گریه گرگ برای گله/ بازگشت به دوران چوب‌رختی/ قضیه چیپ وریا

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز همچنین به بررسي چشم‌انداز احیای برجام ، نشست آستانه در ایران ، حمله سگ‌های ولگرد به انسان ، حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو سقط جنین و واگذاری آن به رأی ایالتی ، سیاست های کلی سلامت ، نگاه آمریکا به مقوله «حقوق بشر» ، سیاسی کردن ورزش و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛امروز زلزله‌ شدید منطقه بندر خمیر در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي چشم‌انداز احیای برجام ، نشست آستانه در ایران ، حمله سگ‌های ولگرد به انسان ، حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو سقط جنین و واگذاری آن به رأی ایالتی ، سیاست های کلی سلامت ، نگاه آمریکا به مقوله «حقوق بشر» ، سیاسی کردن ورزش و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بایدن بی‌پلن!

روزنامه وطن‌امروز: چشم‌انداز احیای برجام هر روز کمرنگ‌تر از قبل می‌شود. به نتیجه نرسیدن مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با تسهیل‌گری مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در دوحه، ابهام‌ها درباره بازگشت برجام را بیشتر کرد. در جریان مذاکرات 2 روزه در قطر، واشنگتن بدون هیچ ابتکار جدیدی و با نشان ندادن انعطاف در خواسته‌های زیاده‌خواهانه قبلی خود، بر رویکردش مبنی بر ارائه نکردن هیچ گونه تضمینی به تهران برای پایداری توافق اصرار ورزید تا وضعیت توافق هسته‌ای را در آشفتگی بیشتری قرار داده و آن را به آستانه شکست قطعی برساند. در همین زمینه، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در توئیتی نوشته است: «پس از سفرم به تهران و مذاکرات نزدیک در دوحه، پیام من به عنوان هماهنگ‌کننده برجام این است که پس از بیش از یک سال مذاکره، خطر عبور نکردن از خط پایان را داریم. ما باید در اسرع وقت توافق را منعقد کنیم و به اجرای کامل برجام برگردیم».

 

پوتین و اردوغان به‌زودی در تهران

روزنامه فرهیختگان: با آغاز بحران امنیتی سوریه در سال 2011 دولت‌های مختلف هرکدام متناسب با منافع خود رویکردشان در مواجهه با این بحران را اتخاذ کردند. دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس و آمریکا با هدف کنار رفتن اسد از قدرت حمایت از گروه‌های تروریستی را در دستورکار قرار داده و در طرف مقابل ایران و روسیه به‌عنوان بازیگران اصلی میدان دولت قانونی سوریه را مورد حمایت قرار داده و راه برون‌رفت از بحران را در آتش‌بس بین دولت و معارضان دیدند. در راستای تحقق این هدف اولین دور نشست آستانه در قزاقستان شکل گرفت. در این نشست که با هدف کاهش نزاع بین دولت سوریه و گروه‌های مسلح سوری تشکل شده بود علاوه‌بر نمایندگان دو طرف نمایندگانی از سازمان ملل، ایران، روسیه، ترکیه، آمریکا و قزاقستان به‌عنوان میزبان نشست حضور داشتند.  میدان سوریه یک بازیگر دورو را نیز درگیر کرده بود. ترکیه که خاک خود را برای فروش نفت در اختیار داعش قرار داده بود در نشست آستانه به‌عنوان یکی از مدافعان آتش‌بس حضور یافته بود. حضوری که مورد اعتراض نماینده دولت سوریه نیز قرار گرفت. بشار جعفری در این زمینه در نشست آستانه 2 گفت: «ترکیه و معارضان اراده جدی برای شکست مذاکرات دارند؛ او گفت: ترکیه نمى­‌تواند همزمان آتش‌­افروز و مسئول آتش‌نشانى جنگ در سوریه باشد. علی‌رغم چالش‌های زیاد ابتکار آستانه توانست نقش بسزایی در توقف درگیر‌‌ی‌‍‌ها ایفا کند.

 

تراژدی کودک‌کشی سگ‌های ولگرد

روزنامه همشهری:سگ‌های بدون صاحب در کمتر از 2روز جان 2کودک 4 و 7ساله را در منطقه دامشهر قم گرفتند و  ‌گزارش حمله سگ‌های ولگرد به انسان، هر سال روند تصاعدی دارد.  در روزهای اخیر کودک 4ساله قمی به‌دلیل آسیب جدی که گزش سگ به دستگاه تنفسی‌اش وارد کرد، جان خود را در بیمارستان از دست داد. 2روز بعد کودکی 7ساله پیش از رسیدن کادر درمان به‌دلیل شدت جراحات وارده ناشی از گزش سگ فوت کرد. سال گذشته فوت 2نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری در شهرستان‌های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران ثبت شد. یکی از این افراد یک کارتن‌خواب بود و دیگری باغبانی که سگ نگهبان مبتلا به هاری او را گزید. بهمن‌ماه پارسال یک استاد دانشگاه آزاد در خوزستان حین فرار از حمله سگ‌های ولگرد، تصادف کرد و جان خود را از دست داد. اردیبهشت امسال سگ‌‌ها کودکی 3ساله را از آغوش مادرش ‌ربودند و بدن نیمه‌جانش را بر جای گذاشتند. از این دست حوادث دلخراش به وفور در ایران رخ می‌دهد و عمده قربانیان نیز کودکان، زنان و سالمندان هستند. گزارش‌ها سهم گزش سگ‌های ولگرد را در آمار حیوان گزیدگی تا 90درصد برآورد کرده‌‌اند. اکولوژیست‌ها و دامپزشکان حیات‌وحش نیز از آثار مخرب این گونه مهاجم سخن می‌گویند. ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: چندین سال است متخصصان در این‌باره هشدار می‌دهند، ولی وقتی هیچ برنامه‌ای برای مدیریت جمعیت سگ‌ها، مدیریت پسماند‌های شهری و روستایی و غذارسانی به حیوانات بی‌صاحب نداریم، شاهد افزایش جمعیت سگ‌ها خواهیم بود.

 

بازگشت به دوران چوب‌رختی!

روزنامه شرق: حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو سقط جنین و واگذاری آن به رأی ایالتی، جامعه آمریکایی خاصه جمعیت زنان این کشور را غافلگیر کرده است. زنان آمریکایی تصور نمی‌کردند چیزی را که به صورت قانونی و رسمی به دست آورده‌اند، پس از ۵۰ سال و با رأی چند قاضی ماترک ترامپ در دیوان عالی از دست بدهند. اما موضوع حق سقط جنین هیچ‌وقت مسئله‌ای تمام‌شده در آمریکا نبوده و همواره یکی از سوژه‌های جنجالی و موضوع کشمکش‌های سیاسی میان جمهوری‌خواهان مخالف و دموکرات‌های موافق حق سقط جنین بوده است.اگر ۵۰ سال پیش دموکرات‌ها و جامعه زنان پیشروی آمریکایی برنده جدال حق سقط جنین بوده‌‌اند، حالا جمهوری‌خواهان، زنان و دیگر شهروندان سنتی آمریکایی برنده این مواجهه اجتماعی‌-‌سیاسی شده‌اند. این اتفاق باعث شده جامعه آمریکایی متعلق به هر دو طیف واکنش نشان دهد و کف خیابان اعتراض یا حمایت خود را مطرح کند. در کنار این وقایع، رسانه‌های آمریکایی و غیرآمریکایی هم سعی می‌کنند عواقب حکم جدید دیوان عالی مبنی بر واگذاری حق سقط جنین به ایالت‌ها و ممنوعیت عمومی آن را بررسی کنند.این رسانه‌‌ها بیش از هر چیزی از بازگشت به دوران چوب‌رختی! هراس دارند و درباره آن هشدار می‌دهند. دوران چوب‌رختی، به دورانی گفته می‌شود که عمل سقط جنین ناخواسته غیرقانونی بوده و زنان آمریکایی برای این عمل از ابزار و وسایل غیربهداشتی از‌جمله همین چوب‌‌رختی‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

 

اطلاعات تازه از پرونده شبهه‌ناک کنکور

روزنامه اعتماد:«دعوت از داوطلبانی که ثبت‌نام آنها در دانشگاه‌ها قطعی بوده و پس از ثبت‌نام به ایشان دانشجو اطلاق می‌شود توسط سازمان سنجش آموزش کشور به منظور اخذ امتحان مجدد دارای اشکال بوده و با نظر کمیسیون به عنوان طرز کار غلط سازمان سنجش آموزش کشور احراز شد. در همین راستا لازم است: رویه غلط مذکور، متوقف و دعوت‌های قبلی از دانشجویان نیز کان لم یکن اعلام شود»؛ پیش از آنکه به بررسی این چند جمله از یک گزارش رسمی مجلس شورای اسلامی بپردازیم، واکنش‌ها به یک گزارش را بررسی کنیم: گزارش روز پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ روزنامه «اعتماد» با تیتر «قبول‌شدگان شبهه‌ناک» با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد، ريیس کنونی سازمان سنجش آموزش کشور این گزارش را سیاسی خواند و تلویحا محتوای آن را رد کرد، یک نماینده مجلس هم انتشار چنین گزارشی را به گرایش سیاسی روزنامه «اعتماد» نسبت داد، اما در سمت دیگر، روزنامه اصولگرای «رسالت» در سرمقاله خود خواستار عذرخواهی و استعفای ريیس سازمان سنجش شد و کاربران فراوانی هم در شبکه‌های اجتماعی خواستار بررسی دوباره این پرونده و برخورد با متخلفان شدند.

 

70 به 30 به ضرر جیب و جان مردم

روزنامه خراسان: آن‌طور که رئیس سازمان نظام پزشکی گفته «هم‌اکنون ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم می‌پردازند و ۳۰ درصد را بیمه‌ها تقبل می‌کنند، در حالی که در قانون برعکس است و باید ۷۰ درصد هزینه تحت پوشش بیمه‌ای باشد و پرداخت از جیب مردم هم ۳۰ درصد باشد». قانون چه می گوید؟ قانونی که رئیس سازمان نظام پزشکی به آن اشاره کرده، فقط یک قانون نیست؛ بلکه این موضوع مهم به دفعات در قوانین و سیاست‌های بالادستی تصریح شده است: پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آن‌جا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد. ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه: سهم مردم از ‌هزینه‌های سلامت حداکثر از 30 درصد  افزایش نیابد. بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه: تاکید بر کاهش سهم هزینه‌‌های مستقیم مردم به حداکثر 30 درصد.  ماده 78 برنامه ششم توسعه: طبق جدول این ماده، باید سهم پرداختی مردم، به 25 درصد کاهش می‌یافت. سهم مردم به 70 درصد رسید حالا اما با وجود قوانین صریح، گزارش‌های رسمی از افزایش پرداختی مردم در این حوزه حکایت دارد. اگرچه عدد 70 درصدی در این حوزه که رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرده، جدید و البته بسیار نگران‌کننده‌تر است اما گزارش کمیسیون بهداشت که 31 خردادماه امسال در صحن علنی مجلس قرائت شد هم تصریح داشت که هم‌اکنون سهم پرداختی از جیب مردم به 60 درصد رسیده است.

 

طغیان زمین در «سایه‌خوش» نیمه‌شب

روزنامه ایران:دوهفته پس از وقوع زمین‌لرزه‌های پی در پی استان هرمزگان که جز ترس و اضطراب برای مردم خسارات چندانی به دنبال نداشت، سرانجام حدود ساعت 2 بامداد شنبه زلزله‌ای شدید به بزرگی 1/6 ریشتر منطقه بندر خمیر این استان را چنان لرزاند که باعث تخریب صد درصدی برخی روستاهای منطقه ، مرگ 5 نفر و مجروح شدن 85 نفر دیگر شد.​​​​​​​به گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زلزله شدید  ساعت ۲ و ۲ دقیقه و ۷ ثانیه بامداد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.همچنین زلزله دیگری به بزرگی ۴,۶ دهم ریشترساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۵۲ ثانیه بامداد بندر خمیر را لرزاند. در ادامه دو زمین‌لرزه ۵,۹ و ۶,۱ ریشتری در ساعات ۳:۵۴ و ۳:۵۵ مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.  در مجموع تا ظهر شنبه بیش از 30 بار استان هرمزگان لرزید که منجر به وحشت مردم و ساکنان منطقه شد و بسیاری از مردم استان تا صبح در خیابان‌ها و پارک‌ها بسر بردند. مرکز زلزله‌ها حوالی کنگ، بندر خمیر و جزیره قشم بوده و با بندرعباس حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله داشته است. شدت زلزله به حدی بود که مردم برخی از شهرهای امارات از جمله دوبی آن را احساس کردند.

 

تنفس مصنوعی به برجام

روزنامه ابتکار: مذاکرات هسته‌ای و برجام طی هفته‌های اخیر تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است. از گزارش آژانس و تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران تا شروع مذاکرات هسته‌ای در وین و آغاز تلاش‌ها به ثمر رساندن برجام تا بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات، همگی از جمله تحولات اخیر پیرامون مسئله توافق هسته‌ای بوده است. در این رابطه طی چند روز گذشته و همزمان با بی نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه قطر، نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه 2231 و نیز بیانیه سه کشور اروپایی شریک برجام خطاب به ایران نیز از جمله اتفاقات صورت گرفته پیرامون برجام بود.هر چند با پایان دور جدید مذاکرات در دوحه، خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده که دور جدید مذاکرات پس از سفر بایدن به منطقه خاورمیانه شروع خواهد شد، اما در این میان نشریه میدل ایست آی، در گزارشی آورده است که معامله احتمالی بایدن با بن سلمان در ریاض، درهای دیپلماسی با ایران را خواهد بست.

 

آوار در فـارنهایـت 100درجه

روزنامه آرمان‌ملی: بیش از 130 زمین‌لرزه پشت‌سرهم در استان هرمزگان، دو هفته بسیار سخت و پر وحشتی را برای مردم این استان به‌وجود آورده است تا پیش از این اکثر زمین لرزه‌ها کوچک و تا مقیاس 4 ریشتر بود، بامداد شنبه 2 زمین لرزه بزرگ ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر و چندین پس‌لرزه بالای ۴ ریشتری غرب این استان (منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه) را لرزاند. تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 30 پس لرزه، در استان هرمزگان رخ داده و همین امر سبب شده که تمامی بیمارستان‌های استان هرمزگان در آماده‌باش کامل باشند. خرابي هزاران خانه روستايي، فوت 5 نفر و مصدوميت بيش از 90 نفر، آخرين بارآورد تيم‌هاي ارزياب از اين حادثه است و از اين تعداد 15 نفر همچنان در مراکز درماني هستند. ‌همچنين ريزش کوه در مناطق مختلفي از محور بندرخمير به بندرلنگه رخ داد که باعث وحشت مردم و مصدوميت چند نفر شد. با افزايش گرماي هوا در مناطق زلزله‌زده، بسياري از کودکان و سالمندان «گرما‌زده» شده‌اند و آب بسياري از مناطق زلزله‌زده قطع است. در اين شرايط رسول فتاحي، خبرنگار هرمزگاني در رابطه با آخرين وضعيت زلزله‌زدگان به «آرمان‌ملي» مي‌گويد: «اينجا بيشتر شبيه کوره است، ظهر ديروز که خرابي‌ها بيشتر نمايان شد، وضعيت کودکان و سالمندان وخيم بود، چون آنها زير هر سرپناهي، به‌دنبال سايه بودند.

 

گریه گرگ برای گله!

روزنامه کيهان:  دسامبر سال 2017 نشریه پولیتیکو یک یادداشت داخلی میان مقامات ارشد دولت وقت آمریکا را فاش کرد. «برایان هوک»- نماینده کاخ سفید در امور ایران- در این یادداشت خطاب به «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت آمریکا می‌نویسد: «یکی از دستورالعمل‌های مفید برای یک سیاست خارجی واقع‌بینانه و موفق این است که با متحدان باید متفاوت و بهتر از دشمنان رفتار شود. ما به دنبال تقویت دشمنان آمریکا در خارج از کشور نیستیم. ما به دنبال فشار، رقابت و مانور دادن در برابر آنها هستیم. به همین دلیل باید حقوق بشر را در روابط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران موضوع مهمی بدانیم. و این تنها به دلیل نگرانی اخلاقی برای رفتار داخلی آن کشورها نیست. همچنین به این دلیل است که فشار بر این رژیم‌ها در زمینه حقوق بشر یکی از راه‌های تحمیل هزینه، اعمال فشار متقابل و بازپس‌گیری ابتکار عمل آنها به لحاظ استراتژیک است.»این سند به روشنی گویای نگاه آمریکا به مقوله «حقوق بشر» است. عبارتی در ظاهر زیبا و دهان پرکن اما در واقع ابزاری صرفاً سیاسی برای توجیه و خصومت‌ورزی با کشورهای غیرهمسو با سیاست‌ها و منافع واشنگتن. نکته جالب آنکه کشوری از این ابزار استفاده می‌کند و مدعی حمایت از حقوق بشر است که کارنامه و تاریخچه‌ای بسیار سیاه و شاید بتوان گفت دهشتناک‌ترین کارنامه را در این زمینه در تمام جهان دارد.

 

قضیه چیپ وریا!

روزنامه جوان:این روز‌ها همه همصدا شده‌اند با معاندان نظام برای سیاسی کردن ورزش، همه آن‌هایی که در سرمقاله‌های روزنامه‌های‌شان در سایت‌های خبری‌شان همصدا با بی‌بی‌سی و من‌و‌تو و رسانه فاسد سعودی می‌خواهند بگویند وریا غفوری به‌خاطر مردم از استقلال می‌رود. روزنامه سازندگی و مجله، چه شده که همصدا با وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به ملکه و حاکمان آل‌سعود شده‌اید و تمام توانتان را گذاشته‌اید برای اینکه بگویید جدایی یک بازیکن پا به سن گذاشته و در مرز بازنشستگی، بازیکنی که افت بدنی فاحشش در فصل قبل داد همه را درآورده بود، از تیمی که می‌خواهد از قهرمانی‌اش دفاع کند، سیاسی است؟!برایش میتینگ راه انداخته‌اند و کار حتی به جایی رسیده که با کاپیتان رقیب مقایسه‌اش می‌کنند. سیدجلالی که با کارنامه‌ای پرافتخار در لیگ برتر کفش‌ها را آویخت و حالا می‌خواهد روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. برایش سروصدا راه انداخته‌اند که چرا باید از استقلال برود و خیلی راحت کار را گره می‌زنند به مسائل سیاسی که بله، چون از درد مردم حرف زده، چون انتقاد کرده و، چون می‌خواهد هوای مردم را داشته باشد، می‌خواهند حذفش کنند.داستان، قضیه وریا غفوری کاپیتان استقلال است. کاپیتان ۳۵ ساله‌ای که به روز‌های آخر فوتبالش نزدیک می‌شود و خودش بهتر از هر کس دیگری می‌داند که برای ماندن در ترکیب ثابت هر تیمی باید در مصاف با جوانان از جان مایه بگذارد، چه برسد به استقلال مدافع عنوان قهرمانی.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.