عبدالله عبدالله به دنبال حمایت ایران از تلاش ‌های صلح افغانستان

راه‌های گسترش روابط دو جانبه تهران و کابل

عبدالله عبدالله، در ادامه سلسله‌‌ سفرهای منطقه ای خویش برای جلب حمایت از تلاش‌ های صلح، به تهران آمد

شهروند آنلاین : عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح افغانستان که يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ وارد تهران شده است با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از آغاز گفت وگوهای عبدالله عبدالله با محمد جواد ظریف خبر داد.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از ظهر یکشنبه برای یک سفر سه روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان به دعوت رسمی ایران در رأس یک هيأت عالی رتبه وارد تهران شد.

قرار است عبدالله عبدالله علاوه بر دیدار با ظریف، در جریان سفرش با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، رئیس مجلس اسلامی، دبیر شورای امنیت ملی، وزیر نیرو و برخی از مقامات عالی رتبه‌ دیگر ایران دیدار ‌‌کند.

دفتر رسانه‌ های رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی گفته است که رئیس شورای عالی مصالحه ‌ملی افغانستان در دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مورد “روند صلح افغانستان، مذاکرات دوحه و ضرورت اجماع و حمایت منطقه‌ ای از تلاش ‌های صلح در افغانستان” بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

در حالی که هیئت ‌های افغانستان و طالبان در دوحه مصروف رأی زنی و رفع اختلاف اند، عبدالله عبدالله روز جمعه در مراسم بزرگداشت از دومین سال ‌روز جان باختن جنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین ولایت کندهار، گفت که بازگشت امارت طالبان در هیچ حالتی برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست. او در ادامه گفت که هر گونه محاسبه تحمیل امارت اسلامی بر مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.

عبدالله تاکید کرد که هیئت‌های دو طرف باید انعطاف پذیر باشند، اما از پیامدهای بی‌ نتیجه بودن تلاش ‌های صلح هشدار داد.

همچنین عبدالله عبدالله در این سخنرانی اش گفت: «همین ملت قهرمان که قهرمانی مثل رازق را تقدیم راه خدا کردند همین ملت به پا ایستاده می شود و یک دست و یک پارچه از حاکمیت ملی از آزادی و از استقلال و عزت مردم دفاع می ‌کند من، هیچ شک ندارم.»

پیش از این عبدالله عبدالله  به منظور حمایت منطقه‌ یی از روند صلح افغانستان به پاکستان و هند نیز سفر کرده و درباره روند صلح افغانستان با رهبران این کشورها، دیدار و گفتگو کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.