زندگی در امتداد شب/ اعتراض به «حراج ملي»/ خروج ناهید و فرزانه از سایه

مرور روزنامه های صبح کشور

اعتراض به عرضه و فروش آثار تاريخي در «حراج ملي» ، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ، بیست‌و‌پنجمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا ، روند نزولی قیمت ارز ، موضوع زيست شبانه ، گمانه‌زنی‌ها درخصوص از سرگیری مذاکرات احیای برجام ، تورم ماهانه و…از جمله خبرهای مورد توجه روزنامه های امروز بود

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیشتر روزنامه های امروز به انتشار خبر سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به تهران پرداختند و در کنار آن به اعتراض به عرضه و فروش آثار تاريخي در «حراج ملي» ، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت ، بیست‌و‌پنجمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا ، روند نزولی قیمت ارز ، موضوع زيست شبانه ، گمانه‌زنی‌ها درخصوص از سرگیری مذاکرات احیای برجام ، تورم ماهانه و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

اعتراض به «حراج ملي»

روزنامه اعتماد:وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در اعتراض به عرضه و فروش آثار تاريخي در «حراج ملي» اعلام كرد: هيچ مجوزي براي اين حراجي از سوي اين وزارتخانه صادر نشده و موضوع در حال بررسي است. در همين ارتباط ايسنا گزارش داد: اين حراجي كه‌ در هفتمين دوره برگزاري آن ۴۰ اثر هنري با عنوان كلاسيك ايراني و اسلامي عرضه شد و ۴۲ ميليارد و ۴۲۴ ميليون تومان نيز فروش كرد و به گفته معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مجوز اين وزارتخانه برگزار شده است، اينك به خاطر عرضه و فروش بدون مجوز آثاري منسوب به دوره‌هاي تاريخي‌ همچون صفوي و قاجار با واكنش وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مواجه شده است. براساس اطلاعات موجود، در اين دوره از حراجي ۲۳ قلمدان و پاكت‌نامه (منسوب به قاجار)، مينياتوري منسوب به حسين بهزاد، شمايل منسوب به آقا ابراهيم، شمايل اثر علي ابن محمد ابراهيم نقاش‌باشي، نقاشي لاكي منسوب به ميرزا بابا، ‌پنج لت نقاشي منسوب به علي‌خان صبا، در چوبي متعلق به كارگاه ميرزا آقا امامي (منسوب به دوره قاجار)، نسخ خطي قرآن و يكسري دست‌بافته به حراج گذاشته شد. به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسي، الحاق «تبصره ۲» به ماده ۲۹ آيين‌نامه مديريت، ساماندهي، نظارت و حمايت از مالكان و دارندگان اموال فرهنگي ـ تاريخي منقول مجاز، «صدور مجوز برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به برگزاري نمايشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگي، هنري و حراج و فروش آثار هنري تجسمي شامل نقاشي، ارتباط تصويري، عكاسي و مجسمه‌سازي كه از زمان توليد آنها بيش از ۱۰۰ سال نگذشته باشد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. حكم اين تبصره شامل حراج و فروش آثار و نفايس ملي نيست.»

 

حذف واسطه‌ها از سفره کارگران

روزنامه فرهیختگان: مجلس شورای اسلامی طی نشست علنی پنجم تیرماه، بالاخره درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تصمیم‌گیری کرد. در این جلسه گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به رای گذاشته شد و کلیات این طرح با ۱۹۴ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۶رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ آرای ماخوذه تصویب شد. طرحی که در ابتدای تیرماه با تقاضای گروهی از نمایندگان به‌منظور بررسی خارج از نوبت اولویت تبصره (۱) ماده (۱۰۰) آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه‌ای علنی به رای گذاشته شد و درنهایت با ۱۸۶ رای موافق با این درخواست موافقت شد. با این اوصاف قابل‌پیش‌بینی بود که این طرح بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در ادوار قبلی، بالاخره به تصویب نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی برسد. گفتنی است تدوین طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به‌دلیل مصادف شدن با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، به تعویق افتاده بود و پس از آن نیز سازمان دولتی امور اداری و استخدامی کشور علی‌رغم موافقت ابتدایی با ایده کلی طرح، عملا تدوین را متوقف کرده و با ممانعت از به جریان افتادن آن، طرح را به تعویق انداخته بود. براساس این طرح، کارکنان پیمانی دولت که انجام وظایف خدماتی‌شان ماهیت بلندمدت (بیش از یک‌سال) دارد و هم‌اکنون طبق  قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب 1386/7/18) در قالب شرکتی، حجمی، طرح‌های عمرانی، تامین نیروی انسانی و عناوین مشابه به‌کارگیری می‌شوند، زین پس صرفا از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون، مصاحبه و طی مراحل گزینش، در قالب قرارداد کار معین جذب دستگاه‌های دولتی شده و رابطه کارشان با سازمان‌های دولتی از حالت پیمانی به‌حالت استخدامی تغییر شکل خواهد یافت.

 

شاهزاده گدا

روزنامه وطن امروز:در حالی که پسر ارشد ملکه الیزابت دوم به نمایندگی از او در نشست سران کشورهای «مشترک‌المنافع» به میزبانی روآندا حضور یافت، ادعای دریافت پول توسط او خبرساز شده است. به نوشته شبکه «اسکای‌نیوز»، روزنامه «ساندی تایمز» در گزارش دیروز خود ادعا کرد شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلیس از «شیخ حمد بن جاسم آل‌ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر ۳ بسته نقدی دریافت کرده بود. طبق این گزارش، حمد بن جاسم در یکی از مناسبت‌ها یک میلیون یورو پول در پاکت‌های خرید فروشگاه «فورنتوم و میسون» به پسر ارشد ملکه انگلیس داد. فورنتوم و میسون یک فروشگاه بزرگ کالاهای تجملاتی در لندن است. ساندی تایمز همچنین خبر داد ولیعهد انگلیس یک چمدان پر پول از نخست‌وزیر پیشین قطر به عنوان کمک مالی به یک خیریه دریافت کرده بود. به روایت این رسانه، این یکی از ۳ بسته پول نقدی بود که شاهزاده ولز به عنوان کمک‌های خیریه از شیخ حمد دریافت کرد. بنا بر این گزارش، این ۳ بسته پول نقد در مجموع ۳ میلیون یورو بوده و پسر ملکه طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ آنها را دریافت کرده است. گفته شده ولیعهد انگلیس این پول‌های دریافتی را به حساب‌های «صندوق خیریه شاهزاده ولز» واریز کرده است؛ صندوقی که طرح‌های خصوصی شاهزاده و املاکش در اسکاتلند را تامین مالی می‌کند.

 

روایت متفاوت 2 دختر ایرانی؛ خروج ناهید و فرزانه از سایه

روزنامه شرق:ناهید کیانی، چند روز پیش و در جریان بیست‌و‌پنجمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا در وزن منفی 53 کیلوگرم در مبارزه پایانی برای کسب مدال طلا به دیدار «چاروس کامایوا»، نفر ۱۳ رنکینگ جهانی و دارنده مدال طلای آسیا و ارتش‌های جهان رفت و در نهایت 2 بر صفر صاحب پیروزی شد و روی سکوی نخست آسیا ایستاد. مدال طلای ناهید مرهمی بر زخم او در بازی‌های المپیک پکن بود که چندی پیش برگزار شد. هنوز رقابت او با کیمیا علیزاده، دختر ورزشکار ایرانی که مهاجرت کرد و به عضویت تیم پناهندگان درآمد، در همان راند اول بازی‌های المپیک فراموش نشده است؛ دو دوست و هم‌تیمی سابق در شرایطی برابر هم قرار گرفتند که در ایران فشار روحی مضاعفی به ناهید کیانی برای عبور از سد کیمیا علیزاده وارد شد. جو را به‌گونه‌ای جلوه داده و به ناهید فشار مضاعف وارد کردند که گویی او قرار بود حساس‌ترین بازی عمرش را برگزار کند. تلویزیون هم به آتش این رقابت حسابی دمید و با تخریب عامدانه کیمیا علیزاده، سعی در القای این موضوع شد که ناهید به‌راحتی آب‌خوردن از سد کیمیا عبور می‌کند. کارشناس و گزارشگر تلویزیون از ساعت 5:30 برنامه تخریب کیمیا را از سر گرفتند و از این گفتند که بدن ناهید کیانی آماده است و کیمیا که لیاقت حضور زیر پرچم ایران را نداشته، هرگز تاب مقاومت برابر کیانی را نخواهد داشت. پیش از این هم چنین فشاری به کیانی برای برنده‌شدن در آن بازی نخست وارد شده بود.

 

ارزنزول نرخ ارز روی موج مذاکرات

روزنامه  همشهری:به‌دنبال سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و افزایش احتمال از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای بعد از 3ماه، دیروز قیمت ارز روند نزولی به‌خود گرفت و قیمت هر دلار آمریکا یک درصد افت کرد.به گزارش همشهری، در شرایطی که قیمت هر دلار آمریکا در هفته آخر خرداد ماه تا مرز 33هزارو 300تومان پیشروی کرده بود انجام برخی اقدامات بانک مرکزی، برای انجام معاملات صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی، جلوی رشد بیشتر قیمت دلار را گرفته و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 32هزار تومان عقب نشینی کند. دیروز اما یک روز بعد از سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران شیب نزولی قیمت دلار تندتر شد و قیمت هر دلار آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش با یک درصد افت به محدوده 31هزار و 400تومان رسید. همچنین قیمت درهم امارات هم که دربازار آزاد ارز تهران به‌عنوان مبنایی برای قیمت‌گذاری دلار مطرح است، به 8هزارو 500تومان رسید. قیمت سکه هم که تابعی از نرخ دلار است با افت سنگین 4درصدی مواجه شد و بیش از 500هزار تومان نزول کرد.بعد از سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اظهارنظر طرفین مذاکرات نشان می‌داد عزم لازم برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بعد از سه ماه توقف به‌وجود آمده است. قرار است مذاکرات با فرمت جدیدی انجام شود که احتمالا نقش سایر کشور‌ها در آن کم‌رنگ‌تر است. بورل بعد از ترک تهران اعلام کرد قرار است این مذاکرات در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس انجام شود و اتحادیه اروپا در این مذاکرات نقش تسهیلگر خواهد داشت.

 

زندگی در امتداد شب

روزنامه آرمان ملی: «زیست شبانه» یکی از مطالبات مردم در سراســر دنیاست. جذابه‌های شهــــر در شب، آرامش و چراغ‌های روشن، یکی از جاذبه‌هایی است که باعث می‌شود تا صبح شهر نخوابد. در کشور ما نیز زیست شبانه در بسیاری از شهرهای گرم کشور و زیارتی تا صبح برقرار است و هیچ مشکلی از لحاظ امنیت شهرها به‌وجود نیامده است. البته تهران در برخی از نقاط شهر یا ایام، زیست شبانه را تجربه می‌کند، مانند خیابان سی تیر، تجریش، وحدت اسلامی و تئاتر شهر حداقل تا پاســی از شب، مردم در جنب و جوش هستند. از سوي ديگر در ايام محرم و رمضان، مردمي که براي عزاداري و عبادت در خيابان‌هاي شهر در رفت و آمد هستند، مي‌توانند الگوي مناسبي براي زيست شبانه باشد. اما موضوع زيست شبانه از شوراي شهر پنجم و همزمان با افتتاح خيابان سي‌تير آغاز شد و حتي با وجود اينکه محسن هاشمي، رئيس وقت مجلس شوراي شهر به‌طور تلويحي با آن مخالفت کرد و گفته بود: «مخالف حضور فرزندانم در زيست شبانه هستم. خودم نيز شب‌ها ساعت 10 مي‌خوابم و 5 صبح بيدار مي‌شوم بنابراين تمايلي به اين طرح ندارم.» اما چند ماه بعد اعضاي شوراي شهر پنجم، پرونده زيست شبانه تهران را با تصويب روي ميز پيروز حناچي، شهردار وقت تهران قرار دادند. در شهريور 98 و پيش از شيوع کرونا در دنيا، شوراي شهر تهران با 14 رأي طرح زيست شبانه را تصويب کرد، اين طرح با عنوان حيات شبانه به صورت پايلوت در چند منطقه تهران اجرايي شد. اما پليس تهران مخالفت خود را به‌صورت جدي با اجراي اين کار اعلام کرد. در اين شرايط کرونا که شيوع پيدا کرد، ستاد وقت مقابله با کرونا‌ در طرحي که دليل يا توجيه منطقي نداشت، در دو سال گذشته موضوع زيست شبانه را براي هميشه مسکوت گذاشت. حالا که کرونا کاهش پيدا کرده و هواي گرم 42 درجه‌اي تهران، عرصه فعاليت يا تفريح در روز را براي بسياري سخت کرده، موضوع زيست شبانه مي‌تواند بهترين بهانه براي رونق کسبه و گذران اوقات فراغت باشد.

 

مذاکره در قطر تله است نباید به آمریکا جایزه بدهید

روزنامه کيهان:پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گمانه‌زنی‌ها برای احیای برجام تقویت شده است.جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا روز شنبه به تهران آمد تا به‌زعم خودش مذاکرات وین را از بن بست خارج کند! او که حامل پیام برجامی از سوی آمریکا بود پس از گفت‌وگو با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک گفت که «هدف اصلی سفرم شکستن بن‌بست برجام بوده است» و «مذاکرات وین باید از سر گرفته شود.»البته وی با تأکید بر اینکه «ایالات‌متحده و ایران- نه مستقیم- بلکه از طریق من و تیمم به‌عنوان هماهنگ‌کننده، گفت‌وگو خواهند کرد» گفت: «احتمالاً این گفت‌وگوها در جایی نزدیک‌تر به خلیج‌فارس و به‌صورت مشخص‌تر در یک کشور حاشیه خلیج‌فارس برگزارمی‌شود.»امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری با اعلام اینکه «آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم» ابراز امیدواری کرد که «طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه برای رسیدن به توافق تعهدات خود را انجام دهد.» وزیر خارجه کشورمان دیروز یکشنبه هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تأکید کرد که «بدون عقب‌نشینی به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»همزمان با گمانه‌زنی‌ها درخصوص از سرگیری مذاکرات احیای برجام، برخی رسانه‌های داخلی و خارجی خبر دادند که «احتمالاً قطر میزبان مذاکرات احیای برجام خواهد بود.»

 

همسایه‌ها درمدار ایران

روزنامه ایران:مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز گذشته برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به تهران سفر کرد. «الکاظمی» شهریورماه سال گذشته جزو نخستین مقامات منطقه بود که در تهران دست دوستی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور را فشرد و بر اتحاد ناگسستنی تهران و بغداد تأکید کرد.  او روز گذشته نیز در دومین سفر خود به تهران یک هیأت بزرگ سیاسی و اقتصادی را با خود همراه ساخت تا این واقعیت بیش از پیش معلوم شود که رابطه سیاسی و اقتصادی تهران و بغداد نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌های شوم امریکایی خواهد شد. این سخن رئیسی در نشست خبری روز گذشته‌اش با «الکاظمی» که «ما کشور عراق را نزدیک ترین ملت به ملت ایران می‌‌دانیم  و نزدیک‌ترین روابط را با کشور عراق رقم می‌‌زنیم» از اهمیت اتحاد راهبردی تهران و بغداد و وجود زمینه‌های مشترک فرهنگی میان دو ملت حکایت می‌‌کرد.نزدیکی و درهم تنیدگی روابطی که در دوران چند ساله همراهی نیروهای مستشاری ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت، مبادلات تجاری دست‌کم 13 میلیارد دلاری که در دوره تحریم‌ها به ریال، دینار و یورو انجام شده و روابط ارگانیکی در طول سال‌های اخیر میان صنعت و تجارت دو کشور ایجاد کرده از جمله دلایلی است که سبب می‌شود رابطه ایران و عراق از ایمنی قابل توجهی در قبال مخاطرات خارجی برخوردار باشد.همسویی سیاسی و منطقه‌ای، تقویت مناسبات تجاری و بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی- سیاسی همچون تکمیل کریدور ترانزیتی میان سوریه، عراق، ایران و لبنان از جمله موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوهای رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق به شمار می‌‌آمد.

 

ابزار بانکی برای مهار تورم

روزنامه تجارت: آژیر خطر اقتصاد از ناحیه تورم به صدا درآمده است. نرخ تورم ماهانه خرداد ١٤٠١ به ١٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٨.٧ واحد درصد افزایش داشته است.به گزارش «تجارت»، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢٥.٤ درصد و ٤.٤ درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بالاترین میزان تورم بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در خرداد ماه ١٤٠١ به عدد ٥٢,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در این شرایط یکی از ابزارهای مهار تورم می‌تواند افزایش نرخ بهره باشد. افزایشی که البته موافقان و مخالفانی دارد. در شرایطی که تورم از 50 درصد عبور کرده و نرخ بهره بانکی 18 تا 20 درصد است شکاف معنا داری میان تورم و نرخ بهره ایجاد شده است که همین مسئله باعث شده که نقدینگی از شبکه بانکی خارج شود و راهی بازارهای دارایی شود. البته برخی هم افزایش نرخ بهره را مساوی با حاکم شدن رکود در اقتصاد می‌دانند و معتقدند که باید بین رکود و تورم، تورم را انتخاب کرد به قیمت اینکه رکود حاکم نشود.

 

۱۰۰۰ صندلی دندانپزشکی دانشگاه‌ها سهم افراد خاص!

روزنامه جوان: صندلی دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های پرمتقاضی فقط محل رقابت بین پشت کنکوری‌ها نیست؛ این صندلی‌ها گاهی وقت‌ها هم با تبصره‌هایی به افرادی که شایستگی علمی‌اش را ندارند، واگذار می‌شوند! این کار غیر قانونی هم نیست. قوانینی وجود دارد تا بخشی از این صندلی‌ها به افراد خاصی مانند فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. گاهی این عدد و رقم‌ها آنچنان بالاست که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. به طور مثال آنطور که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته تفاوت حداقل هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده‌می‌شود. این ماجرا مسبوق به سابقه است. سال ۹۸ هم بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی تحصیل می‌کردند به‌صورت غیرقانونی به رشته پزشکی خبر داد. گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه‌های نه چندان معتبر خارجی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر داخل با گرفتن انتقالی هم راهکار دیگری بود که پیش از این می‌شد از آن برای رسیدن به صندلی پزشکی استفاده کرد. حراج صندلی رشته‌های برتر دانشگاه‌های برتر به نفع افراد خاص است، اما به رشته پزشکی محدود نمی‌شود. سال گذشته هم ۲۰ نفر از فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور راه یافتند و خلاصه این قصه سر دراز دارد! یک رانت موجه و قانونی یا شاید هم دور زدن قانون با بخشنامه و دستورالعمل! بی‌تردید بسیاری از داوطلبان کنکور دلشان می‌خواهد در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر درس بخوانند و رقابت اصلی در کنکور بر سر همین صندلی‌هاست.

 

مافیای داروخانه های زنجیره ای

روزنامه خراسان:هفته گذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت، در صحن علنی مجلس باردیگر هشداری را مطرح کرد که طی سال‌های اخیر شنیده شده بود اما شاید چندان جدی گرفته نمی‌شد. دکتر حسینعلی شهریاری با اشاره به دغدغه‌های بیماران برای تهیه دارو و مشکلات موجود در حوزه مدیریت این نیاز حیاتی اظهار کرد: «داروخانه‌های زنجیره‌ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است». داروخانه های زنجیره ای چیست؟ تا به حال نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بسیار شنیده‌ایم؛ فروشگاه‌هایی که توسط سرمایه‌داران بزرگ و به شکل گسترده در نقاط مختلف کشور تاسیس می‌شود و مردم را سمت خود جذب می‌کند. اگرچه گفته می‌شود توسعه این فروشگاه‌ها، منجر به حذف بسیاری از فروشگاه‌های کوچک، به ویژه در شهرستان‌ها می‌شود، اما فعلا خوب یا بد بودن توسعه این فروشگاه‌ها مدنظر ما نیست و می‌خواهیم درباره «داروخانه‌های زنجیره‌ای» صحبت کنیم. این داروخانه‌ها هم مشابه همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با این تفاوت که برخلاف آن‌ها، بسیاری‌شان تابلوهای یکرنگ و نام‌های یکسان ندارند در حالی که پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم آرایشی ورود کرده‌اند. ما این موضوع را عصر روز گذشته از دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، جویا شدیم. شهریاری در گفت‌وگو با خراسان درباره این موضوع و نگرانی‌ها از ایجاد مافیای دارو به دلیل ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور این‌طور گفت: کمیسیون بهداشت درحال پیگیری این موضوع است. وی تصریح کرد: مجلس صرفا در این حوزه وظیفه نظارتی دارد اما باید با کمک سایر دستگاه‌های نظارتی، این موضوع را بررسی کنیم.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.