تنها 7 دقیقه تا حضور در قلب بحران

خدمات رسانی 39 تیم امدادی هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

سه زمین‌لرزه به بزرگی 6.1( دو زلزله) و 6.3 ریشتر بامداد روز شنبه یازدهم تیرماه بندر خمیر در استان هرمزگان را به‌شدت لرزاند. کانون این زلزله مرگبار روستای سایه‌خوش بود که منجر به فوت 5 تن و 93 مصدوم شد. جمعیت هلال‌احمر ایران به محض وقوع این زلزله، نیروهای امدادی خود را به‌منظور ارزیابی خسارات وارده به مناطق زلزله‌زده اعزام کرد.

شهروند آنلاین – فاطمه عسگری نیا:ساعت 02:02 بامداد بود. کمتر چراغی در روستای سایه‌خوش، دژکان، کوشک و … روشن بود. سکوتی در دل شب همه روستا را در برگرفته بود که ناگهان زمین لرزید. مردم هراسان از لرزش شدید خانه‌های خشت‌وگلی از زیر سقف خانه‌ها خارج شدند. چندی نگذشت که دومین و سومین زلزله باز زمین زیرپایشان را لرزاند.  در چشم به‌هم زدنی روستای زیبا و گردشگری سایه‌خوش به تلی از خاک تبدیل شد. درست است کانون این زلزله در روستای سرخوش بود و باعث نابودی کامل این روستا شد اما کوشک، کنج، برکه سفلین، گاومیری، چاه دراز، تنگ سیم، دوآب، باسعیدو، کنارسیاه، دولاب، چاه شرقی، گواران، دوربینی، کانی، لافت، حشم هودو، دژکان، حنادان، تنب گرو، نرمستان و چابکی هم بی‌نصیب از این زلزله نماندند و تعداد قابل‌توجهی از این اهالی خانه و کاشانه خود را از دست دادند. خانه‌های خشت‌وگلی که در برابر زلزله‌ای به این بزرگی هیچ مقاومتی نداشت.

معاون اول رئیس‌جمهوری به محض بروز این حادثه بر آماده‌باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تاکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله‌زدگان بکار‌ گیرد.

محمد مخبر در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، در جریان آخرین وضعیت پس از وقوع زلزله و اعزام تیم‌های ارزیاب قرار گرفت و با تاکید بر رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان، از استاندار هرمزگان خواست حداکثر توان و سرعت خود را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده بکار گیرند.

افزایش کیفیت اسکان زلزله‌زده‌ها

وزیر کشور نیز بلافاصله خود را به مناطق زلزله‌زده بندر لنگه رساند و با حضور در روستای سایه‌خوش ، کانون زلزله هرمزگان، از حضور به موقع امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ساعات اولیه وقوع زلزله در منطقه و ارزیابی‌های میدانی و همچنین فراهم کردن بستر امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها تقدیر کرد.

او در ادامه ضمن تقدیر از دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان بر ضرورت افزایش کیفیت اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در این  مناطق تاکید و دستورات لازم برای  استقرار کانکس و تامین وسایل سرمایشی را برای آنها صادر کرد تا مردمی که به‌واسطه زلزله سرپناه خود را از دست داده‌اند از شرایط بهتری در اسکان موقت برخوردار شوند.

وزیر کشور با ابراز تاسف از فوت 5 تن در این زلزله از نیروهای امدادرسان خواست تا با فراهم کردن شرایط امدادی مطلوب در جهت کاهش‌آلام آنها بکوشند.

هلال‌احمری‌ها آماده‌باش شدند

زلزله‌های بزرگی که بامداد شنبه استان هرمزگان را لرزاند تمام نیروهای جمعیت هلال‌احمر را همان نیمه‌شب به حالت آماده‌باش درآورد. از مدیران ستادی گرفته تا امدادگران مناطق دور و نزدیک به محل حادثه.

همه خوب می‌دانستند روز که شود تحمل گرما برای زلزله‌زده‌های بی‌خانمان زیر آفتاب سوزان چقدر سخت می‌شود. به خاطر همین دکتر پیرحسین کولیوند با صدور دستور ارسال چادر امدادی ویژه این جمعیت مجهز به سیستم تهویه و خنک‌کننده سعی کرد کمی از این نگرانی‌ها را کم کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر دستور داد که با توجه به شرایط جوی هرمزگان، چادر امدادی ویژه این جمعیت مجهز به سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده  (راب هال) به این مناطق ارسال شود. این چادر که ظرفیت 300 نفر را داراست از استان بوشهر به هرمزگان ارسال شد.

7 دقیقه بعد از زلزله امدادگران حاضر بودند

دکتر یعقوب سلیمانی، دبیرکل و وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز در ساعات اولیه صبح شنبه خود را به مناطق زلزله‌زده رساندند تا ضمن نظارت بر نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان از نزدیک در جریان روند امور قرار گیرند. به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، زمین‌لرزه هرمزگان تا ظهر روز شنبه بیش از 30 پس‌لرزه داشت اما حضور سریع و به‌موقع امدادگران جمعیت هلال‌احمر 7 دقیقه بعد از وقوع حادثه نشان از سرعت عمل بالای تیم‌های امدادی هلال‌احمر در زمان بحران دارد.

یعقوب سلیمانی که معتقد است خانه‌های هلال در مناطق روستایی و دورافتاده یکی از ظرفیت‌های خوب جمعیت هلال‌احمر در زمان بحران است، افزود: «دقایق اولیه بعد از وقوع حادثه ارزیابی تلفنی از طریق خانه‌های هلال انجام شد و همین به ما کمک کرد تا با آگاهی از منطقه نسبت به چینش تیم‌ها و بهره‌گیری از توان امدادی خود امدادرسانی به زلزله‌زدگان را در پیش بگیریم.»

به گفته او علاوه بر ارزیابی تلفنی تیم‌های امدادی نیز به 25 منطقه شهری و روستایی شامل 22 روستا و 3 منطقه شهری اعزام شدند و با اخذ گزارش‌های واصله از سوی آنها به هلال‌احمر استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان‌وبلوچستان و کرمان اعلام آماده‌باش شد و تقویت و شارژ انبارهای امدادی شعب از سوی مرکز استان در دستور کار قرار گرفت.

سلیمانی ادامه داد: «در حال‌حاضر کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج‌فارس در شهرستان بندرعباس برپا شده و اقلام امدادی از استان‌های معین در حال ارسال به منطقه است.»

به گفته دبیرکل هلال‌احمر، در مجموع با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر به مناطق زلزله‌زده، 39 تیم عملیاتی شامل 152 امدادگر و نجاتگر در منطقه زلزله‌زده هرمزگان حضور دارند. علاوه بر این، 39 خودروی عملیاتی، سه فروند بالگرد و چهار تیم سگ‌های زنده‌یاب برای عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در منطقه حضور دارند.

شارژ انبارهای هرمزگان آغاز شد

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز گرچه در تهران حضور داشت اما طی تماس‌های ویدیویی مکرر با EOC استان هرمزگان در جریان آخرین اخبار و نیازهای مناطق زلزله‌زده قرار می‌گرفت و طی هماهنگی‌های لازم بستر ارسال این کمک‌ها به هرمزگان را فراهم کرد. او در حاشیه این فعالیت‌ها از شارژ سریع انبارهای جمعیت هلال‌احمر این استان خبر داد و گفت: «ارسال ۲۵۰۰ بسته  غذایی ۷۲ ساعته از استان‌های زنجان و اصفهان، پنج  تن نایلون پوششی چادر، ۱۸۰۰ تخته چادر، 7 هزار تخته پتو و ۴ هزار تخته موکت برای شارژ انبارهای جمعیت هلال‌احمر هرمزگان به این استان آغاز شد.»

ولی‌پور همچنین از اعزام تیم‌های سحر به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: «در کنار امدادگران جمعیت هلال‌احمر تیم‌های سحر نیز سریعا به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.»

اسکان اضطراری در 12 روستای خسارت‌دیده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان نیز عصر روز شنبه در حالی از اتمام عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده این استان خبر داد و گفت که گرمای هوا اسکان اضطراری زلزله‌زدگان را با چالش اساسی روبه‌رو کرده بود. معضلی که خوشبختانه در سایه حضور وزیر کشور و دستور اکید او مبنی بر تامین وسایل سرمایشی برای چادرها و کانکس‌های اسکان موقت از ادارات دولتی و مدارس حل شد.

سلحشور با بیان اینکه  اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در ۱۲ روستای متاثر از زلزله در حال انجام است و تا‌کنون بیش از ۷۰۰ دستگاه چادر امدادی و اقلام‌زیستی بین زلزله‌زدگان توزیع شده، بیان کرد: «چالش اصلی پیش روی اسکان اضطراری در منطقه گرمای بیش از حد هواست که بنابر دستور وزیر کشور مقرر شد با تامین وسایل سرمایشی برای چادرها و کانکس‌ها، کیفیت زندگی موقت زلزله‌زده‌ها در اسکان اضطراری افزایش یابد.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان ۱۶۲ نیروی امدادی در قالب ۳۹ تیم در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان حضور دارند و تا ساماندهی کامل عملیات و رفع نگرانی‌ها، منطقه را ترک نخواهند کرد.

برای کمک به زلزله‌زده‌ها، داوطلبان و خیران هم به میدان آمدند و یکی از خیرین هرمزگانی توزیع نان در این مناطق را عهده‌دار شد.

انتهای پیام//

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.