خدای امسال همان خدای سال ۶۰ است/ استيضاح معلق/ ازدواج صعود کرد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر ،ازدواج آسان ، نقل و انتقالات فوتبال ایران ، استيضاح وزير صمت ، میانجی‌گری قطر در مذاکرات ، تعیین سقف افزایش اجاره‌بها ، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر ،ازدواج آسان ، نقل و انتقالات فوتبال ایران ، استيضاح وزير صمت ، میانجی‌گری قطر در مذاکرات ، تعیین سقف افزایش اجاره‌بها ، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ازدواج صعود کرد

روزنامه همشهری : با شروع هفته ازدواج، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، آماری درباره افزایش آن نسبت به سال گذشته ارائه کرده و از طرح‌هایی که برای ازدواج آسان تدارک دیده شده است، صحبت می‌کند. از تسهیل در وام‌ گرفتن جوانان تا راه‌اندازی سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج و تدوین و صدور مجوز برای مراکز همسریابی و پویش‌هایی که قرار است در سطح شهر برگزار شود. اما زوج‌های جوان چه مشکلاتی برای ازدواج در پیش‌روی خود دارند؟ آیا چنین طرح‌ و برنامه‌هایی می‌توانند کمک‌کننده باشند؟ باید پیش از آغاز زندگی مشترک به چه مسائلی توجه کرد؟مهدی متقی‌فر، اعلام کرد که نرخ ازدواج در سال۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۲۰۳ مورد به نسبت سال قبل خود بیشتر ثبت شده است. در سال ۹۹ نرخ ازدواج ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ مورد بوده و در سال ۱۴۰۰ این نرخ به ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ مورد رسیده که به معنی رشد حدود ۲.۲ درصدی ازدواج در سال ۱۴۰۰ است. او معتقد است که افزایش نرخ ازدواج به‌خاطر حذف تشریفات و مراسم اضافه برای زوج‌ها بوده است. اما یکی از تسهیلاتی که برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده، وام است. به‌گفته متقی‌فر، تسهیل پرداخت وام ازدواج نیاز به پیگیری و جریان‌سازی اساسی دارد و این پیگیری‌های متعدد درباره وام ازدواج باعث رشد قابل توجه پرداخت در 3 ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به‌مدت مشابه آن در سال ۱۴۰۰ شده است. او می‌گوید: «ضمانت وام ازدواج از مهم‌ترین معضلات جوانان است و بانک مرکزی باید در خصوص این حوزه فکری کند. سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها باعث مشکلات متعددی برای جوانان شده است.

 

رنگ‌کردن گنجشک و قالب‌ کردن آن جای قناری

روزنامه فرهیختگان: ساعت حدود شش یا هفت عصر یک روز گرم اواخر خرداد است. تقریبا ساعت شلوغ مترو و ترافیک خیابان‌هاست. برای فرار از ترافیک خودم را به مترو می‌رسانم. اولین قطار چیزی شبیه کنسرو است؛ مردم کیپ تا کیپ به هم چسبیده‌اند؛ جوری که بینی این‌ یکی جایی درست مقابل چشمان آن‌ یکی است. امروز اما زنانه مردانه ندارد و تقریبا از سر تا ته قطار همه‌ واگن‌ها شرایط یکسانی دارد.بی‌خیال قطار اول می‌شوم و منتظر می‌مانم تا شاید اوضاع در قطار بعد کمی بهتر باشد. روی صندلی می‌نشینم و روزنامه امروز را ورق می‌زنم. «شگرد ترازوی شکسته» عنوان گزارش صفحه اجتماعی امروزمان بود. کنجکاو می‌شوم و شروع به خواندن می‌کنم. موضوع برایم جدید نیست؛ چراکه همیشه گول این ترفندها را می‌خورم اما شگرد جالبی است. چند دقیقه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد که قطار بعدی وارد ایستگاه می‌شود. چیزی از قبلی کم ندارد، پس باید به شانس خودم درود بفرستم و سوار شوم.ایستگاه حسن‌آباد است و تمام امیدم به این است در ایستگاه امام‌خمینی(ره) که یک ایستگاه مرکزی است، جمعیت پیاده شوند تا شاید بتوانم یک جای مناسب برای ایستادن و به اندازه یک دستم میله برای تکیه‌گاه قراردادن پیدا کنم که خیلی زود تمام نقشه‌هایم نقش برآب می‌شود. به ایستگاه امام‌خمینی می‌رسیم اما تقریبا یک‌سوم از مسافران پیاده شده و درعوض یک‌و‌نیم برابرش مسافر جدید سوار شده و درها بسته می‌شود.

 

جنجال قراردادهای سوپرمیلیاردی در لیگ برتر

روزنامه شرق:نقل و انتقالات فوتبال ایران روزهای حساسی را سپری می‌کند. در شرایطی که چندین تیم بزرگ ایرانی این روزها تمرکزشان را روی جابه‌جایی سرمربی گذاشته و دوباره عرصه را برای ورود مربیان خارجی باز کرده‌اند، توجه نسبت به خرید بازیکن جدید و تقویت تیم در مقایسه با فصل گذشته از بین نرفته است. پرسپولیس در این زمینه پیشتاز است و تا به الان بهترین نمره را از لحاظ فعالیت در بازار نقل و انتقالاتی می‌گیرد. سرخ‌پوشان تهرانی قریب به هفت بازیکن در سطح بالا خریده‌اند که مجبور شده‌اند برای تعدادی از آنها هزینه‌های ویژه‌ای کنند. آن‌طورکه در رسانه‌ها مخابره شده است، پایه قرارداد بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس که به‌تازگی به جمع این تیم اضافه شده‌اند 12 میلیارد تومان برای یک سال است. این رقم منهای پاداشی است که قرار است به این بازیکنان در ادامه راه تعلق بگیرد. شاید هیچ‌کدام از آن خریدها به اندازه حضور سعید صادقی، هافبک فصل پیش گل‌گهر، تا به الان سروصدا نداشته است. اگرچه ادعا شده پرسپولیس با این بازیکن هم مثل سایر ملی‌پوشانش برخورد کرده؛ ولی یکی، دو روزنامه ورزشی نوشته‌اند او علاوه‌بر‌این 12 میلیارد، چهار میلیارد از تاجر و هوادار پرسپولیس که ساکن امارات است، گرفته و بندی در قراردادش گنجانده شده که اگر در 50 درصد بازی‌ها به میدان برود، چهار میلیارد دیگر هم به‌عنوان پاداش می‌گیرد.

 

استيضاح معلق

روزنامه اعتماد:رييس مجلس گفت: رييس‌جمهور در آخرين صحبت عنوان كرد كه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين وزارتخانه حتما نيازمند تجديدنظر بوده و بايد به دو وزارتخانه تبديل شود و نهايتا دو وزير به مجلس معرفي شوند تا اصلاح ساختاري اصولي صورت گيرد.محمدباقر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني امروز (سه‌شنبه، ۷ تير) قوه مقننه درباره روند پيگيري استيضاح وزير صمت از سوي تعدادي از نمايندگان، گفت: صراحتا مي‌گويم ما وظيفه خود مي‌دانيم كه هر ۳ قوه مخصوصا در حوزه مسائل مديريتي و اجرايي كشور، مجلس و دولت در خدمت به مردم و در مسير حل مشكلات، هماهنگ و همدل بوده و هم‌افزايي داشته باشند.وي تصريح كرد: اگر روزي مجلس شوراي اسلامي به اين نتيجه مي‌رسيد كه وزير عزيزي را استيضاح كند، جز اينكه به اين نتيجه رسيده كه راه‌حل اين مشكل از اين طريق است، به عنوان مثال امروزه مساله گراني و معيشت مردم و مباحث مربوط به خودرو كه درخصوص وزير صمت بوده يا مرتبط با برخي وزراي ديگر است كه در اختيار هيات رييسه بوده و هنوز به كميسيون‌ها ارايه نشده است، هيچ نيتي در مجلس جز اصلاح امور و پيشرفت كار و كمك به دولت وجود ندارد؛ در واقع اين مهم به معناي اختلاف نيست، بلكه مرتبط با وظيفه ذاتي مجلس است كه در راستاي آن اقدام و عمل مي‌كند و دولت نيز وظايفي دارد كه بايد در جاي خودش به آن عمل كرده و مسووليت‌پذير باشد تا مسووليت‌ها لوث نشود.نماينده تهران در مجلس ادامه داد: همچنين بايد اذعان كرد وزارت صمت جزو سنگين‌ترين مجموعه‌ها و وزارتخانه‌هاي دولت است؛ روزي وزارت صنايع سبك و بازرگاني و معادن داشتيم، اما امروز بازرگاني و صنعت سنگين و سبك و تجارت همه در يك مجموعه متمركز شده است. رييس مجلس عنوان كرد: اين وزارتخانه مشكلات ساختاري و مديريتي دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

 

طلای سیاه بانی برجام 2

روزنامه آرمان ملی: به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای منزوی کردن روسیه رنگ جدی‌تری به خود گرفت. دراین راستا بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان تصمیم گرفت که تا پایان سال 2022 بالغ بر 90 درصد واردات نفت روسیه را قطع کند که این امر منجر به این شد که مسکو و تهران به عنوان دوصادرکننده نفت و گاز تحت تحریم بر سر خریداران مشابه با یکدیگر رقابت را آغاز کنند. دراین میان روس‌ها سعی بر این داشتند که با عرضه ارزان‌تر برای خود مزیت رقابتی ایجاد کنند که البته تلاش آنها تا حدی موفقیت آمیز بود و توانستند در مدت زمان کوتاهی برخی از مشتریان سنتی ایران مانند چین و هند را قبضه کنند، مساله‌ای که به عقیده کارشناسان از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، به موازات افزایش صادرات روسیه به چین، صادرات نفت خام ایران به چین کاهش داشته است. این درحالی است که با عزم جدی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه، چراغ سبز آمریکا و اروپا برای خرید نفت از ایران روشن شده است. به همین دلیل بود که جرقه جدیدی به روند مذاکرات برجام زده شد و پس از سفر اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، مسیر مذاکرات ایران و آمریکا تغییر کرد و اکنون با میانجی‌گری قطر قرار است بن‌بست مذاکرات برطرف شود. از سوی دیگر به باور برخی از کارشناسان آمریکا درکنار متحد راهبردی خود یعنی اتحادیه اروپا علیه روسیه ایستادگی می‌کند و برای تنبیه‌های تحریمی علیه روس‌ها هم داستان می‌شوند اما مشکل آنجاست که اروپا به‌شدت به منابع انرژی فسیلی روسیه نیازمند است و در این شرایط که اروپا به تازگی بحران‌های اقتصادی سال‌های قبل را پشت‌سر گذاشته و هنوز عوارضی از آن ریاضت‌های اقتصادی همراه با خود دارد شرایط پیش آمده جدید به‌شدت برای اروپایی‌ها نگران‌کننده است و دست یاری به سوی همراهی ایران دراز کرده‌اند تا خلاء‌های پیش آمده را جبران کنند.

 

نشست استراتژیک با همسایگان خزری

روزنامه ابتکار:عشق آباد پایتخت ترکمنستان از امروز میزبان ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر است. در این رابطه سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بار دیگر و این بار در عشق آباد گردهم می آینده و به همین منظور،   سید ابراهیم رئیسی نیز امروز در راس هیاتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، به ترکمنستان سفر می‌کند. نشست سران کشورهای ساحلی خزر  نخستین‌‌بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور روسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. دور دوم این اجلاس نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد.منطقه آسیای مرکزی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و همچنین ترانزیتی به دلیل موقعیت حساسی که بین سه تمدن روسی، چینی و اسلام قرار دارد، یک منطقه بسیار مهم به شمار می آید. به باور کارشناس ارشد مسائل اوراسیا،  کشورهای آسیای مرکزی در «کانون بیضی استراتژیک انرژی» که توسط اقتصاددانان و کارشناسان انرژی مطرح می‌شود، قرار دارند. این کانون خلیج‌فارس، بخش‌هایی از اوراسیا و همچنین آسیای میانه را در برمی‌گیرد، به همین دلیل زمینه بسیار خوبی برای همکاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.

 

سرمایه مستاجران آب رفت

روزنامه تجارت: کرایه خانه دائما در حال بلعیدن سرمایه‌های مستاجران است و در این شرایط دولت و مجلس راه حل را در تعیین سقف افزایش اجاره‌بها دیده‌اند. به گزارش «تجارت»، عدم تمکین از سقف مجاز افزایش سالیانه اجاره‌بها تنبیهاتی همچون حذف معافیت مالیاتی برای مالکان، افزایش مالیات، هزینه دادرسی برای صاحبخانه‌ها و اعمال جریمه برای بنگاه‌های معاملات ملکی متخلف در پی دارد؛ این در حالی است که کارشناسان معتقدند فشار به مالکان باعث کاهش عرضه مسکن استیجاری و التهاب بیشتر بازار اجاره می‌شود.مدیریت فوری بازار اجاره توسط دولت و مجلس در حال پیگیری است. دولت مشابه دو سال گذشته تعیین سقف برای اجاره بها را در دستور کار قرار داد و امسال این طرح را به تایید سران قوا رساند. بدین ترتیب اعلام شد که حد مجاز افزایش اجاره بهای سالیانه در تهران ۲۵ درصد و دیگر شهرها ۲۰ درصد خواهد بود. قراردادهای اجاره نیز به طور خودکار تمدید می‌شود. به طور مثال اگر نرخ قرارداد اجاره یک واحد مسکونی در شهر تهران در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۳ میلیون تومان اجاره بوده، در سال جاری ۲۵ درصد به قیمت رهن و ۲۵ درصد به نرخ اجاره افزوده می‌شود. بر این اساس ودیعه واحد مورد نظر ۱۲۵ میلیون و اجاره ماهیانه آن ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد شد. این روزها از هر طریقی وضعیت بازار اجاره را رصد می‌کنیم به اعداد و رقمهای نگران‌کننده می‌رسیم. به دفاتر املاک که سر می‌زنیم مستاجران از نرخهای جدید شوکه شده‌اند آگهی‌ها هم عمدتا قیمت‌های دلخواه صاحبخانه‌ها را به تصویر می‌کشد. مشاوران املاک شهر تهران از قیمتهای نجومی اعلام شده توسط مالکان سخن می‌گویند. البته مثل دو سال قبل، دولت قرار بود نرخها را کنترل کند و نرخ مجاز افزایش اجاره‌بها را ۲۵ درصد عنوان کرد ولی آمار رسمی از رشد ۴۹ درصدی در پایتخت حکایت دارد.

 

خدای امسال همان خدای سال ۶۰ است

روزنامه جوان:رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی به تبیین «سنت‌های غیرقابل تغییر الهی در جوامع» پرداختند و گفتند: علت سربلندی و پیروزی حیرت‌آور ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در برابر حوادث بزرگ و تلخ سال ۱۳۶۰، ایستادگی و تلاش و نهراسیدن از دشمنان بود و این سنت الهی در همه دوران‌ها قابل تکرار است و باید بدانیم خداوند سال ۱۴۰۱ همان خداوند سال ۱۳۶۰ است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان همچنین قوه قضائیه را رکنی مهم و تأثیرگذار در مسائل کشور خواندند و توصیه‌هایی هشت‌گانه همچون اجرای جدی سند تحول در همه سطوح، مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از تضییع حقوق عامّه، مراقبت از امنیت روانی مردم، تنظیم رابطه دستگاه قضایی با ضابطان و به‌سرانجام رساندن پرونده‌های باز شده در افکار عمومی، خطاب به مسئولان این قوه بیان کردند. رهبری امام ناکامی‌های سال ۶۰ را به پیروزی بدل کرد.رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و دیگر شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی را شخصیتی واقعاً برجسته خواندند و با اشاره به شرایط پیچیده و خاص ماه‌های منتهی به هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و بعد از آن، گفتند: بررسی شرایط آن دوران برای امروز ما معرفت‌آموز و راهگشا است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با مرور شرایط سال ۱۳۶۰، و ماه‌های قبل از هفتم تیر، به وضعیت سخت جنگ تحمیلی و پیشروی نیرو‌های صدام تا نزدیکی چند شهر بزرگ در غرب و جنوب اشاره کردند و افزودند: در کنار شرایط بسیار نامساعد جنگ، در تهران نیز منافقین عملاً جنگ داخلی به راه انداخته بودند و از نظر سیاسی هم چند روز قبل از هفتم تیر، مجلس به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور رأی داده بود و کشور رئیس‌جمهور نداشت.

 

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در راه مجلس

روزنامه ایران:روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از توقف استیضاح وزیر صمت تا تفکیک این وزارتخانه با لایحه دولت خبر داد و در صحن علنی مجلس گفت: صراحتاً می‌‌گویم که ما حتماً وظیفه خود می‌‌دانیم که هر سه قوه از جمله مجلس و دولت مخصوصاً در حوزه مسائل مدیریتی و اجرایی کشور، در خدمت به مردم و در مسیر حل مشکلات، هماهنگ و همدل بوده و هم افزایی داشته باشیم. او تصریح کرد: اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه می‌‌رسد که وزیر عزیزی را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه حل این مشکل از این طریق است، هیچ نیتی ندارد، به عنوان مثال امروزه مسأله گرانی و معیشت مردم و مباحث مربوط به خودرو که مربوط به  وزیر صمت بوده یا مسائل مرتبط با برخی وزرای دیگر که در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفته و…​​​​​​​روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از توقف استیضاح وزیر صمت تا تفکیک این وزارتخانه با لایحه دولت خبر داد و در صحن علنی مجلس گفت: صراحتاً می‌‌گویم که ما حتماً وظیفه خود می‌‌دانیم که هر سه قوه از جمله مجلس و دولت مخصوصاً در حوزه مسائل مدیریتی و اجرایی کشور، در خدمت به مردم و در مسیر حل مشکلات، هماهنگ و همدل بوده و هم افزایی داشته باشیم.او تصریح کرد: اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه می‌‌رسد که وزیر عزیزی را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه حل این مشکل از این طریق است، هیچ نیتی ندارد، به عنوان مثال امروزه مسأله گرانی و معیشت مردم و مباحث مربوط به خودرو که درخصوص وزیر صمت بوده یا مسائل مرتبط با برخی وزرای دیگر که در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفته و هنوز به کمیسیون‌ها ارائه نشده است.

 

توبه بنیاد از بنگاه داری

روزنامه خراسان: 292 روز از انتصاب سیدامیرحسین قاضی زاده» به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران سپری شده و دغدغه‌مندان این بنیاد، منتظرند تا او برنامه خود برای خروج این نهاد خدمت‌رسان از بنگاه‌داری را اجرایی کند؛ برنامه‌ای که قاضی‌زاده به تازگی از جزئیات آن هم سخن گفته و روش‌هایی همچون تهاتر و عرضه در بورس را برای اجرای آن انتخاب کرده است. طی سال های اخیر بسیاری از کارشناسان تاکید داشته‌اند که بنیاد شهید باید از بنگاه‌داری خارج شود و تمام توان خود را بر خدمت‌رسانی به خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران متمرکز کند. دلیل این تاکید و اصرار هم، مشکلات و معضلات متعدد فعالیت در حوزه اقتصادی است که به طور طبیعی مانع تمرکز روی مسئولیت اصلی و به تبع آن، ایجاد نگرانی و نارضایتی در جامعه هدف بوده است. از بانکداری و بیمه تا مرغداری و معدن‌داری قطعا فعالیت های اقتصادی فعلی بنیاد شهید غیرقانونی نیست اما این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که این همه شرکت و موسسه اقتصادی، ذیل نهادی که مسئولیت اصلی‌اش خدمت‌رسانی است، نمی‌گنجد: بنیاد اقتصادی کوثر شامل 36 شرکت فعال در حوزه های کشاورزی، صنایع، عمران، معادن، مالی و برق و انرژی است، از جمله: مرغ اجداد زربال، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، آبزی اکسیر کوثر، خوراک دام پارس، تولیدی سیم و کابل تبریز، مجتمع توسعه صنایع کود ایرانیان، پیمانکاری پیماب، شرکت طلای توسعه‌ معادن کوثر، سبدگردان فراز، مدیریت تولید برق زاگرس کوثر، خدمات بیمه‌ای ایمن آسایش کوثر و … (منبع: سایت رسمی سازمان اقتصادی کوثر). * این هم فهرستی از دیگر زیرمجموعه‌های بنیاد شهید: بانک دی، بیمه دی، سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر، سازمان اموال و املاک کوثر و صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران.

 

17 سال تلاش برای ترور شهید بهشتی

روزنامه کيهان:از همان اول بهمن 1343 به دنبالش بودند، از همان زمانی که حسنعلی منصور نخست‌وزیر فراماسونر و وابسته رژیم شاه در میدان بهارستان و مقابل مجلس، به دست جوان رشیدی به نام محمد بخارایی به سزای وطن‌فروشی‌هایش رسید. از همان زمانی که ساواک کشف کرد این عملیات توسط سازمان بزرگی از انقلابیون مسلمان پیرو امام خمینی هدایت شده و دریافتند در راس این سازمان یک شورای روحانیت چهار نفره وجود دارد که اسامی اعضایش پنهان است و شگفت آنکه هیچ یک از دیگر اعضای دستگیر شده موتلفه نیز به اسامی افراد اعتراف نکرد.یکی از آن اعضاء آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی بود که به همین دلیل مخفی شد و سپس با یاری و کمک آیت‌الله میلانی و آیت‌الله‌العظمی بروجردی راهی اروپا شد و در دیار غربت به فعالیت‌های انقلابی اش ادامه داد. اما در آستانه دهه 50 به ایران بازگشت در حالی که به شدت زیر نظر ساواک قرار داشت و به سبب همین فعالیت‌ها چند بار بازداشت شد.اما فعالیت‌های روشنگرانه و آگاهی بخش او‌، بیش از همه گروهک مجاهدین خلق را حساس کرد. گروهکی که علی‌رغم نفاق چندین ساله‌، در سال 1354 به طور رسمی و علنی از یک سوی مارکسیست شده و از سوی دیگر دست به تصفیه‌های خونین درون سازمانی زده بود. از همین روی، سایر مبارزان و انقلابیون را نسبت به عملکرد خود دچار تردید جدی نمود و در افشای نفاق گروهک مجاهدین خلق، آیت‌الله دکتر بهشتی سهم بسزایی داشت. به همین دلیل گروهک یاد شده به تنها دستاویزش یعنی سلاح و ترور پناه برده و قصد ترور دکتر بهشتی را نمودند.

 

امان از اجاره

روزنامه وطن امروز: هر سال با شروع فصل تابستان، فصل جابه‌جایی مستاجران نیز آغاز می‌شود. در این میان اما افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها و ناتوانی مستأجران در پرداخت مبالغ تعیین شده از سوی صاحب‌خانه‌ها همانند سال‌های گذشته به معضلی لاینحل تبدیل شده است؛ از یک سو مستاجران از بالا بودن نرخ اجاره‌بها شکایت دارند و از سوی دیگر موجران با دلخوری، نابسامانی و تورم اقتصادی را در رشد نرخ اجاره‌بها دخیل می‌دانند.  اگر چه حداکثر افزایش قانونی اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد و سایر شهرها ۲۰ درصد اعلام شده است اما گزارش‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌‌دهد در اکثر قریب به اتفاق معاملاتی که در دفاتر مشاوران املاک انجام می‌شود، این مورد رعایت نمی‌شود. کارشناسان مسکن می‌گویند قیمت اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است و با توجه به اینکه امسال نیز قیمت مسکن جهش یافته، لذا موجب افزایش بی‌حد و اندازه اجاره‌بها شده است.  *** * نگاهی به آمارها آخرین آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌‌دهد متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع واحد مسکونی در اردیبهشت‌ سال جاری در تهران معادل 126 هزار و 900 تومان بوده و این در حالی است که این رقم در اردیبهشت سال گذشته معادل 84 هزار و 800 تومان و در مدت مشابه سال 99 معادل 62 هزار و 900 تومان بوده است. به همین ترتیب در اردیبهشت سال 98 معادل 47 هزار و 500 تومان، سال 97 معادل 36 هزار و 450 تومان، سال 96 معادل 28 هزار و 210 تومان، سال 95 معادل 23 هزار و 420 تومان، سال 94 معادل 22 هزار و 900 تومان، سال 93 معادل 20 هزار و 860 تومان، سال 92 معادل 18 هزار و 590 تومان، سال 91 معادل 15 هزار و 470 تومان و در سال 90 معادل 12 هزار و 950 تومان بوده است.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.