پول نداریم، خبری از بازی دوستانه هم نیست!

نیاز فوری به 40 میلیارد تومان؛ آخرین فرصت برای آماده‌سازی تیم ملی هم هدر می‌رود؟

فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیدار دوستانه نیاز به یک میلیون یورو پول دارد؛ مبلغی که به دست آوردنش ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، کمتر از دو ماه دیگر آخرین فیفادی قبل از جام جهانی خواهد بود و این ایام آخرین زمان آماده‌سازی تیم ملی برای حضور مقتدرانه در تورنمنت بزرگ فوتبال قطر است.

تیم ملی ایران فیفادی قبلی را به دلایل مختلف از دست داد؛ قرار بود تیم ایران فیفادی گذشته سفری به کشور کانادا داشته باشد و یک مسابقه دوستانه با تیم ملی این کشور برگزار کند. همچنین فدراسیون‌نشینان قصد داشتند در کانادا دو بازی دوستانه دیگر را هم انجام بدهند، اما در نهایت با اقدام عجیب فدراسیون کانادا این اردو لغو شد و برنامه‌های تیم تحت هدایت اسکوچیچ بر هم خورد. تیم ایران فقط در کشور قطر اردویی طولانی‌مدت برگزار کرد و یک مسابقه با الجزایر که به جام جهانی نیز صعود نکرده، سهم شاگردان اسکوچیچ شد.

طبیعی بود که از دست رفتن یکی از فرصت‌های مهم برای آماده‌سازی تیم ملی انتقادهای بسیاری را متوجه فدراسیون‌نشینان کند. کارشناسان فوتبال نسبت به از دست رفتن یکی از فرصت‌های مهم تیم ملی برای برپایی اردو و بازی دوستانه بسیار ابراز ناراحتی کردند، اما به هر حال تیم ملی ایران نتوانست از فیفادی گذشته استفاده خوبی داشته باشد و حالا همه نگاه‌ها به فیفادی آینده در سپتامبر (شهریور) است.

در چنین فضایی، اما اخباری به گوش می‌رسد که ممکن است تیم ملی ایران از این فیفادی نیز نتواند استفاده کامل را ببرد.

شروع مذاکرات با اروگوئه و چند کشور دیگر

مدیران فدراسیون فوتبال در هفته‌های گذشته بارها ضمن حمایت از دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی، اعلام کردند که اولویت آنها تیم ملی است و برای برپایی اردو و بازی دوستانه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

به همین منظور مذاکره با کشورهای مختلف برای انجام بازی دوستانه، همچنین اردوی تدارکاتی در اروپا صورت گرفته و این رایزنی‌ها ادامه دارد. در این‌باره رسانه‌های کشور اروگوئه از احتمال انجام بازی دوستانه در تاریخ 22 سپتامبر در کشور اتریش خبر دادند. این در حالی است که فدراسیون فوتبال اعلام کرده هیچ قراردادی برای بازی دوستانه با اروگوئه امضا نشده است. فدراسیون درباره بازی‌های دوستانه قصد دارد در سکوت کامل خبری کار را جلو ببرد و به همین خاطر اسمی از کشوری نخواهد آورد.

حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال در این‌باره گفت: «در مورد هیچ تیمی اظهار نظر نمی‌کنم. سه، چهار گزینه داریم، اما تا زمان قطعی شدن، اسامی تیم‌ها را اعلام نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر، شایعاتی درباره بازی دوستانه با تیم ملی اتریش مطرح شده که فدراسیون این مسابقه را نیز تکذیب کرده و مشخص نیست منبع چنین خبری کجاست. البته مدیران فدراسیون فوتبال برای برپایی اردوی تدارکاتی چند گزینه اروپایی را در نظر گرفتند که یکی از آنها کشور اتریش است، اما همچنان چیزی قطعی نشده است.

کار سخت برای انتخاب حریف تدارکاتی

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که فدراسیون فوتبال برای انتخاب حریف تدارکاتی در شهریورماه با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد، کمبود تیم‌های مختلف است. تیم‌های اروپایی در این فیفادی هم مثل فیفادی قبلی درگیر مسابقات رسمی لیگ ملت‌های اروپا هستند. البته نسبت به فیفادی قبلی با توجه به اینکه دیگر خبری از مسابقات آفریقایی و آمریکا نیست، این کشورها می‌توانند حریف خوبی برای تیم ملی ایران باشند؛ هرچند که بازی با آنها نیز دردسرهای خاص خود را خواهد داشت.

مشکل اصلی، پول نداریم!

در کنار همه این موضوعات، اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود بازی‌های تدارکاتی و اردوی خوبی برای تیم ملی ایران تدارک دیده شود، داشتن پول کافی است. فدراسیون فوتبال از مدت‌ها قبل نیاز به مبلغ بالایی برای آماده‌سازی تیم ملی ایران را اعلام کرده، اما تاکنون منابع مالی لازم تامین نشده است.

مدیران فدراسیون جلسات متعددی با ارگان‌های مختلف برگزار کردند تا بتوانند منابع مالی لازم را تامین کنند، اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه، این مساله کار دشواری است.

دبیر کل فدراسیون فوتبال در این‌باره گفته است: «دنبال منابع مالی هستیم تا هزینه‌ها را تامین کنیم. تیم‌های بزرگ برای انجام بازی، خواهان مبالغی هستند. برای این دوره کمک‌های دولتی را می‌خواهیم. اگر بتوانیم اسپانسر هم بگیریم، استفاده می‌کنیم.»

کامرانی‌فر درباره اینکه چه مبلغی نیاز است تا اردو و بازی تدارکاتی خوبی در شهریورماه داشته باشیم، گفت: «بیش از یک میلیون یورو برای فیفادی بعدی و دو بازی بزرگ نیاز داریم. نزدیک به 700 هزار یورو صرف درخواست دو تیمی است که می‌خواهیم با آنها بازی کنیم. ضمن اینکه هر کجا بازی برگزار شود، ما میزبان هستیم و هزینه‌ها با ماست.»

نیاز به تامین 40 میلیارد تومان ناقابل

با شرایط کنونی، فدراسیون فوتبال حداقل نیاز به در اختیار گرفتن مبلغی در حدود 40 میلیارد تومان دارد تا بتواند اردو و بازی‌های تدارکاتی خوبی در نظر بگیرد. قطعا دراگان اسکوچیچ و بازیکنان، همچنین طرفداران فوتبال در ایران انتظار دارند با توجه به از دست رفتن فیفادی قبلی، در کمتر از دو ماه دیگر اردوی مناسب و بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ایران در نظر گرفته شود.

تیم ملی که برای بازی با الجزایر بسیار مورد انتقاد بود، برای آنکه نمایش آبرومندی در جام جهانی داشته باشد، باید بازی‌های دوستانه خوب برگزار کند و این مساله جز با تزریق منابع مالی و راضی کردن کشورهای مطرح با پول مناسب ممکن نیست.

درست همان کاری که کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن انجام دادند و با پرداخت پول خوب، تیم‌هایی مثل برزیل و آرژانتین را برای بازی دوستانه مجاب کردند.

شرایط موجود نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف غیر ورزشی دارد و فدراسیون‌نشینان امیدوارند هزینه‌های جاری برای اردوی تیم ملی به موقع و به اندازه تامین و به حساب فدراسیون واریز شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.