همایون چگونه بزرگ‌تر می‌شود؟!/ همایون از زبان اردشیر کامکار

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ اردشیر کامکار زاده ۲۸ آبان 1341 در سنندج نوازنده کمانچه، قیچک، دف و ویولن است. یکی از اعضای گروه کامکارها که از سال 1360 همکاری خود را با گروه‌های عارف و شیدا و با بسیاری از خوانندگان پیشرو ایران آغاز کرده و همزمان برای گسترش  قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده ‌است. اردشیر کامکار که از سال 1364 با آهنگسازی آلبوم «بیداد» استاد شجریان -البته همراه پرویز مشکاتیان- جزو بزرگان موسیقی ایرانی قلمداد می‌شود؛ در سال 1394 جایزه بهترین آلبوم موسیقی ایرانی را در سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم «یقین گمشده» به دست آورده است. این هنرمند اولین آلبوم همایون شجریان به نام «ناشکیبا» را نیز ساخته است.

اردشیر کامکار با اشاره به اینکه «اولین کار همایون در حوزه خوانندگی با آهنگسازی من بوده، در آلبومی به نام «ناشکیبا» که در سال 83 منتشر شده»؛ درباره همایون شجریان می‌گوید: «آن زمان من همایون را سال‌ها بود که می‌شناختم. یعنی از زمانی که سن زیادی هم نداشت با من رابطه نزدیکی داشت و برای فراگیری نوازندگی کمانچه به خانه من رفت‌وآمد می‌کرد و از همان زمان هم استعداد ویژه‌ای داشت. به هر حال در خانواده‌ای بزرگ شده که بزرگش استاد محمدرضا شجریان بوده است.»

به گفته اردشیر کامکار؛ «اما جدا از اینکه چه رابطه‌ای با هم داشتیم یا اینکه چقدر دوستش داشتم؛ همایون خواننده خوبی است. اصلا به خاطر همین هم بود که در آلبوم «ناشکیبا» با او کار کردم. چون این آلبوم نیاز به اجرای یک خواننده حرفه‌ای داشت. یک خواننده قوی که همایون شجریان هم در ریتم و تکنیک و وسعت صدا خواننده قدرتمندی است و تحریرهای پیچیده موسیقی ایرانی را به خوبی اجرا می‌کند.»

اردشیر کامکار پیش‌تر نیز بارها و بارها بر این نکته تاکید کرده که «همایون شاید کارهای این روزهایش مورد پسند من نباشد، اما این سلیقه و علاقه شخصی نمی‌تواند نافی توانمندی و تکنیک او در خوانندگی باشد.» او در این زمینه می‌گوید: «او بااستعداد است و ریتم را به‌خوبی می‌داند.  با این حال هنوز و همچنان من بر همان عقیده همیشه‌ام هستم که کار خواننده و در کل هنرمند تنها و تنها تکنیک نیست، بلکه آن جهان‌بینی و فلسفه‌ای که باید به‌صورت خلاقانه ارائه شود، نقش اصلی را در تبدیل یک خواننده به یک هنرمند دارد. در این زمینه باید به گفته‌ای از رومن رولان اشاره کنم که می‌گوید نیمی از نام و آوازه یک نفر به‌واسطه کارهایی است که انجام نداده. این یعنی که یک هنرمند یا موزیسین بخش زیادی از موفقیتش را مدیون کارهایی است که نکرده، آهنگ‌هایی که نساخته یا نخوانده یا نقش‌هایی که بازی نکرده است. از این نظر هم همایون قطعا و قطعا پتانسیل بزرگ‌شدن و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر را دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.