ازدواج نیم‌میلیون دختر‌بچه در سالِ‌کرونا

وقتی همه رشته‌ها را پنبه می‌شود

پیشرفت‌های جهانی در حوزه حقوق دختران که به طور ویژه در روند ازدواج کودکان تاثیرگذاشته‌بود، با شیوع همه‌گیری کووید19 به طور نگران کننده‌ای تهدید شده و لازم است جوامع اقدام عملی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر انجام‌دهند.

حرکت‌های جهانی داشت به پیشرفت‌های قابل توجه نسبت به پایان دادن به مقوله ازدواج کودکان می‌رسید که همه‌گیری از راه رسید و به اصطلاح همه رشته‌ها را پنبه کرد.

معضل بارداری در سنین نوجوانی به خصوص در دختران زیر 15 سال هم رو به کاهش بود که همه‌گیری کرونا همه پیشرفت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. همه گیری کووید‌19 و واکنش ناکافی دولت ها ، یک نسل از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه حقوق دختران را با آسیب‌های شدید مواجه‌کرده‍‌‌ است.

117 میلیون کودک در فقر زندگی می‌کنند

گزارش جدید دیده‌بان نجات کودکان ( Save the Children )می‌گوید سقوط اقتصادی بواسطه همه‌گیری، 90 تا 117 میلیون کودک بیشتری را به زندگی در فقر واداشته و در این میان دختران را بیش از 30 سال گذشته در معرض خطر ازدواج زودهنگام و بارداری در نوجوانانی قرار داده‌است.

مطالعه جدیدی از این نهاد بشر‌دوستانه، افزایش سالانه به ترتیب چهار درصدی کودک همسری در دختران و افزایش سه درصدی باردادی در سنین پایین را نشان می‌دهد .

دیده‌بان نجات کودکان بر اساس یافته‌هایش از کشورهای درگیر همه‌گیری کرونا برآورد کرده که نیم میلیون دختر دیگر تا پایان سال 2020 در معرض خطر ازدواج قبل از سن قانونی هستند. این آمار علاوه بر 12 میلیون دختری است که پیش بینی شده‌بود در سال 2020 مجبور به ازدواج شوند.

دیده‌بان نجات کودکان بر اساس یافته‌هایش از کشورهای درگیر همه‌گیری کرونا برآورد کرده که نیم میلیون دختر دیگر تا پایان سال 2020 در معرض خطر ازدواج قبل از سن قانونی هستند

در حالی که این برآورد محافظه‌کارانه به‌نظر می‌رسد، اما نشان دهنده افزایش قابل‌توجه میزان ازدواج کودکان و درکنارش افزایش چشمگیر ترک تحصیل و بارداری‌ در نوجوانان است. این افزایش برآورد، 25 سال پیشرفت و توسعه در این حوزه را به عقب برمی گرداند؛ برنامه ای که نرخ ازدواج کودکان را رو به کاهش نشان می‌داد.

Save the Children در گزارش وضعیت دختران در سال 2020 در مورد همه گیری کویید19 ، روند نزولی نرخ ازدواج کودکان را در معرض خطر عنوان کرده و تاثیرات ویرانگر کووید19 بر برابری های جنسیتی را تجزیه و تحلیل کرده‌است.

بیماری همه‌گیر کووید‌19بحرانی شبیه به دیگر معضلات انسانی نبود چراکه پیامدهایش بسیار وسیع و گسترده‌است

 پیش‌بینی وقوع 61 میلیون ازدواج در کودکی تا 5 سال آینده

پیش بینی می شود حداکثر 2.5 میلیون دختر دیگر نیز قبل از رسیدن به سن قانونی طی 5 سال آینده ازدواج کنند. همراه با 58.4 میلیون ازدواج کودکان که به طور متوسط ​​هر 5 سال رخ می‌دهد، این رقم خیره کننده به 61 میلیون ازدواج کودک تا سال 2025 می‌رسد.

بیماری همه گیر کووید‌19بحرانی شبیه به دیگر معضلات انسانی نبود چراکه پیامدهایش بسیار وسیع و گسترده است. شیوع همه‌گیری به تعطیلی بی سابقه مدارس انجامید.

پدیده‌ای که تقریباً جهانی شده و 800 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان در بسیاری از کشورها و جوامع آسیب‌پذیر تعداد زیادی از دختران در معرض ازدواج اجباری قرار دارند یا ممکن است در سنین پایین باردار شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج کودکان و حاملگی‌های زودرس که هم عامل و هم پیامد عدم دسترسی به آموزش است، می تواند در مواقع بحرانی به شدت افزایش یابد

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر بیش از یک دهه است که از افغانستان تا زیمبابوه ، علل و پیامد‌های ازدواج کودکان را ثبت می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج کودکان و حاملگی‌های زودرس که هم عامل و هم پیامد عدم دسترسی به آموزش است، می تواند در مواقع بحرانی به شدت افزایش یابد.

با بروز هر بحرانی،این دختران هستند که اغلب از مدرسه رفتن و ادامه نجصیل بازمی‌مانند. از طرفی فقر و فشارهای فرهنگی برای ایجاد فضایی امن، آنها را به سمت ازدواج در کودکی سوق می‌دهد.

برنامه‌های ملی پاسخگویی به بحران کووید19 باید جلوگیری از ازدواج کودکان و اطمینان از دسترسی دختران به خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل ، از جمله منابع پیشگیری از بارداری را از اولویت های اصلی قرار دهد

لزوم بکارگری استراتژی‌های پیشگیرانه

در بسیاری از کشورها ، دختران متاهل ، باردار و یا کسانی که خودشان والدین شده اند، حتی اگر شرایط ادامه تحصیل هم داشته باشند، دلسرد شده و از ادامه مدرسه بعد از ازدواج منصرف می‌شوند. این شرایطی است که اکنون نیاز ضروری به تغییر دارد.

دولت ها باید استراتژی های ملی جامعی را برای مقابله با ازدواج کودکان اتخاذ کنند و حداقل سن ازدواج را بدون استثنا 18 سال تعیین کنند.

کمک کنیم آینده‌ای که دوست دارند را بسازند

برنامه های ملی پاسخگویی به بحران کووید19 باید جلوگیری از ازدواج کودکان و اطمینان از دسترسی دختران به خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل ، از جمله منابع پیشگیری از بارداری را از اولویت های اصلی قرار دهد.

مدارس و دولت ها باید تبعیض جنسیتی کودکان را کنترل و هنگامی که مدارس مجدداً باز می‌شوند ، با همه کودکان تماس گرفته و آنها را دوباره به تحصیل فرابخوانند. در این میان لازم است شرایط برای تحصیل دخترانی که در این دوران مجبور به ازدواج شده یا باردار شده‌اند نیز فراهم شود تا دستکم در مسیر آینده‌ای که دوست دارند داشته باشند، قرار بگیرند.

مشاهده مطلب اصلی در این لینک

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.