ماموریت؛ خدمت به مهمانان خانه خدا

هلال احمر بیش از 2هزار خدمت پرستاری به زائران حج ارائه داد

مراکز درمانی حج و زیارت در شهرهای مکه و مدینه، قبل از اعزام اولین گروه از زائران حج به عربستان، بازگشایی شده. تجهیز درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها، ارسال اقلام دارویی مورد نیاز و اعزام تیم‌های درمانی و خدمات بهداشتی از جمله اقداماتی است که مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در ایام حج تمتع به زائران ارایه می‌کند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از ارایه بیش از 2هزار خدمات پرستاری به زائران ایرانی حج تمتع تا روز شنبه خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ بیش از 18 روز از اعزام اولین تیم پزشکی حج و زیارت به مکه و مدینه می‌گذرد. مراکز درمانی و بیمارستان‌های هلال‌احمر در این دو شهر راه‌اندازی شده و درمانگاهی کوچک در تمام هتل‌های زائران ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

«سیدعلی مرعشی» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «از ابتدای تشرف حجاج به سرزمین وحی تا پایان روز چهارم تیرماه، 359 مورد ویزیت تخصصی، 33 مورد بستری و 851 مورد خدمات پارکلینیکی در کنار 1934 مورد نسخه و 274 ویزیت عمومی به زائران ارایه شده است.»

به گفته مرعشی همکاران پرستار مرکز پزشکی حج و زیارت در این مدت به زائران 2هزارو332 مورد خدمات پرستاری ارایه داده‌اند.

تیم‌های پزشکی اعزام‌شده به عربستان سعودی برای پوشش درمانی و پزشکی مراسم حج امسال زائران ایرانی، تنها به خدمات اولیه درمان بسنده نکرده و خدمات تخصصی مختلفی را هم به زائران ارایه می‌کنند. زائران در صورت نیاز ممکن است به بیمارستان‌های سعودی هم اعزام شوند. به گفته مرعشی در حال حاضر هیچ مورد بستری‌ای در بیمارستان‌های سعودی نداریم.

او می‌گوید: «حال عمومی زائران ایرانی مراسم حج مناسب است. با این حال، متاسفانه یکی از هموطنان‌مان بعد از مراجعه به بیمارستان سعودی درگذشت.»

 

داروها به مقصد رسیدند

نگرانی از ابتلا به بیماری‌های مسری و کم کردن ریسک ابتلا باعث شده تا رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر توصیه‌هایی برای زائران داشته باشد: «اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ابتلای زائران به بیماری‌های مسری بسیار مهم است.

زائرانی که هنوز در ایران در حال آماده‌کردن وسایل‌شان برای این سفر هستند، حتما حداقل 60عدد ماسک و همچنین داروهایشان را به همراه داشته باشند.» او همچنین از زائران خواست تا از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری و سعی کنند در اماکن عمومی  از ماسک استفاده کنند تا از این سفر به سلامت به کشور بازگردند.

شش کامیون دارویی که برای استفاده زائران ایرانی به عربستان ارسال شده بود، از گمرک ترخیص شده و در دسترس مراکز درمانی و درمانگاه‌ها قرار گرفته است.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ایران، روز شنبه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از درمانگاه‌های مدینه بازدید کرد و در جریان روند درمان زائران و فعالیت‌های درمانی و بهداشتی در این شهر قرار گرفت.

مرعشی می‌گوید: «نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از دو درمانگاه مدینه و همچنین مرکز پزشکی حج و زیارت در این شهر بازدید کرد و در جریان روند درمان زائران قرار گرفت. در ادامه انبار دارویی و همچنین امکانات پرستاری هم مورد بازدید ایشان قرار گرفت. رضایتمندی جانشین نماینده ولی‌فقیه از فعالیت‌های پزشکی و درمانی در این مراکز باعث دلگرمی کادر درمان در مدینه شد.»

در حج تمتع امسال 280 پزشک و کادر درمان به ارایه خدمات درمانی به زائران می‌پردازند. همچنین حدود 40هزار زائر از ایران راهی مراسم حج تمتع شده‌اند. حج تمتع امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا در جهان، با ارایه دستورالعمل‌های ویژه‌ای از سوی عربستان برگزار می‌شود.

 

پرونده سلامت الکترونیک

مرعشی می‌گوید: «امسال به‌ازای هر 400 زائر، یک پزشک داریم. علاوه بر این 123 پزشک در حوزه‌های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه حضور دارند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند.»

گرچه تعداد پزشکان حاضر در آخرین مراسم حجی که قبل از کرونا برگزار شد یک پزشک به‌ازای هر 300 نفر بود، اما به گفته مرعشی محدود بودن گروه سنی افراد اعزامی به زیر 65 سال باعث شده تا وضعیت جسمانی زائران در حج 1401 از سلامت بیشتری برخوردار باشد.

مرعشی با اشاره به اینکه برای زائران پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده است، گفت: «با ایجاد پرونده سلامت برای حجاج مشخص شده است که چه تعداد به چه بیماری‌ای مبتلا هستند و برای این عزیزان نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. غالب زائران بین 50 تا 65 سال دارند، به همین علت بیشترین بیماری مربوط به فشار خون و دیابت است. با این وجود، حدود 50 زائر زیر 18 سال نیز در حج امسال حضور دارد که کوچک‌ترین آنها 6 سال دارد.»

با حضور سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری در مدینه جلسه ستادی به‌صورت روزانه و مستمر برگزار می‌شود. در این جلسات گزارش‌های مفصلی درباره بیماری‌هایی که زائران درگیر آن شده‌اند و همچنین احتمال گرمازدگی در ایام تشریق و بررسی سلامت کاروان‌های حجاج داده می‌شود. برنامه‌ریزی‌های لازم برای نحوه مواجهه با زائران بیمار و رسیدگی به آنها، کنترل بیماری‌ها و مواردی از این دست هم در شورای برنامه‌ریزی بعثه انجام شد.

مرعشی از برگزاری کمیسیون بیماران ایام تشریق هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر کسی در ایام تشریق امکان انجام کامل اعمال را نداشته باشد، با کمک تیم پزشکی به عرفات اعزام می‌شود.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر همچنین درباره آمار مراجعه به مراکز درمانی ایرانی شهر مدینه می‌گوید: «آمار مراجعه به مدینه منوره تا عصر روز شنبه، 4 تیر ماه، 3هزارو628 نفر بوده است. گچ‌گیری، پانسمان و اعزام به بیمارستان سعودی برای پیگیری روند درمان از جمله خدماتی است که در این مراکز ارایه شده است.»

به گفته مرعشی با حضور اولین گروه از زائران حج 1401 در مدینه و مکه، نشریه «هلال، سرزمین وحی» به‌صورت روزانه بین زائران توزیع می‌شود که به ارایه اطلاعات و مطالبی درباره حج و خدمات هلال‌احمر در بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان می‌پردازد. علاوه بر توزیع روزانه این نشریه در 30 شماره، این مرکز ویژه‌نامه‌ای هم برای روز عید غدیر تهیه کرده و بین زائران توزیع می‌شود.

// انتهای پیام

صفر تا صد حج تمتع 1401/ جزئیات خدمات مرکز پزشکی حج‌ و زیارت در حج امسال

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.