همایون شجریان از نگاه یک روزنامه‌نگار؛ هوش شگفت‌انگیز همایون

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ همایون شجریان در سال‌های اخیر به دستاوردهای غیرقابل تصوری در فضای موسیقی ایران دست یافته. در این شکی نیست. اما اینکه چه عامل یا عواملی هنرمندی با پتانسیل همایون را تبدیل به این آرتیست بالفعل کرده؛ حکایتی است که با توجه به آرا و عقاید هر کدام از بی‌شمار کارشناسان موسیقی در ایران پاسخی متفاوت داشته باشد.

وحید لشگری، ژورنالیست و برنامه‌ساز رسانه‌ای که در سال‌های اخیر از نزدیک تحولات موسیقی و موزیسین‌ها را دنبال کرده، در این زمینه می‌گوید که «همایون هنرمند باهوشی است و در مارکت موسیقی ایران جزو سه چهار آرتیستی است که در تمام سال‌های فعالیتش خود را درگیر بحث‌هایی مانند شهرت، طرفدار و حتی پول زیاد نکرده است. البته این فقط هوش نبوده که در موفقیت و محبوبیت شگفت‌انگیز همایون شجریان نقش داشته. ولی با این حال کتمان نمی‌توان کرد که هوش مهم‌ترین عامل در این میان بوده. به‌واقع اینکه همایون می‌داند که چه زمان‌هایی باید حضور داشته باشد و چه زمان‌هایی نباشد و خود را از رسانه‌ها و حتی مردم پنهان کند، نقش مهمی در جایگاه او در میان علاقه‌مندان موسیقی دارد.»

به عقیده این روزنامه‌نگار «همایون شجریان در انتخاب همکارانش هم هوشمندی شگفت‌انگیزی دارد که این را در همکاری این خواننده با هنرمندان دیگر می‌بینیم که با هم ترکیب شده و در کنار هم تبدیل به یک ترکیب برنده می‌شوند.»

وحید لشگری بخشی از تصمیمات درست همایون را غریزی می‌داند: «یا حتی شاید بشود گفت ژنتیک. تصمیمات درستی که نشان از ریشه خانوادگی همایون دارد. چون استاد شجریان هم در طول کارنامه فعالیت هنری‌اش این هوش را داشت و به‌خوبی از این عامل در جهت محبوبیت و موفقیت استفاده می‌کرد. در واقع ایشان هم به‌خوبی می‌دانست که چه زمانی باید کنسرت بگذارد، چه زمانی باشد و چه زمانی اصلا به‌طور کامل از دسترس خارج شود. به این دلیل هم هست که می‌توان بخشی از تصمیمات همایون را ناشی از تربیت خانوادگی و به عبارت بهتر تربیت پدر دانست. با این حال چنین ویژگی‌هایی را تنها نمی‌توان به‌خاطر ژنتیک یا مسائل خانوادگی دانست. به هر حال در همین موسیقی کلاسیک می‌توان به علیرضا قربانی هم اشاره کرد که او هم همین هوش را دارد، با اینکه ریشه خانوادگی همایون را ندارد و همه‌چیز را تنها و تنها با تلاش، بدون اتکا به نامی به بزرگی استاد شجریان به دست آورده است.»

این ژورنالیست حوزه موسیقی یک بار دیگر به رکوردشکنی همایون شجریان و تمدیدهای چندباره اجرای کنسرت اخیرش اشاره کرده و می‌گوید که «اگر نخواهیم خودمان را زیاد درگیر آمار و ارقام و عدد و رقم کنیم که مثلا سالن کنسرت همایون شجریان چند نفر گنجایش دارد و آن دیگری برای چند نفر کنسرت داده؛ چنین دستاوردهایی قابل احترام و ستایش‌برانگیز است. با این حال یک بار دیگر هم تاکید می‌کنم که نباید این موضوع را نادیده گرفت که همایون وضعیت متفاوتی با دیگر هنرمندان دارد و در واقع به نوعی میراث پدر را نیز با خود دارد. در واقع نباید چشم بر این موضوع بست که طرفداران استاد شجریان هم به‌نوعی پشتیبان و حامی او هستند و حداقل اینکه به‌دنبال موفقیت و محبوبیت او هستند و این در حالی است که دیگر خوانندگان، مثلا همین علیرضا قربانی که نامش چند بار در این گفت‌وگو آمد، بدون اتکا به نامی به بزرگی استاد شجریان به چنین جایگاهی رسیده‌اند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.