این پسر دهه هشتادی میلیاردر را بشناسید!

نابغه شطرنج ایران در 17 سالگی با درخشش در تورنمنتهای مختلف درآمد خوبی را به جیب می زند

علیرضا فیروزجا که دیگر زیرپرچم ایران مسابقه نمی دهد، با شکست بزرگان شطرنج دنیا، در مسیر تبدیل شدن به مرد شماره یک جهان گام برمی دارد.

از همان دوره نونهالی مشخص بود که یک نابغه شطرنج در ایران متولد شده. علیرضا فیروزجا متاسفانه در ایران حفظ نشد و با سوءمدیریت در فدراسیون شطرنج، از زیر پرچم ایران خارج شد و حالا زیر پرچم فیده(فدراسیون جهانی شطرنج) به رقابت می پردازد.

فیروزجا در 16 سالگی خیلی از رکوردهای بزرگان شطرنج جهان را جابجا کرد. او که متولد سال 82 به شمار می رود، حالا در 17 سالگی در بین 10 شطرنج باز برتر دنیا قرار گرفته و هر روز هم در مسیر پیشرفت گام برمی دارد. این نابغه شطرنج اخیرا با وجود نمایش درخشان در اولین سوپرتورنمنت حضوری شطرنج بعد از شیوع ویروس کرونا، نتوانست از پس مرد اول شطرنج جهان یعنی مگنوس کارلسن نروژی بربیاید و به مقام نایب قهرمانی رسید.

البته فیروزجا که در 17 سالگی بین بزرگان شطرنج دنیا جای گرفته، با شکست حریفانی که رنکینگ بهتری از او داشتند، همه را شگفت زده کرد. در پایان این مسابقات اما کارلسن به عنوان قهرمانی 74 هزار دلار جایزه گرفت و جایزه 39 هزار دلاری نایب قهرمان مسابقات هم به فیروزجا رسید. با توجه به قیمت فعلی ارز این مبلغ را می توان بیش از یک میلیارد و 200 تومان تخمین زد؛ جایزه ای که بدون شک برای یک پسر 17 ساله مبلغ قابل توجهی به حساب می آید.

چنین جوایزی در سال های اخیر بارها به جیب نابغه شطرنج ایران رفته است. او حتی با حضور در مسابقات آنلاین هم صاحب جوایز خوبی در دوران شیوع ویروس کرونا شد؛ دورانی که خیلی از کسب و کارها وارد رکود شد و همه از کمبود درآمد خود ناراضی بودند.

با چنین روندی پیش بینی می شود که فیروزجا هم بتواند در سال های آینده خودش را به صدر برترین شطرنج بازان جهان برساند و هم پردرآمدترین ورزشکار ایرانی تاریخ شود. او با حضور در تورنمنت های مختلف شطرنج حتی در طول یک سال می تواند بیش از ستاره های فوتبال هم درآمد داشته باشد؛ اگرچه هنوز 17 ساله است و راه زیادی برای کسب درآمد بیشتر دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.