ببینید/ از بریتانیا تا چین، بر هنگ‌کنگ چه گذشت؟

۲۵ سال سلطه چین بر هنگ‌کنگ

۲۵ سال پیش هنگ‌کنگ به عنوان بخشی خودمختار ‌به چین بازگردانده شد، اما چین طی این سال‌ها در حال اعمال محدودیت سیاسی شدید در این سرزمین بوده‌ است

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ هنگ کنگ طبق پیمان نانجینگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ با نام هنگ‌کنگ بریتانیا جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا شد. البته در نبرد هنگ‌کنگ، امپراتوری ژاپن توانست هنگ‌کنگ را در سال ۱۹۴۱ تسخیر کند که در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست.

۲۵ سال پیش در سال ۱۹۹۷ و پس از ۱۵۰ سال سلطه بریتانیا هنگ‌کنگ طبق اصل «یک کشور و دو سیستم» با قول ۵۰سال حکومت خودمختار و دیگر آزادی‌ها به چین بازگردانده شد. هنگ‌کنگ هم‌اکنون یک ناحیه خودمختار و کلان‌شهر و منطقه ویژه اداری در غرب دلتای رود مروارید و دریای جنوبی کشور جمهوری خلق چین است.

اما در این ۲۵ سال بر هنگ‌کنگ چه گذشت؟

در سال ۲۰۰۲ دولت هنگ‌کنگ قانون ضدبراندازی که به ماده ۲۳ قانون اساسی معروف است را مطرح کرد که منتقدان معتقد بودند مخالف آزادی بیان است و تظاهرات جمعی در سال ۲۰۹۳ باعث لغو آن شد. در سال ۲۰۰۷ دولت چین اعلام کرد که مردم هنگ‌کنگ اجازه خواهند داشت رئیس دولت خود در سال ۲۰۱۷ و اعضای قوه مقننه خود را در سال ۲۰۲۰ مستقیماً انتخاب کنند. در سال ۲۰۰۸ گروه طرفدار دموکراسی در انتخابات پارلمانی هنگ‌کنگ بیش از یک‌سوم کرسی‌ها را از آن خود کردند. در سال ۲۰۱۴ دولت چین دستور داد که کاندیداهای انتخابات رئیس دولت هنگ‌کنگ باید به تایید دولت چین برسد. معترضان با جنبش چتر پاسخ دادند. در یک تجمع ۷۹ روزه در هنگ‌کنگ، معترضان شماری از خیابان‌های شهر را اشغال کرده و خواهان آزادی انتخابات بودند. در سال ۲۰۱۹ اعتراضات ضد دولتی و طرفدار آزادی انتخابات آغاز شد که حملات وحشیانه پلیس را در پی داشت. در سال ۲۰۲۰ چین «قانون امنیت ملی» را اجرایی کرد که بر اساس آن براندازی، اغتشاش و تقانی علیه حکومت جرم شمرده شده و اجازه استرداد مجرمین به کشور چین را می‌داد. پس از آن صدها رهبر، فعال اجتماعی و قانون‌گذار مخالف دولت چین و طرفدار دموکراسی دستگیر شدند.

هم‌اکنون پارلمان چین در جلسه خود با تصویب لایحه ارسالی دولت زمینه را برای بازنگری نظام انتخاباتی هنگ‌کنگ فراهم آورده‌ است. این اقدام به عنوان گام نهایی در اعمال محدودیت سیاسی شدیدتر در این سرزمین توصیف شده‌ است.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی

منبع:

  1. Aljazeera
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.