هشدار؛ مراقب کرونا باشید

کارشناسان در گفتگو با شهروند در خصوص عدم رعایت پروتکل ها هشدار دادند

کرونا این روزها کمتر در صدر اخبار جولان می‌دهد. خبرهای این روزهای کرونا دیگر تلخ و دهشتناک نیست. آمارهای روزهای صفر کرونایی در کنار افزایش شهرهای آبی اخبار خوبی است که این روزها از کرونا منتشر می‌شود.اما با این حال، وضعیت کرونا قابل پیش‌بینی نیست. این روزها عده‌ای از کارشناسان در ایران نسبت به افزایش موارد ابتلا به کرونا هشدار داده‌اند. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که استفاده از ماسک فراموش نشود. همچنین خواستار تزریق دوز یادآور واکسن به افراد بالای ۱۲ سال شدند.

ملیحه محمودخواه-شهروندآنلاین؛ این روزها آمار مرگ‌ومیر کرونایی بسیار کاهش پیدا کرده است و چند روز صفر پشت‌سر هم این نوید را می‌دهد که می‌توان دوباره به روزهای عادی گذشته برگشت. اما این همه ماجرا نیست و می‌تواند خطرناک هم باشد، زیرا کرونا انقدر ناشناخته است و زیرسویه‌های جدید از خودش می‌سازد که می‌تواند به یکباره آمار را دوباره بالا ببرد، مثل همان اتفاقی که برای انگلیس و ایالات‌متحده و کشورهای همسایه ما افتاده است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نباید ماجرای کرونا را عادی جلوه دهیم، از این ویروس هر کاری ساخته است و بارها نشان داده که می‌تواند زیرسویه‌های خطرناکی را بسازد و در دنیا همه را درگیر خود کند.

آمار کرونا روزانه رصد شود

مسعود یونسیان عضو ستاد ملی کرونا درباره افزایش روزهای صفر کرونایی به «شهروند» توضیح می‌دهد که واقعیت این است که ما با رصد کشورهای همسایه و آمارهای کشور خودمان باید روزانه تصمیم بگیریم. هر روز باید آمارها را در نظر داشته باشیم، به دقت آمار را نگاه و در ستادهای مربوطه تصمیم‌گیری کنیم، چراکه اگر به این موضوع  بی‌توجه باشیم دچار چالش‌های شدیدی خواهیم شد.

او با تاکید بر اینکه افغانستان، پاکستان، عراق، کویت، عربستان و امارات در همسایگی ما قرار دارند و در برخی از این کشورها شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم، هشدار می‌دهد که اگر به این موضوع توجه نکنیم و زمانی گوش به زنگ شویم که تخت‌ها پر می‌شود، بازنده این ماجرا خواهیم شد.

عضو ملی ستاد ملی کرونا تاکید می‌کند که کرونا بیماری جدیدی است و هر وقت می‌تواند جهش جدیدی نشان دهد که  اطلاعات ما در مورد آن کافی نیست. اما یک روی ماجرا هم وجود دارد که می‌تواند مانند اُمیکرون موج سبک‌تری نسبت به سویه‌های قبلی ایجاد کند یا اصلا موج جدیدی ایجاد نکند.

او بر این باور است که در مورد پروتکل‌هایی که برای کرونا اعمال می‌کنیم، باید محتاط عمل کنیم که اگر زود هم مداخله کنیم، از آنجا که مردم در طی این دو سال کرونا  خسته شده‌اند، پذیرا نخواهند بود و در آینده اگر با مشکلی جدی روبه‌رو شویم، از ما تبعیت نخواهند کرد.

یونسیان معتقد است که عاقلانه‌ترین راه این است که  آمار کرونا روزانه رصد شود و  اطلاعات دیگری از جمله اینکه در سایر کشورها چه زیرسویه‌ای غالب است و چه زمانی به قله رسیده‌اند را پیگیری کنیم تا دوباره در دام کرونا گرفتار نشویم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرسویه‌های اُمیکرون BA4 و BA5   در دنیا به‌عنوان سویه‌های قالب هستند، ادامه می‌دهد   که باید آمارهای روزانه و مراجعات سرپایی و بستری را به‌صورت تفکیک استانی دنبال کنیم  و گاهی برخی تصمیمات را برای خطه‌ای خاص در نظر بگیریم، زیرا کشور ما بسیار پهناور است و  نمی‌توان برای کل کشور تصمیم واحدی گرفت.

یونسیان به بحث حج، اربعین، مراسم محرم، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز اشاره می‌کند و بر این موضوع صحه می‌گذارد که ممکن است هر کدام از این رویدادها دوباره پای کرونا را در کشور ما باز کند و باید هوشمندانه و قدم‌به‌قدم جلو برویم تا دوباره آمارهای بالای کرونا را تجربه نکنیم.

او گله هم دارد. گله از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که از ستاد کرونا پیروی نمی‌کنند، منظورش هم آموزش‌وپرورش و وزارت علوم است که اصولا در برابر دستورات ستاد کرونا مقاومت می‌کنند. او می‌گوید که من به‌عنوان کارشناس این حوزه وقتی احساس کنم سیلی در حال آمدن است آن را هشدار می‌دهم، اما اگر قرار باشد دیگران توجهی به هشدار سیل نداشته باشند و منتظر باشند خودشان سیل را ببینند، دیگر راه و زمانی برای گریز از سیل باقی نخواهد ماند. تصمیم برای گرفتن این موضوع را به کارشناسان این حوزه بسپارند، زیرا این موج‌ها گاهی صدها نفر را می‌کشد و گاهی آمارها را به ده‌ها هزار نفر می‌رساند.

یونسیان به این موضوع اشاره می‌کند که مهم است که وقایع را بهتر تحلیل کنند و ابتکار عمل داشته باشیم. درست است که تصمیم‌های این حوزه به تصمیم‌گیری اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی هم مربوط است، اما مهم‌ترین مولفه سلامت مردم و تعداد مرگ و اشباع‌شدن بیمارستان‌هاست، به همین دلیل همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید تابع نظر کارشناسان این حوزه باشند.

اگر رعایت نکنیم کرونا دوباره ما را غافلگیر می‌کند

کوروش هولاکویی، نایب رئیس انجمن اپیدمیولوژی ایران که بارها روند صعودی و نزولی‌بودن ویروس کرونا را گوشزد کرده است نیز به «شهروند» می‌گوید که در پی افزایش موج جدید کووید-۱۹ در اروپا و آمریکا و افزایش مجدد شیوع آن در کشورهای همسایه، درواقع در جای‌جای دنیا، قاعده افت‌وخیز چرخه‌ای (سینوسی) روند طبیعی اپیدمی کرونا بر قرار است. افزایش موارد به مفهوم، ایجاد «توده بحرانی افراد حساس» در پی افت چرخه کروناست که به آتش کرونا در جمعیت‌ها گرفتار شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: «برای برقراری این چرخه نیازی به شیوع سویه‌های جدید نیست، این مسأله در ایران نیز برقرار است که نادیده گرفته‌شدن شیوه‌نامه‌ها و مداخلات لازم می‌تواند این افزایش موارد را نیز تضمین کند، به طور طبیعی باید از اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه، شاهد افزایش موارد کرونا، موج و پیک هفتم باشیم.

این اپیدمیولوژیست تاکید می‌کند که نکته مهم ایمان آوردن و باور داشتن روند طبیعی اپیدمی پیش‌رونده کرونا و افت‌وخیز و انتشار سینوسی کروناست. کاهش موارد اخیر در پی افت طبیعی منحنی اپیدمی کرونا در کشور بوده‌ است. این واقعه تاکنون ۶ بار در کشور رخ داده، البته در تمام جمعیت‌ها در دنیا به همین شکل بوده است. متاسفانه خیز دوباره کرونا را به حساب سویه‌های جدید می‌گذارند و افکار عمومی را از اصل مطلب منحرف می‌کنند و به قول معروف می‌گویند غافلگیر شده‌ایم.

او بر این باور است که  ایمنی فردی و جمعی کرونا پایدار نیست و در فاصله چهار تا پنج ماه از پیک کرونا (قله هر موج) موج بعدی و پیک رخ خواهد داد، زیرا در این فاصله «توده بحرانی جمعیت حساس» به علت از دست رفتن ایمنی (پنبه الکلی) ایجاد و به آتش کرونا گرفتار خواهد شد.

او به گذشته نیز رجوع می‌کند و می‌گوید که با توجه به‌ روند طبیعی اپیدمی پیش‌رونده کرونا، پیش‌بینی رخداد موج ششم که بارها از ماه‌های قبل اعلام و منتشر شد، از اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ (بدون در نظر گرفتن شیوع سویه جهش‌یافته و اثربخشی واکسیناسیون گسترده) دقیقا تحقق یافت!

هولاکویی تاکید می‌کند که براساس الگوی موج‌های قبلی اعلام‌کردیم که اواخر سال 1400 یا اوایل سال 1401 به «قله (پیک) ششم» برسیم و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از موج ششم خارج شویم و این اتفاق به عینه رخ داد. در حال حاضر هم به‌طور واضح اعلام می‌کنیم که اگر وضعیت مهار کرونا در کشور به‌خصوص در ارتباط با اعمال شیوه‌نامه‌ها به همین روال باشد که ویروس کرونا همواره بدون مدیریت، جولان آزاد در جامعه داشته باشد، باید منتظر بود مرداد و شهریور مجددا شرایط «موج هفتم» را تجربه کنیم. امید است که با مداخلات موثر، این روند طبیعی به‌شکل گذشته ادامه پیدا نکند و چرخه انتقال این ویروس کُند یا قطع شود.

پروتکل‌ها را فراموش نکنید

از همان ابتدا که کرونا شیوع پیدا کرد، استفاده از ماسک بین مردم رواج پیدا کرد، زیرا می‌توانست راه انتقال از طریق تنفس را بگیرد و به‌عنوان محافظ عمل کند. اما نکته‌ای که دکتر حمید سوری، استاد دانشگاه به آن اشاره می‌کند این است که در حال حاضر استفاده از ماسک کاهش پیدا کرده که می‌تواند آتش زیر خاکستر باشد.

او ادامه می‌دهد که آنچه امروزه و پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان به نظر می‌رسد این است ‌که مردم همچون اوایل، کرونا را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که همچنان امکان ابتلا به این بیماری کشنده در مکان‌های شهری نظیر وسایل حمل‌ونقل عمومی، پارک‌ها، مدارس و غیره، نگرانی‌های زیادی را برای مردم و دولت‌ها در پی دارد. در واقع، هر اندازه که مردم در مقابل کرونا واکسینه و ایمن شده باشند، باز هم احتمال ابتلا به بیماری در میان آنان وجود دارد و ترس از ظهور سویه‌های جدید بر نگرانی‌های بشر اضافه می‌کند.

سوری گله هم دارد آن هم از برخی از مسئولان وزارت بهداشت که معتقد است اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت کرونا در کشور در اختیار متخصصان قرار نمی‌دهد، از طرفی رنگ‌بندی شهرهای هم هنوز چندان شفاف نیست. ‌پس تحلیل‌ها از وضعیت کرونا در فضایی غبارآلود و تاریک انجام می‌شود و این جای نگرانی دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تایید غیرپیش‌بینی بودن وضع ویروس کرونا در جهان و ایران، درباره افزایش آمار مبتلایان کرونا می‌گوید که با تغییرات یکی دو روزه آمار کرونا لزوما نمی‌توان نتیجه‌ای گرفت، اما در هرحال نگرانی‌هایی از وضعیت کرونا در کشور وجود دارد.

سوری معتقد است که اخبار رسیده از مسافران و افرادی که طی این روزها از خارج کشور به داخل می‌آیند نشان می‌دهد تست اغلب آنها مثبت است. این موضوع نشان می‌دهد که باید مراقبت‌ها تشدید شود.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به سفر حج و ایام اربعین اشاره و تاکید می‌کند که در ماه‌های آینده ایام حج و روزهای اربعین حسینی را در پیش داریم که نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و نیازمند یک مدیریت دقیق اپیدمی از سوی بخش‌های مختلف در فرودگاه‌ها، مرزها و رفت‌وآمدها به کشور است.

انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.