عراق: گفت‌وگوهای جداگانه‌ای در بغداد میان اردن، ایران و مصر در جریان است

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق با بیان این که در سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شده، از گفت‌و‌گوهای جداگانه مصر و ایران و اردن و ایران در بغداد خبر داد

به گزارش شهروند آنلاین؛ وزیر امور خارجه عراق با بیان این که در سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شده، از گفت‌و‌گوهای جداگانه مصر و ایران و اردن و ایران در بغداد خبر داد.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه سعودی «الحدث» گفت که در سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شد.

بنابر گزارش شبکه شعودی الحدث، وزیر خارجه عراق ابتدا اظهار داشت: «روابط با عربستان سعودی بسیار خوب است و به صورت مستمر در حال توسعه می‌باشد.»

فؤاد حسین با اشاره به اینکه «ایران ایده ایجاد مجاری ارتباطی با مصری‌ها را مطرح کرده است،» افزود که «آمریکایی‌ها تأکید کردند اجلاس خلیج [فارس] به نفع منطقه است.»

طبق گزارش این رسانه سعودی، حسین اضافه کرد: «عراق در اجلاس خلیج [فارس] با واشنگتن شرکت خواهد کرد. مشکلات عراق با ایران و ترکیه با گفت‌و‌گو حل خواهد شد.»

وی همچنین با اشاره به حملات مکرر به منطقه کردستان عراق، بیان کرد: «کسی که کردستان را هدف قرار می‌دهد، می‌خواهد میان بغداد و اربیل و در داخل منطقه [کردستان] بحران ایجاد کند. حمله منطقه کردستان به صورت موقت متوقف خواهد شد.»

وزیر امور خارجه عراق همچنین با گزیر مجدد به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض گفت: «در سفر الکاظمی به عربستان سعودی مسئله حمایت عراق از گفت‌وگوهای سعودی-ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای در بغداد میان اردن و ایران و مصر و ایران آغاز شده است.»

فؤاد حسین ادامه داد: «در سفر الکاظمی به عربستان سعودی اختلاف سعودی و ایران بر سر یمن مطرح شد. الکاظمی علنی شدن گفت‌و‌گوهای سعودی و ایرانی را مطرح کرد. ما جدیت ایران درباره آتش‌بس یمن را احساس کردیم. ما نقشی محوری در روابط میان تهران و واشنگتن ایفا می‌کنیم.»

اظهارات وزیر امور خارجه عراق پس از سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی و ایران بیان شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مصطفی الکاظمی آخرین تحولات منطقه و موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده بود.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برقراری آتش بس در یمن، بر حمایت ایران از تداوم آتش بس و لزوم پایان محاصره انسانی در این کشور تأکید کرده بود.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راه حل مشکلات منطقه را از درون منطقه می‌داند، از تلاش‌های عراق برای تقویت عنصر گفت‌و‌گو و نقش سازنده این کشور در معادلات منطقه‌ای و گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان قدردانی کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد و از بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های دو کشور حمایت می‌کند.»

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم این در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت./فارس

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.