خودروی برقی به طور کامل حذف می شود.

واعظ زاده همچنین گفت: این فناوری در دنیا در آستانه صنعتی و تجاری سازی است و در ایران هم با کمک های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تیم جوانی متشکل از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران این فناوری را به مرحله نیمه صنعتی رساندند، یعنی تقریباً همپای کشورهای صنعتی و کشورهایی که در این فناور کار کرده‌اند بعد از ۱۵ سال رسیدیم.

او گفت: امیدوار هستیم بتوانیم مرحله صنعتی آن را که مسیر طولانی تر است با قابلیت اطمینان بیشتر عملیاتی کنیم.

استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه این فناوری در کشورهایی مثل کره جنوبی، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و چین در مرحله طرح های نیمه صنعتی و نمایشی است، گفت: پیش‌بینی ما این است که طرح انتقال توان بی سیم به خودروهای برقی در حال حرکت طی یک تا ۲ سال آینده در دنیا تجاری می شود.

انتقال توان بی‌سیم به خودروی برقی در حال حرکت، یکی از فناوری‌های روز در عرصه بین‌المللی است

استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در حاشیه رونمایی مراسم این طرح هم اظهار داشت: طرح نیمه صنعتی انتقال توان بی‌سیم به خودروی برقی در حال حرکت در آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران انجام شد.

به گفته او در این طرح، مشکل باتری خودروی برقی که موجب افزایش قیمت و محدودیت پیمایش خودرو می‌شود، برطرف شده است. بر این اساس، خودرو انرژی الکتریکی مورد نیاز را از زیر سطح جاده و به صورت بی‌سیم دریافت می‌کند و نیازی به باتری و ایستگاه شارژ و معطلی ندارد.

واعظ زاده که در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بود، توضیح داد: اجرای این طرح حدود ۲ سال به طول انجامید و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک طرح کلان فناوری ملی اجرا شده است.

او یادآور شد: این طرح با همکاری ۱۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است.

استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه داد: انتقال توان بی‌سیم به خودروی برقی در حال حرکت، یکی از فناوری‌های روز در عرصه بین‌المللی است و برنامه‌ریزی برای مرحله صنعتی آن توسط مجری (آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته) در حال انجام است.

واعظ زاده خاطرنشان کرد: مرحله آزمایشگاهی این طرح، سه سال قبل یعنی یک سال قبل از شروع این طرح در آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران شروع شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.