فخرالدین درگذشت

جنید آرکین بازیگر مطرح ترکیه‌ای در سن ۸۵ سالگی به دلیل حمله قلبی درگذشت

او که در نزد سینمادوستان ایرانی به «فخرالدین» معروف بود، سابقه بازی در چند فیلم سینمای ایران را نیز داشت.

به گزارش شهروند آنلاین؛ جنید آرکین با نام اصلی فخرالدین جورکلی‌باتیر، ۸ سپتامبر ۱۹۳۷ در منطقه آلپو استان اسکی شهر متولد شد و سال ۱۹۶۱ از مدرسه پزشکی استانبول فارغ‌التحصیل شد. او زمانی که دوره خدمت سربازی خود را در سال ۱۹۶۳ می‌گذارند، مورد توجه سافاک بکشیلری کارگردان سینما قرار گرفت و طی دو سال بعد در بیش از ۳۰ فیلم مقابل دوربین رفت.

فخرالدین به تدریج به انتخاب اول سینمای اکشن ترکیه تبدیل شد و در خارج از مرزهای ترکیه نیز به شهرت دست یافت. جنید آرکین در طول فعالیت حرفه‌ای خود طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها را به تصویر کشید، از شخصیت یک جنتلمن گرفته تا جنگجویان ترک، مهاجمان فضایی و رئیس پلیس. یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های او فیلم «مردی که جهان را نجات داد» بود که در سال ۱۹۸۲ نمایش داده شد.

او که در ایران با نام «فخرالدین» شناخته می‌شد در فیلم‌هایی ایرانی-ترکیه‌ای چون «یوسف و زلیخا»، «نسل شجاعان»، «میوه گناه»، «شیرین و فرهاد»، «صلاح‌الدین ایوبی»، «فرزند شمشیر» و «سه رفیق» نیز نقش‌آفرینی کرده است.

فخرالدین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سریال تلویزیونی «بازی با مرگ» به کارگردانی حمید تمجیدی که از شبکه دو سیما پخش شد، نقش‌آفرینی کرد./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.