ربات‌ها جام جهانی قطر را قضاوت می‌کنند!

تدبیر ویژه فیفا؛ اشتباهات داوری به صفر می‌رسد

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به صورت رسمی اعلام کرد در جام جهانی 2022 قطر از تکنولوژی جدیدی رونمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، فیفا از مدت‌ها قبل درصدد بود اقداماتی در نظر بگیرد تا اشتباهات داوری در جام جهانی قطر به صفر برسد. علاوه بر وجود VAR در جام جهانی، کمیته داوران فیفا اقدامات ویژه‌ای در نظر گرفته و حالا قرار است تکنولوژی‌های متعددی به کار گرفته شود تا داوران کمترین اشتباه را داشته باشند.

 
استفاده از فناوری تشخیص آفساید

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) امروز، جمعه، اعلام کرد که به طور رسمی از فناوری تشخیص آفسایدگیری خودکار در جام جهانی 2022 قطر استفاده می‌کند. فیفا تاکید کرد که استفاده از این فناوری به داوران ویدیویی در تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که پس از استفاده موفقیت‌آمیز از فناوری کمک‌داور ویدیویی «VAR» در جام جهانی 2018 روسیه، تصمیم به استفاده از آن گرفته است.

ربات‌ها چگونه کار می‌کنند؟

فناوری تشخیص خودکار آفساید از 12 دوربین واقع در زیر زمین برای ردیابی حرکت توپ و نظارت بر 29 نقطه داده با سرعت 50 در ثانیه استفاده می‌کند. نقاط داده‌ها بر حرکات همه بازیکنانی که در زمین هستند و حرکات آنها در داخل آن نظارت می‌کند تا موقعیت آنها را در همه شرایطی که ممکن است آفساید رخ دهد، مشخص کند.

فناوری تشخیص آفسایدگیری خودکار داده‌های بازیکن و داده‌های توپ را ترکیب و بر مختصات سه‌بعدی برای تعیین مکان اندام بازیکنان در لحظه بازی با توپ تکیه می‌کند؛ همچنین از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای ارائه هشدار خودکار به داوران ویدیویی بهره می‌برد. کلیپ‌های متحرک سه‌بعدی در استادیوم‌های جام جهانی فوتبال 2022 روی صفحه‌های غول‌پیکر نمایش داده می‌شود و در اختیار پخش‌کنندگان فیفا قرار می‌گیرد تا آن را به بهترین شکل برای بینندگان نمایش دهند؛ در فرآیندی که فیفا انتظار دارد این اقدام تنها در چند ثانیه اجرا شود.

توپ هم آفساید را تشخیص می‌دهد!

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تایید کرد که توپ رسمی جام جهانی 2022 قطر به نام «سفر» نقش اساسی دیگری در تشخیص موارد دشوار آفساید ایفا خواهد کرد. این توپ مجهز به سنسور دقیقی خواهد بود که تمام داده‌های حرکت توپ را با سرعت 500 بار در ثانیه به اتاق عملیات ویدیویی ارسال می‌کند که به داوران VAR اجازه می‌دهد با دقت زیادی بدانند توپ به کجا زده می‌شود.

اینفانتینو: گامی جسورانه برداشتیم

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا معتقد است که فناوری تشخیص خودکار آفساید پیشرفت فناوری VAR است و خاطرنشان کرد: «این فناوری حاصل 3 سال تحقیق و آزمایش است تا بهترین‌ها را برای تیم‌ها، بازیکنان و هوادارانی که به قطر می‌آیند، ارائه دهد.»

اینفانتینو همچنین گفت: «در جام جهانی 2018؛ فیفا با استفاده از فناوری کمک‌داور ویدیویی در بزرگ‌ترین صحنه جهانی گامی جسورانه برداشت و این فناوری موفقیت خود را بدون بحث و جدل ثابت کرد. ما به این کار بسیار افتخار می‌کنیم و مشتاقانه منتظریم جهان شاهد مزایای آن در جام جهانی 2022 قطر باشد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.