این 3 زن ایرانی دنیا را تکان دادند!

درباره شهناز یاری، زهره هراتیان و مینو مداح که نام ایران را بر سر زبان‌ها انداختند

نام‌ سه زن شاغل در ورزش ایران طی دو، سه روز گذشته در دنیا مطرح شد؛ آنان هر کدام برای خود نامی بزرگ دست و پا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، ورزش زنان ایران در سال‌های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ با بازتر شدن فضا برای حضور زنان ایران در عرصه‌های مختلف ورزشی، آنان نیز بهتر از سالیان گذشته توانایی‌هایشان را نشان دادند و توانستند موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند.

دختران و زنان ایران‌زمین در چند سال گذشته در بحث قهرمانی و مدال‌آوری بارها موفق بودند، همچنین در قضاوت مسابقات و البته مسائل دیگر هم خودی نشان دادند. طی دو، سه روز گذشته نیز شاهد بودیم که سه زن ایرانی در عرصه‌های مختلف توانستند بار دیگر قدرتمندی زن ایرانی را نشان دهند و نام ایران را بر سر زبان‌ها بیندازند.

در این گزارش از شهناز یاری، سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال عراق، زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی فیفا در ایران و مینو مداح، سرمربی تیم تکواندوی دختران ایران صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

مینو مداح؛ کاشف کیمیا علیزاده با افتخار برگشت!

تکواندو در ایران از دوران به چشم آمدن نفراتی مثل هادی ساعی و یوسف کرمی رنگ و بوی دیگری گرفت. مدال‌های جهانی و المپیک سبب شد این رشته طرفداران زیادی پیدا کند و کم‌کم در بین دختران نیز محبوب شود. در نهایت تکواندو اولین مدال تاریخ زنان ایرانی در المپیک را هم کسب کرد و چند سالی است روی نوار موفقیت افتاده است.

در چنین شرایطی اما اینکه تیم تکواندوی ایران بتواند عنوان قهرمانی آسیا را در بخش تیمی به دست بیاورد و کشور کره جنوبی را کنار بزند، چندان قابل هضم نبود، اما دختران ایرانی این کار بزرگ را انجام دادند و با کسب سه مدال طلا، دو نقره و یک برنز جام قهرمانی را بالای سر بردند.

سرمربیگری این تیم بر عهده مینو مداح، زن باتجربه تکواندوی ایران بود. مداح حدود سه ماه قبل بعد از هفت سال دوری از این رشته ورزشی دوباره به فدراسیون برگشت و کارش را شروع کرد. مینو مداح، مربی سابق تیم ملی تکواندو و به نوعی کاشف کیمیا علیزاده بود. او اما پیش از المپیک ۲۰۱۶ ریو در پی درخواست کیمیا علیزاده مبنی بر اینکه می‌خواهد با مهرو کمرانی کار کند، از تیم ملی کنار گذاشته شد و در آن زمان اعلام کرد که مسببان این اتفاق را نمی‌بخشد. مینو مداح در آن زمان گفته بود که سه سال زحماتش برای المپیک نادیده گرفته شده و کنار گذاشته شدنش، آغاز بازیکن‌سالاری در تیم ملی است.

مداح حالا با گذشت سال‌ها از آن اتفاقات، در قامت سرمربی تیم ملی تکواندو با کسب قهرمانی آسیا یک‌بار دیگر توانایی‌های خود را نشان داد و نام ایران را در مجامع بین‌المللی بر سر زبان‌ها انداخت.

زهره هراتیان؛ این پزشک ورزشی دنیا را تکان داد

همسر هومن افاضلی، مربی فوتبال، نه به خاطر نام او که به خاطر خودش بسیار قابل احترام است. زهره هراتیان، پزشک باسابقه‌ای که سال‌هاست در فوتبال ایران فعالیت می‌کند و توانسته در بحث‌های پزشکی فیفا نیز عرض اندام کند، حالا یک سمت بزرگ دیگر را عهده‌دار شده است.

این پزشک باسابقه چند سال قبل مرکز پزشکی عالی فیفا (ایفمارک) را در تهران تاسیس کرد و از آن زمان در بحث پزشکی، ارتباط فدراسیون ایران با فدراسیون جهانی فوتبال بسیار  گسترده شد و در مراسم‌های مختلف و تورنمنت‌های بزرگ از هراتیان به عنوان یکی از پزشکان فوتبالی ارشد دعوت به عمل آمده است. هراتیان سابقه بیش از یک دهه همکاری با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را در رده‌های مختلف سنی در کارنامه خود دارد و حالا قرار است در جام جهانی قطر کاری بزرگ انجام دهد.

او به عنوان اولین پزشک ایرانی فیفا در جام جهانی فوتبال بزرگسال مردان قطر حضور خواهد داشت. کمیته پزشکی فدراسیون جهانی فوتبال هراتیان را به عنوان هماهنگ‌کننده پزشکی مسابقات جام جهانی 2022 انتخاب و معرفی کرده و او باید چند روز دیگر به زوریخ برود و در نشست هماهنگی این اتفاق مهم حضور پیدا کند. بدون شک انجام همه فعالیت‌های مربوط به پزشکان در جام جهانی قطر زیر نظر یک زن ایرانی اتفاق بزرگی برای جامعه فوتبال ایران و همه کشور به شمار می‌رود.

شهناز یاری؛ اولین سرمربی لژیونر که قهرمان شد!

ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه در غرب آسیا، مراودات زیادی داشته و دارند. در چنین فضایی یک سرمربی ایرانی در فوتسال عراق توانسته به قهرمان این کشور تبدیل شود. شهناز یاری، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال زنان ایران مدتی است هدایت تیم عراق را بر عهده گرفته و در همین زمان اندک افتخار خاصی به دست آورده‌ است.

شهناز یاری در روز‌هایی که پی برد امکان همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران وجود ندارد، به پیشنهاد فدراسیون فوتبال عراق پاسخ مثبت داد و چمدان‌ها را به مقصد بغداد بست. او می‌دانست با توجه به اینکه دختران عراقی تجربه چندانی در فوتسال ندارند، کارش سخت است، ولی از همان اواخر اردیبهشت که به عراق رسید، گفت هر دختری را که فکر می‌کنید فوتبال بلد است، برایم بیاورید! یاری از بین آن نفرات ۱۸ نفر را برای حضور در تیم ملی فوتسال زنان عراق انتخاب کرد و جالب اینکه در عرض یک ماه اتفاقی باورنکردنی رقم زده است.

تیم ملی فوتسال زنان عراق همین چند روز پیش با شهناز یاری موفق شد در فینال عرب‌کاپ که به میزبانی عربستان برگزار می‌شد، میزبان را 4 بر 2 شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد! کاری که یاری در فوتسال عراق کرده شبیه به معجزه است؛ او تغییر و تحول زیادی در تیمش به وجود آورده و حالا به‌عنوان یک قهرمان در عراق از او یاد می‌شود.

او بعد از این موفقیت با حضور در تلویزیون ملی عراق گفت: «هفت، هشت سال سرمربی تیم ملی ایران بودم؛ هم در تیم جوانان، هم در تیم بزرگسالان. قرار شد آنجا رأس کادر فنی ما یک مربی مرد باشد، ولی نپذیرفتم. به همین دلیل من هدایت تیم ملی ایران را نپذیرفتم.»

یاری افزود: «خیلی خوشحالم که توانستم دل ملت شریف عراق را شاد کنم. همین‌جا از تک‌تک آنها سپاسگزارم. پیام‌های دلگرم‌کننده آنها را در اینستاگرامم دیدم. شاید نتوانم جواب همه را بدهم، ولی می‌گویم من هم خیلی دوست‌شان دارم. آنها از ما حمایت کنند، قطعا روزهای خیلی خوبی برای فوتسالیست‌های عراق رقم خواهیم زد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.