ببینید/ «رو» در برابر «وید»

فراز و فرودهای لغو قانون ۵۰ ساله سقط جنین در آمریکا

حق یک زن برای سقط جنین قانونی در سه ماه اول بارداری توسط قانون «رو در برابر وید» حمایت می‌شد که هم‌اکنون پس از دهه‌ها تنش بین موافقان و مخالفان آن سرانجام لغو شد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ دادگاه عالی آمریکا قانون «رو در برابر وید» که از سقط جنین قانونی زنان در سطح فدرال حمایت می‌کرد را لغو کرده است. حق یک زن برای سقط جنین قانونی در سه ماه اول بارداری توسط قانون «رو در برابر وید» که در سال ۱۹۷۳ در دادگاه عالی آمریکا تصویب شد حمایت می‌شد. این قانون پس از شکایت «جین رو» با نام اصلی «نورما مک‌کوروی» تصویب شد.

جین رو مجرد و باردار بود و به دلیل قوانین تگزاس اجازه سقط جنین نداشت. وکلای جین علیه دادستان تگزاس شکایتی تنظیم کرده و گفتند که قانون بیش از حد مبهم و کلی بوده و حقوق جین را بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا نقض می‌کند. پس از موافقت دادگاه عالی آمریکا و تصویب قانون، ایالات آمریکا سقط‌جنین را به صورت قانونی انجام می‌دادند ،اما در بعضی ایالات جنوبی و غربی زنان با محدودیت هایی نظیر مشاوره اجباری و سونوگرافی پیش از سقط، زمان طولانی انتظار و عدم پوشش بیمه‌های درمانی روبرو بودند.

دهه‌هاست که محافظه‌کاران در تلاش هستند تا این قانون را لغو کنند. هم‌اکنون لغو قانون سقط جنین باعث شده که آمریکا دو پاره شده و موافقان و مخالفان سقط جنین در دو جبهه مقابل هم قرار گیرند. هم‌اکنون سقط جنین قانونی در سطح فدرال لغو شده و دیگر از سمت دولت حمایت نمی‌شود و در بعضی ایالات مجازات زندان و جریمه به همراه دارد. افرادی که نیاز به سقط جنین دارند باید به صورت غیرقانونی اقدام کرده و یا مسافت بسیار طولانی را طی کرده تا به ایالت‌های با قانون سقط جنین مجاز دسترسی پیدا کنند.

در این میان زنان سیاه پوست، اهل آمریکای لاتین و زنان فقیر بیش از بقیه آسیب خواهند دید. در ایالاتی که بزرگ کردن فرزندان برای اقشار ضعیف بسیار سخت است محدودیت‌ها شدیدتر بوده و ایالت می‌سی‌سی‌پی که شروع کننده لغو این قانون بود بیشترین تعداد کودک فقیر و نوزادان متولد شده با وزن پایین را دارد.

 

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی

منبع:

independent

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.