عملیات ویژه برای خنثی‌سازی بمب‌های فوتبال!

بالارفتن بی‌رویه قیمت بازیکنان صدای همه را درآورد؛ فدراسیون سقف قرارداد می‌گذارد؟

پیشنهادهای نجومی و پرداختی‌های کلان به برخی ستاره‌های فوتبال سبب اعتراض باشگاه‌های دیگر شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، فصل نقل‌وانتقالات فوتبال همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ انتقال ستاره‌ها از تیمی به تیم دیگر و پوشیدن پیراهن جدید توسط بازیکنان جزو اتفاقاتی است که مورد توجه طرفداران فوتبال قرار می‌گیرد. کری‌خوانی‌های معمول و البته رقابت باشگاه‌ها بر سر جذب ستاره‌ها همیشه در این دوران وجود داشته و شاهد مصاحبه‌های آنچنانی از سوی بازیکنان، مسئولان و مربیان بوده‌ایم.

امسال اما ماجرا کمی متفاوت از فصول گذشته است، تفاوت‌های بسیار زیاد در بودجه برخی تیم‌های صنعتی و دولتی با سایر تیم‌ها سبب شده تا شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی مابقی تیم‌های لیگ برتری باشیم.

تیم‌های بزرگ و نامداری که بودجه‌های سرسام‌آوری را برای تیم فوتبال خود کنار گذاشته‌اند، در نقل‌وانتقالات با رقم‌های عجیب‌وغریب اقدام به جذب بازیکنان مورد نظرشان می‌کنند و پرداخت این مبالغ سبب اعتراض سایر باشگاه‌ها شده است.

ادامه این سروصداها و حواشی عجیب در پرداخت مبالغ هنگفت به برخی بازیکنان باعث شده تا سازمان لیگ به ماجرا وارد شود و احتمالا شاهد اتخاذ تصمیماتی طی روزهای آینده باشیم که جنجال‌های بزرگی را در فضای فوتبال ایجاد خواهد کرد.

پرداخت مبالغ نجومی به مربیان و بازیکنان

از همان نخستین روزهای شروع نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ برتر حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره پرداخت مبالغ نجومی به بازیکنان وجود داشت. مثلا گفته می‌شد یک بازیکن که از خارج از کشور به ایران برگشته و عضو یک تیم شده، برای یک فصل مبلغی حدود 24میلیارد تومان قرارداد بسته است. یا اینکه درباره یک سرمربی گفته شد او به خاطر پیشنهاد 20میلیاردی باشگاه سابقش حاضر نشده به تیم مطرح دیگری برود. مثال دیگر این ماجرا رقم قرارداد یحیی گل‌محمدی با پرسپولیس بود که از سوی درویش، مدیرعامل باشگاه در تلویزیون افشا شد و حاشیه‌های زیادی داشت.

اگرچه اوایل مسئولان باشگاه‌ها پرداخت مبالغ هنگفت به بازیکنان را تکذیب می‌کردند، اما با تعدد این موضوع توسط چند باشگاه متمول دیگر ماجرا لوث شد و شکل واقعی به خود گرفت. حالا تقریبا اکثر اهالی فوتبال می‌دانند که چند باشگاه صنعتی و دولتی با چه رقم‌های بزرگ و عجیبی برخی بازیکنان خود را به خدمت گرفتند و توانستند در این‌خصوص گوی سبقت را از رقبا بربایند.

صدای باشگاه‌های ضعیف‌تر درآمد

بعد از عقد قرارداد چند ستاره با قیمت‌های نجومی با باشگاه‌های متمول طبیعی بود که صدای اعتراض باشگاه‌هایی که بودجه پایین‌تر و معقولی را در نظر می‌گیرند، دربیاید. مدیران، مربیان و مسئولان تیم‌های متوسط لیگ برتر در آن مقطع مصاحبه‌های متعددی را درباره بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها در نقل‌وانتقالات انجام دادند و خواهان آن شدند که نهادهای نظارتی به ماجرا ورود کنند. تیم‌هایی که سال‌های گذشته بیشتر رو به جوانگرایی و پرورش استعدادها آورده‌اند، نسبت به پیشنهادهای نجومی گلایه‌مند شدند و اعلام کردند که رقابت در لیگ برتر به هیچ عنوان با شرایط موجود عادلانه نخواهد بود.

استقلال هم معترض شد!

با ادامه پرداختی‌های نجومی به بازیکنان توسط چند باشگاه خاص صدای برخی باشگاه‌های دیگر صنعتی که به قول معروف دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد و حتی باشگاهی مثل استقلال هم درآمد. استقلالی‌ها که نتوانسته‌اند در نقل‌وانتقالات تا اینجای کار به اهداف‌شان برسند، از این شرایط گلایه‌مند شدند و کار به جایی رسید که سعید فتاحی، مدیر اجرایی باشگاه استقلال این جملات را بر زبان آورد:‌ «امروز پای صحبت با هر بازیکنی که می‌نشینید می‌بینید که به‌راحتی از مبالغ در حد ۲۰میلیارد صحبت‌می‌کنند. اینها مبالغ عجیبی است که هیچ سنخیتی با شرایط درآمدی در فوتبال ایران ندارد. باشگاه استقلال دستش در جیب خودش است و نه کمک عجیب‌وغریبی از نهادی دریافت می‌کنیم‌ و نه معدنی به اسم ما زدند و نه کارخانه دولتی بزرگی حمایت‌مان می‌کند. برای من سوال مهم همین است. چطور ممکن است یک باشگاه با یک‌دهم یا کمتر از درآمد ما می‌تواند چنین مبالغی را در بازار خرج کند؟»

درخواست مشترک؛ سهمیه خارجی را زیاد کنید

افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان در نقل‌وانتقالات باعث شد تا چند باشگاه در یک اقدام هماهنگ دست به کار جالبی بزنند! این باشگاه‌ها از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درخواست کردند با افزایش تعداد بازیکنان خارجی موافقت شود!

این درخواست برای این به فدراسیون فوتبال اعلام شده که در شرایط کنونی قیمت بازیکنان داخلی از بسیاری از بازیکنان باکیفیت و تاثیرگذار خارجی بالاتر است و صرفه باشگاه‌ها در این است که از نفرات خارجی استفاده کنند!

طبیعتا به نظر می‌رسد بسیاری از باشگاه‌ها توان جذب بازیکنان 20میلیاردی را ندارند، در حالی که می‌توانند با نیمی از این مبلغ بازیکن مشابه خارجی را به خدمت بگیرند و از سوی دیگر باشگاه‌های متمول هم در صورت موافقت با این خواسته بازیکنان، با هزینه‌های بی‌سابقه 300 تا 400میلیاردی باید تیم خود را برای حضور در فصل جدید آماده کنند که این اتفاق موجب ورشکستگی مطلق باشگاه‌ها خواهد شد. از این‌رو باشگاه‌هایی نظیر استقلال،‌ سپاهان، مس‌کرمان، گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان و چند باشگاه دیگر درخواست افزایش سهمیه بازیکن خارجی از چهار نفر به 6 نفر را به سازمان لیگ ارائه کردند.

سازمان لیگ وارد ماجرا شد

درنهایت سازمان لیگ فوتبال به ماجرا واکنش نشان داد و قصد دارد تدابیری را برای این موضوع بیندیشد. حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال طی نامه‌ای به 16 باشگاه لیگ برتری اعلام کرده که نظرات خود را درباره نظام‌مندشدن ارقام پرداختی به بازیکنان لیگ برتری به سازمان لیگ به‌صورت کتبی ارسال کنند. قرار است اگر سه‌چهارم باشگاه‌های لیگ برتری نسبت به این مسأله اعتراض داشته باشند، قوانین جدیدی برای نقل‌وانتقالات به‌صورت فوری مصوب و اجرایی شود.

چرا این رقابت‌ها در سایر کشورها وجود دارد؟

این در شرایطی است که رقابت مالی در فصل نقل‌وانتقالات موضوع عجیبی در فوتبال روز دنیا نیست. طبیعتا در همه لیگ‌های معتبر فوتبال شاهد هستیم که برخی باشگاه‌های بزرگ هزینه بیشتری انجام می‌دهند و برخی دیگر براساس بودجه و درآمدهایشان خرج‌می‌کنند و به رقابت در لیگ می‌پردازند. استدلال بسیاری از افراد درباره هزینه‌های آنچنانی در فوتبال هم همین موضوع است، اما قضیه فوتبال ایران با سایر کشورهای دنیا کاملا تفاوت دارد.

در همه کشورهای دیگر درآمدهای باشگاه‌ها به‌طور کامل شفاف‌سازی شده و مشخص است. در ایران اما با توجه به اینکه حق پخش تلویزیونی و کپی‌رایت و تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها به‌طور عادلانه پرداخت نمی‌شود، رقابت مالی در بحث جذب بازیکن به پروسه‌ای عجیب تبدیل شده است. باشگاه‌ها در ایران اکثرا دولتی هستند و از بودجه مشخص هزینه می‌کنند و بدون آنکه عایدی خاصی داشته باشند،‌ وارد بازار مکاره نقل‌وانتقالات می‌شوند.

سقف قرارداد به فوتبال برمی‌گردد؟

سازمان لیگ در این‌خصوص قصد دارد دو عامل مهم را بررسی کند. اول همان افزایش سهمیه بازیکنان خارجی است که گفته‌می‌شود براساس قانون جدید احتمال دارد باشگاه‌ها بتوانند به جای چهار بازیکن ، 6 بازیکن خارجی به خدمت بگیرند. موضوعی که ناخودآگاه ارزش بازیکنان ایرانی را پایین می‌آورد، چراکه با کمتر از رقم درخواستی‌شان تیم‌ها می‌توانند برای جذب بازیکن خارجی خوب اقدام کنند.

مسأله دوم هم سقف قرارداد است. شایعاتی مطرح شده که سازمان لیگ و کمیته نقل‌وانتقالات قصد دارد قراردادهای بالاتر از 8میلیارد تومان را ثبت نکند. البته این مسأله هنوز در حد شایعه است و قابلیت اجرایی‌اش بعد از تصویب در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مشخص خواهد شد. اما مشخص است که اگر سه‌چهارم باشگاه‌ها موافق باشند، احتمالا شاهد قرار دادن سقفی برای ثبت قراردادها در سازمان لیگ خواهیم بود.

این در شرایطی است که قانون سقف قرارداد چند سال قبل در فوتبال ایران اجرا شد و دردسرهای زیادی را به وجود آورد. افزایش قراردادهای زیرمیزی از اصلی‌ترین مسائل پیش آمده بعد از گذاشتن سقف قرارداد بود که حالا شاید در صورت تکرار این موضوع بازهم در بین تیم‌های لیگ برتری شاهد آن باشیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.