غوغای دو ایرانی در عراق/ فاجعه ساختمان های 2 نقشه ای!/ آغاز مذاکره غیر مستقیم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فیلتر کردن واتس‌آپ و اینستاگرام ، حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر ، اولين كراس اوور ملي خود با نام «ري را» ، استیضاح وزیر دولت رئیسی در مجلس ، اختصاص بودجه ۶۰۰ میلیارد دلاری پنج‌ساله برای مقابله با طرح چند تریلیون‌دلاری «یک کمربند – یک جاده» چین ، تیم ملی تکواندوی زنان ایران ، احیای وزارت بازرگانی ، برنامه‌های تابستانی تلویزیون ، دو ایرانی در فوتسال عراق و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنرانی های همایش سراسری قوه قضائیه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فیلتر کردن واتس‌آپ و اینستاگرام ، حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر ، اولين كراس اوور ملي خود با نام «ري را» ، استیضاح وزیر دولت رئیسی در مجلس ، اختصاص بودجه ۶۰۰ میلیارد دلاری پنج‌ساله برای مقابله با طرح چند تریلیون‌دلاری «یک کمربند – یک جاده» چین ، تیم ملی تکواندوی زنان ایران ، احیای وزارت بازرگانی ، برنامه‌های تابستانی تلویزیون ، دو ایرانی در فوتسال عراق و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

صیانت از امنیت مردم یا فضای مجازی ؟

روزنامه آرمان ملی: روز گذشته هنوز چند دقیقه از انتشار صحبت‌های غلامرضا نوری نایب‌رئـــیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اجرای طرح صیانت بر فضای مجازی و اینکه «مردم در انتظار فیلتر کردن واتس‌آپ و اینستاگرام باشند» نگذشته بود که خبر حملــــه سایبری به سامانه شرکت صنایع فولاد خوزستان منتشر شد. هر چند که کارشناسان این شــــرکت اعلام کردند این حمله سایبری بدون خسارت بوده، اما کاربران شبکه‌های مجازی به این موضوع اشاره داشتند که وقتی نمی‌توان از فضای سایبری کشور، صیانت کرد، چطور می‌خواهند با اجرای قانون و محدودیت در فضای اینترنت، از حقوق کاربران محافظت کرد؟! ‌ کدام بار تجربه فيلتر کردن شبکه‌هاي اجتماعي موثر بوده که نمايندگان از آن به‌عنوان راهکاري براي کنترل فضاي مجازي صحبت مي‌کنند؛ البته به‌غير از اينکه سود هزار ميلياردي را نصيب شرکت‌هاي فروشنده فيلترشکن مي‌کرد. در اين ميان، نوري با اشاره به اجراي طرح صيانت، سرنوشت آن را مبهم و نامعلوم دانسته و ابراز اميدواري کرده که «با اين مصوبه عملا موضوع فيلترينگ تمام ابزار‌هاي پرکاربرد فضاي مجازي مانند واتس‌اپ، اينستاگرام و بقيه موارد قابليت اجرايي د‌ارد.». نوري گفت: هيچ راهي براي اصلاح مصوبه مجلس وجود ندارد مگر آنکه شوراي نگهبان اين مصوبه را تاييد نکند. اين گفته‌ها هر فردي را به‌ياد صحبت‌هاي رضا کيانيان مي‌اندازد که گفته بود: « اسم محدود کردن فضاي مجازي را گذاشته‌اند صيانت.»

 

آغاز مذاکره غیر مستقیم

روزنامه ابتکار:خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات دو منبع مطلع، جزئیاتی را درباره حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر برای از سرگیری مذاکرات برجامی مطرح کرد.خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: یک منبع مطلع از روند برگزاری مذاکرات برجامی در قطر، گفت که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا، روز یکشنبه راهی قطر شده و با وزیر امور خارجه قطر دیدار خواهد کرد.رویترز همچنین به نقل از یک مقام ایرانی هم نوشت که علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن [۷ و ۸ تیر] برای مذاکرات برجامی در دوحه، پایتخت قطر خواهد بود.گزارش رویترز درباره زمان حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر برای ازسرگیری مذاکرات برجامی در پی این مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تسهیل‌گر مذاکرات برای رایزنی جهت برطرف کردن آخرین موانع باقی‌مانده در زمینه از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به تهران سفر کرده و با وزیر امور خارجه ایران رایزنی کرد. به گزارش ایسنا، بورل روز شنبه پس از دیدار طولانی با امیرعبداللهیان، با اشاره به دیدار چهار ساعته خود با حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییترش: با وزیر خارجه ایران توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آتی با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل باقی‌مانده را حل کنیم.

 

«ري را» كپي چيني يا محصول داخلي

روزنامه اعتماد:روز يكشنبه 5 تيرماه 1401گروه صنعتي ايران خودرو با حضور سيدرضا فاطمي‌امين وزير صمت، از اولين كراس اوور ملي خود با نام «ري را» رونمايي كرد. ري را، كراس اوور جمع و جور اين خودروساز ايراني بوده كه بر اساس پلتفرم IKP1 توسعه پيدا كرده است، اين پلتفرم كه نمونه ايرانيزه پلتفرم PF1 گروه PSA به حساب مي‌آيد، در پروژه تارا هم ديده مي‌شود. قرار است تا اولين كراس اوور ايران خودرو در كارخانه مازندران اين خودروساز مونتاژ شود.اين نسخه اوليه ري را بوده و به عنوان نسخه قبل از توليد با قالب‌هاي صنعتي شناخته مي‌شود.ابعاد و اندازه اولين كراس اوور ملي ايران خودرو، در دسته كراس اوورهايB پلاس بازار جهاني قرار مي‌گيرد و مي‌توان ري را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سيتروئن C3-XR…نزديك ديد. اما اينكه اين خودرو چقدر صرفه اقتصادي دارد و چه ميزان مردم از آن استقبال خواهند كرد به زودي مشخص خواهد شد. البته عكس‌ها و فيلم‌هاي لو رفته از اين خودرو نشان مي‌دهد كه «خودروي ملي» تازه رونمايي شده، كاملا شبيه يك خودروي چيني است. موضوعي كه به‌ شدت در شبكه‌هاي اجتماعي حاشيه‌ساز شده و عده‌اي از كاربران، خودروساز ايراني را به كپي‌كاري از روي يك خودروي چيني متهم كرده‌اند.

 

امضای استیضاح فاطمی امین از نصاب افتاد

روزنامه ایران: روز گذشته وزیر صمت به کمیسیون صنایع مجلس رفت تا در یک نشست تخصصی به سؤالات و ابهامات نمایندگان موافق استیضاح پاسخ دهد؛ حال باید دید که بعد از توضیحات فاطمی امین، موافقان استیضاح چه تصمیمی خواهند گرفت؟ از حدود 16 روز پیش موضوع استیضاح وزیر دولت رئیسی در مجلس مطرح شد، البته این موضوع به سال گذشته و 5 ماه بعد از وزارت او بر می‌‌گردد؛ سال گذشته به جهت تغییرات مثبتی که وزارت صمت در ساختار وزارتخانه با هدف چابک سازی این مجموعه انجام داد و همچنین خداحافظی با سفارش پذیری باعث شد که برخی‌ها نسبت به سیدرضا فاطمی امین موضعگیری کنند و اجازه ندهند او به فعالیت سالم و به دور از حاشیه ادامه دهد. از این رو اولین حاشیه‌ای که برای او شکل گرفت، در حوزه خودرو بود. منتقدان فاطمی امین، سیاست‌های وزارت صمت در برابر خودروسازان را مثبت ارزیابی نکردند و تمام اتفاقات و سهل‌انگاری‌های گذشته را بر گردن وزیر صمت ریختند؛ گویا وزیر دولت سیزدهم بعد از 4 ماه فعالیت باعث شده بیش از 170 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان بماند. از آنجا که وزیر صمت به درخواست‌های غیراصولی و غیررسمی برخی از نمایندگان مجلس جواب رد داده بود، روند استیضاح پررنگ‌تر و چند روز پیش از اعلام وصول آن صحبت شد. به گفته برخی از نمایندگان مجلس و بخصوص نمایندگانی که امضای خود را پس گرفتند، تعداد محدودی از نمایندگان و بر اساس سلیقه شخصی می‌‌خواهند وزیر صمت برکنار شود.

 

سرچشمه مبارزه با فساد اقتصادی

روزنامه تجارت: نقش دستگاه قضا و دولت‌ها در مبارزه با فساد چه میزان است؟ منشاء مبارزه با فساد باید چه نقطه‌ای از دستگاه حاکمیتی باشد؟ به گزارش «تجارت»، برخی کارشناسان معتقدند برخلاف تصور رایج در جامعه، نقش دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی به مراتب مهم‌تر از نقش قوه قضائیه است زیرا دولت در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند موتور ایجاد فساد را خاموش کند. اما با این وجود قوای سه گانه نقش کلیدی در مبارزه با فساد دارند که هر کدام از مسیر مخصوص به خود قابل پیگیری است. بررسی‌های یک پژوهش از کشورهای دنیا حاکی از آن است که برای مقابله با فساد، تمرکز بر پیشگیری به‌وسیله اصلاح قوانین، اثرات مطلوب‌تری نسبت به برخورد سختگیرانه پس از وقوع جرم داشته است. این پژوهش با بررسی تجارب کشورهای ایالات متحده، کره جنوبی، فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا، معتقد است که ریشه فساد در بخش حاکمیت،‌ به‌عنوان تعارضی میان وظایف دولتی و منافع خصوصی ماموران دولتی تعریف شده است که وظایف آنها را به‌صورت ناصحیحی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مطابق این یافته‌ها، در بیشتر کشورها تعارض منافع به جای اینکه ناشی از صفات و روحیات افراد باشد ناشی از کارکرد بد دستگاه‌ها و عدم شفافیت در رویه‌ها است. مطابق بررسی مرکزپژوهش‌های مجلس ایجاد مرامنامه کارکنان و مقامات دولتی، ثبت و افشای دارایی‌های شخصی مقامات ارشد دولتی، محدودیت‌های پسا اشتغالی برای مقامات دولتی فاسد و سیستم واگذاری مدیریت سهام به کارگزار ناشناس می‌تواند به پایان حیرانی دستگاه‌ها و افراد در تعارض منافع کمک کند. ناکارآمدی اقتصادی دولت‌‌‌ها سال‌هاست که حکومت‌ها را به تکاپو انداخته است تا با تقویت بخش خصوصی یا از طریق خصوصی‌سازی یا بهبود محیط کسب‌وکار، خود را از این ورطه برهانند. در این میان، کشورهای مختلف، از شیوه‌‌‌های متفاوتی استفاده کرده‌‌‌اند.

 

وحشت «جی -۷» از قدرت چین

روزنامه جوان: سران گروه ۷ که از روز یک شنبه در بخش آلمانی کوه‌های آلپ در ایالت باواریا گردهم آمده‌اند، دیروز با اختصاص بودجه ۶۰۰ میلیارد دلاری پنج‌ساله برای مقابله با طرح چند تریلیون‌دلاری «یک کمربند – یک جاده» چین موافقت کردند. در حالی که جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی دو موضوع محوری نشست جی ۷ اعلام شده، مصوبه اولین روز نشست نشان داد که اولویت اصلی امریکا، مدیریت کردن تقابل فزاینده با چین است؛ کشوری که طبق استراتژی امنیت ملی کاخ سفید، تنها رقیب امریکا است که به طور بالقوه قادر است قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را برای ایجاد چالشی پایدار برای یک سیستم بین‌المللی باثبات و باز باهم ترکیب کند. ظاهراً دولت امریکا به این نتیجه رسیده که به تنهایی قادر به مهار چالش فزاینده چین نیست و برای این کار، در عین استفاده از ظرفیت‌های جی-۷ (کلوپ دولت‌های صنعتی بزرگ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده) برای سنگین‌تر کردن وزن خود، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، سنگال و آرژانتین و همچنین اوکراین را هم برای شرکت در اجلاس آلمان دعوت کرده است. البته حدود یک سوم از هزینه رویارویی با چین و ابتکار «یک کمربند–یک جاده» را خود امریکایی‌ها تقبل کرده‌اند. خطوط کلی این برنامه قبلاً در نشست جی ۷ در سال ۲۰۲۱ در کورنوال انگلستان تصمیم‌گیری شده بود. ولی چیزی که جدید است، تعهدات مشخصی است که برخی کشور‌های شرکت‌کننده در مورد مبالغ هدف‌گذاری شده اعلام می‌کنند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا یک شنبه شب گفت: امریکا ۲۰۰ میلیارد دلار از سرمایه فدرال و بخش خصوصی را طی پنج سال آینده برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور‌های با درآمد پایین و درآمد متوسط در زمینه‌های مختلف اختصاص خواهد داد تا مانع ابتکار چین شود، ابتکاری که دولت‌های غربی می‌گویند به دنبال نفوذ به کشور‌های ضعیف و وابسته کردن آن‌ها است.

 

فاجعه ساختمان های 2 نقشه ای!

روزنامه خراسان:ادعای عجیب عضو شورای شهر مشهد در خصوص بناهای غیرمستحکم هر خواننده ای را به تعجب وامی دارد. او از فاجعه ای به نام ساختمان های دو نقشه ای پرده برمی دارد که الزامات استحکام بنا در آن ها بعضا رعایت نمی شود.این عضو شورا اعتقاد دارد که بسیاری از ساختمان ها بدون نقشه ای که مجوز گرفته اند، آسمان خراش می شوند. البته رئیس سازمان نظام مهندسی هم تایید می کند که 80 درصد از بناها این مشکل را دارند ولی او توپ تقصیر را به زمین شهرداری شوت می کند و معتقد است ناظران مو به مو گزارش می کنند ولی شهرداری است که به هر دلیلی با مالک کنار می آید و حتی معتقد است تا کمیسیون ماده 100 وجود دارد این مشکل حل نخواهد شد اما مدیران شهری حرف دیگری دارند و توپ تقصیر را از شهرداری به بیرون شوت می کنند. بالاخره باید پیدا کرد خرمافروش را.  ماجرای نظارت های صوری ساختمانی! ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: به استناد قوانین در ساخت و ساز کارفرما، ناظران، مجری، سازنده یا پیمانکار و دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی هرکدام به نوعی در کنترل رعایت نکات و موارد ایمنی، فنی و استحکام بنا مسئولیت هایی به عهده دارند اما به دلایل گوناگون و غیرمنطقی بعضاً تعلل هایی از طرف متولیان صورت می گیرد که در برخی موارد این گونه قصورها خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری ایجاد می کند و نبود برخورد مناسب با مقصران، باعث ترویج و تشدید بی‌مبالاتی ها و ترک فعل ها در سال‌های اخیر شده است.

 

عبور دولت-ملت از میدان مین ترکیبی

روزنامه کيهان:1- دانشجو که بودیم، برخی اساتید غربزده دائما از اهمیت رئالیسم در روابط بین‌الملل می‌گفتند و ایده‌آلیسم را نکوهش می‌کردند. می‌گفتند باید واقع گرا بود و از شعار و آرمان‌ها دست کشید. چین را مثال می‌زدند و می‌گفتند با آمریکا کنار آمد و اقتصادش رونق گرفت. می‌گفتند رویکرد ایدئولوژیک را باید کنار گذاشت تا پیشرفت کرد. شبیه این ادبیات، از زمان دولت موقت، در بین برخی مدیران مطرح بود و در دولت‌های بعدی، گاه و بیگاه زمزمه می‌شد. انبوه این ادعاها سرانجام در پروژه برجام، به بوته آزمون درآمد. 2- طیف مذکورهرگز پاسخ ندادند: چرا باید آزادی در قاموس لیبرالیستی، ارزشمند باشد، اما آزادگی و استقلال اسلامی- ایرانی، ضدارزش محسوب شود؟ چرا اسلام را با برچسب ایدئولوژی، تخطئه می‌کنند؛ اما لیبرالیسم و کاپیتالیسم و منطق سلطه غرب بر جهان را ایدئولوژیک نمی‌دانند؟! چرا از ناسیونالیسم دم می‌زنند، اما مواضع‌شان همان است که قدرت‌های استعمارگر برای تسلط بر کشورها تجویز می‌کنند؟ اگر دینداری، عزتمندی، ستم‌ناپذیری و حق‌طلبی، ایده‌آلیستی است و باید محکوم شود، چرا شکم‌پرستی، شهوت‌رانی، اسارت‌طلبی و توجیه برّه‌گی و بردگی- چنانکه مثلا نشریه حزب اتحاد ملت درباره مذاکره با ترامپ نوشت- ایدئولوژیک قلمداد نمی‌شود؟

 

دختران‌مان توانستند

روزنامه وطن امروز:تیم ملی تکواندوی زنان ایران برای نخستین‌بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا به ‌عنوان قهرمانی رسید. آخرین روز بیست‌و‌پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا در حالی در چونچئون کره‌جنوبی به پایان رسید که تنها وزن باقیمانده بخش بانوان نیز برگزار شد و «جولیانا الصادق» اردنی در آن به عنوان قهرمانی رسید تا هیچ‌کدام از رقبای ایران در راه کسب عنوان قهرمانی تیمی، موفق به کسب مدال نشوند و در نتیجه تیم دختران ایران با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز برای نخستین‌بار قهرمان تیمی آسیا شود.  مینو مداح که 2 ماه پیش پس از 6 سال مجدداً عهده‌دار سکان هدایت تیم‌ ملی شده بود، تیمی را روانه این مسابقات کرد که خیلی فراتر از انتظار ظاهر شد و برای نخستین‌بار در تاریخ تکواندوی ایران، تمام نفرات یک تیم با کسب مدال و دست پر از میدان خارج شدند؛ تیمی که با فاصله بسیار زیاد بهترین نتیجه تاریخ بانوان ایران در آسیا را رقم زد و در شرایطی موفق به کسب 3 مدال طلا شد که زنان ایران پیش از این فقط ۲ بار در سال‌های 2008 و 2021 به مدال طلا دست یافته بودند.  نخستین طلایی ایران در این رقابت‌ها ناهید کیانی بود که در همان روز اول با غلبه بر حریفانی از فیلیپین، چین و ازبکستان به عنوان قهرمانی رسید تا با یک طلا، یک نقره و 2 برنز تبدیل به مدال‌آور‌ترین و پرافتخارترین بانوی تکواندوی ایران در آسیا شود.

 

ادغام یک وزارتخانه میان موافقت‌ها و مخالفت‌ها

روزنامه همشهری:به‌تازگی علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت خبر از احیای وزارت بازرگانی داده است. وی دلایل تشکیل وزارت بازرگانی را تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاستگذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده اعلام کرده است. لازم به یادآوری است که وزارت بازرگانی مسئول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران و تنظیم قوانین و سیاست‌های کشور برای نیل به این هدف بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ادغام شد و با ادغام این دو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وجود آمد. این ادغام با منطق ایجاد هماهنگی بین زنجیره‌های تولید و تجارت برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و زیان دیدن تولیدکنندگان و همچنین ایجاد یک نهاد پاسخگو در برابر مسئولیت واگذار شده برای جلوگیری از فرافکنی و فرار از پاسخگویی ناشی از تشتت مدیریتی در نهادهای موازی متولی انجام گرفت. البته به‌دلیل عدم‌اعتقاد دولت دوازدهم به اجرای قانون تمرکز، طرح احیای وزارت بازرگانی مطرح شد؛ بحث بر سر تفکیک و ادغام، مدت‌ها وجود داشت تا اینکه عمر دولت دوازدهم تمام شد و در دولت سیزدهم دوباره اعلام شد که وزارت بازرگانی احیا می‌شود.

 

سه ماه تعطیلی

روزنامه فرهیختگان:تابستان، فصل لذتبخش کودکان‌ونوجوانان و فصل برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت از تحصیل است و البته که در روزگار سلطه رسانه،‌ بخش مهمی از این برنامه‌ریزی دراختیار رسانه‌ها قرار دارد. فارغ از هرگونه برنامه‌ریزی فردی، تلویزیون و برنامه‌هایش یکی از مهم‌ترین مراکز تولید محتوا برای بچه‌هاست که باید برنامه‌هایش را از چندماه قبل برای این سه‌ماه آماده کند تا نوجوانان بتوانند از دیدن این برنامه‌ها لذت ببرند. در گزارش امروز به‌سراغ برنامه‌های تابستانی تلویزیون در شبکه‌های مختلف رفتیم تا ببینیم چه برنامه‌هایی برای تابستان دارند و در میان آنها کدام‌شان برای کودک‌ونوجوان است. درکنار این موضوع به برنامه‌های قدیمی در دهه‌های 70 و 80 پرداختیم که مخاطب کودک‌ونوجوان را پای صفحه تلویزیون میخکوب می‌کرد. همچنین به‌سراغ کارشناسان رسانه رفتیم تا از آنها بشنویم که تلویزیون برای این مخاطب و سرگرم کردنش چه کارهایی باید انجام دهد.چند روز پیش روابط‌عمومی صداوسیما در خبری که برای رسانه‌ها ارسال کرد از پخش 5900ساعت برنامه جدید در تابستان خبر داد، با نگاهی که به این برنامه‌ها داشتیم متوجه سهم اندک کودکان‌ونوجوانان در برنامه‌های تابستانی سال1401 شدیم؛ موضوعی که سال گذشته هم به آن اشاره کردیم و بارها درمورد آن صحبت کردیم. مطمئنا هر شبکه‌ای ماموریتی برای خودش دارد، اما می‌تواند در همان ماموریت تعریف‌شده، برای این رده سنی برنامه داشته باشد.

 

غوغای دو ایرانی در عراق

روزنامه شرق:ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه در غرب آسیا، مراودات زیادی داشته و دارند؛ این  به‌واسطه خط مرزی حول‌ محور اقتصادی چرخیده و دو طرف تلاش کرده‌اند این ارتباط را حفظ کنند. در کنار این موضوع، عراق برای ایرانی‌ها به‌عنوان یک کشور مذهبی هم قابل احترام است و سالانه علاقه‌مندان زیادی از ایران به سمت همسایه غربی گاهی با پای پیاده حرکت می‌کنند. با‌این‌حال و با توجه به وضعیت استراتژیک منطقه، سیاست حاکم بر عراق هم همیشه برای تهران اهمیت داشته و دو کشور سعی می‌کنند تا جای ممکن، دیدگاه مشابهی در مسائل منطقه‌ای داشته باشند. با وجود بخشی از قرابت‌های موجود که در همین چند خط به آن اشاره شد، هر بار که اسم ایران و عراق به گوش می‌رسد، ناخودآگاه تصاویر جنگ هشت‌ساله‌ای که بین این دو کشور شکل گرفته در اذهان تداعی می‌شود. پاک‌کردن آن تصاویر کار سختی است و از همین‌رو، هنوز هم برای بسیاری از مردم دو کشور، شنیدن نام همسایه یادآور جنگ است. در کنار چنین موضوعی، همین روزها در عراق هم نگاه دوگانه‌ای نسبت به سیاست‌های ایران در این کشور ساری و جاری است. عده‌ای حضور سیاسی ایران در عراق را به نفع این کشور می‌دانند و عده‌ای دیگر این حضور را به ضرر آینده عراق. همین اختلاف دیدگاه در ایران هم وجود دارد و مورد چندان عجیبی نیست. حالا در چنین فضای دوگانه‌ای، دو ایرانی این‌روزها در فوتسال عراق تبدیل به قهرمان‌های این کشور شده‌اند؛ شهناز یاری و محمد ناظم‌الشریعه.

//انتهای پیام

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.