یک نفر برای تیم‌‌های ملی فوتبال لباس بخرد!

در تمرینات تیم‌های ملی هرکس هر برندی دوست دارد، بر تن می‌کند!

فدراسیون فوتبال در فاصله اندک باقیمانده تا جام‌جهانی هنوز اسپانسر تولید البسه تیم‌های ملی را نمی‌شناسد!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ فوتبال ایران از گذشته تا امروز در بحث تامین البسه مورد نیاز تیم‌های ملی دچار مشکل بوده و این مسأله در چند سال گذشته بسیار حادتر هم شده است. حالا کار به جایی رسیده که برندهای معتبر خارجی حاضر به همکاری با فدراسیون فوتبال ایران نیستند و از طرفی برندهای داخلی نیز هزینه‌های زیادی را روی دست فدراسیون می‌گذارند و مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است.

این روزها هنوز برند تامین البسه تیم‌های ملی مشخص نشده است؛ در هر اردو شاهد آن هستیم که تیم‌های ملی از نونهالان تا بزرگسالان لباس‌های مختلفی را بر تن فوتبالیست‌های خود می‌کنند و در فاصله اندک باقیمانده تا جام‌جهانی چنین موضوعی برای فدراسیون ایران یک فاجعه محسوب می‌شود!

تیم‌های ملی پایه؛ هر بازیکن، یک برند!

وضعیت البسه تیم‌های ملی پایه در اردوهای اخیر این دو تیم در عجیب‌ترین و تاسف‌بارترین حال خود قرار دارد، به نحوی که در تمرین تیم‌ملی نوجوانان از پوشاک سه، چهار شرکت مختلف استفاده شده بود. حسین عبدی، سرمربی تیم نوجونان از البسه آدیداس، دستیارانش از البسه بدون برند، بازیکنان از پوشاک آل‌اشپورت و برخی هم از پوشاک شرکت مجید استفاده کردند! در تمرین تیم‌ملی جوانان اوضاع بدتر از این است. صمد مرفاوی از پوشاک خصوصی خود استفاده می‌کند و بازیکنان و مربیان هم از پوشاک مختلفی بهره می‌برند.

اما اوضاع در اردوی استعدادیابی تیم‌ملی بدتر از این بود. بازیکنان با لباس‌های باشگاهی خود در تمرینات استعدادیابی تیم‌ملی حضور داشتند و یک لباس متحدالشکل در حد تیم‌ملی جوانان ایران به بازیکنان واگذار نشده بود. حداقل می‌توانستند پوشاکی به بازیکنان بدهند و سپس مطابق اردوهای گذشته از آنها پس بگیرند، ولی فقط به دادن کاور به بازیکنان اکتفا کردند.

برندهای معتبر دیگر به ایران لباس می‌دهند

در همه جای دنیا عرف بر این است که برندهای معتبر تولید البسه ورزشی مثل نایک، آدیداس و پوما با فدراسیون فوتبال کشورهای مختلف قراردادهای بلندمدت امضا می‌کنند و بدون آنکه پولی دریافت کنند، به‌صورت رایگان برای تیم‌های ملی رده‌های مختلف و حتی فوتسال و فوتبال ساحلی کشورها نیز لباس مورد نیاز را تامین می‌کنند. در گذشته این قراردادها با فدراسیون فوتبال ایران هم امضا می‌شد، اما چند سالی است به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی و مشخص‌بودن راه‌های درآمدزایی در فوتبال دیگر خبری از همکاری برندهای بزرگ با فدراسیون ایران نیست.

برندهای تولید البسه اگرچه با اکثر کشورها به‌صورت رایگان کار می‌کنند، اما خیال‌شان راحت است که حق کپی‌رایت دارند و از فروش لباس‌ها در فروشگاه‌های معتبر خود در آن کشور سود قابل توجهی نصیب‌شان می‌شود. در ایران اما چنین حقی برای برندها وجود ندارد و از طرفی تحریم‌ها باعث شده فروشگاه‌های معتبر این برندها نیز در کشور تعطیل شوند و عملا فروشی نداشته باشند. به همین علت برندها حاضر به همکاری نیستند.

در این شرایط فدراسیون فوتبال یا مجبور است لباس از برندهای مشهور خریداری کند که این موضوع با توجه به مسائل گمرکی و هزینه‌های بالا صرف نمی‌کند یا از شرکت‌های داخلی البسه تهیه کند که آن هم با توجه به مسائل اقتصادی بسیار هزینه سنگینی خواهد داشت.

حجم بالای لباس‌ها هم دردسر است

برندی که اسپانسر البسه فدراسیون فوتبال شود،‌ باید نه فقط برای تیم‌ملی بزرگسالان که برای همه رده‌های پایه و همچنین در دو بخش مردان و زنان به فدراسیون لباس بدهد. در این شرایط ورود این حجم از البسه به ایران از نظر گمرکی مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد و فدراسیون را با چالشی جدی روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر اگر برندهای داخلی نیز مورد توافق با فدراسیون قرار بگیرند، برای تامین این حجم بالای لباس دچار مشکل می‌شوند.

فدراسیون فوتبال همین حالا در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان و در دو بخش مردان و زنان تیم‌ دارد. در کنار اینها تیم‌های جوانان، امید و بزرگسالان فوتسال مردان و زنان و همچنین فوتبال ساحلی مردان هم وجود دارد.

بدون شک حتی شرکت‌های ایرانی نیز نمی‌توانند بهترین کیفیت لباس‌های خود را برای همه تیم‌ها در نظر بگیرند و شاید فقط برای لباس‌های رسمی مسابقات بتوانند لباس درجه یک به فدراسیون بدهند و مابقی لباس‌ها درجه دو و سه باشد. همین موضوع نیز دردسر دیگری را روبه‌روی فدراسیون قرار می‌دهد تا نتواند با شرایط خوبی در بحث البسه تیم‌های ملی کار را جلو ببرد.

وضعیت نامعلوم لباس تیم‌ملی در جام‌جهانی

در چنین شرایطی هنوز وضعیت البسه تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی مشخص نیست. تیم‌ملی ایران در هیچ کدام از جام‌های جهانی قبلی که شرکت کرده، برند ایرانی بر تن نداشته است. حتی در دوره قبلی (جام‌جهانی روسیه 2018) با اصرار کارلوس کی‌روش، فدراسیون برای مسابقات از شرکت آدیداس لباس خریداری کرد و در مسابقات حضور یافت. حالا اما عملا گزینه خارجی منتفی است و احتمالا شاهد آن باشیم که تیم ایران برای اولین‌بار در تاریخ با یک برند داخلی در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا حضور پیدا کند.

لباس‌های تیم‌ملی را در اردوها و مسابقات اخیر شرکت ایرانی مجید تولید کرده، اما گلایه‌های بسیاری از سوی بازیکنان و کادرفنی درباره کیفیت این لباس‌ها شاهد بودیم. از طرف دیگر فدراسیون فوتبال هم نسبت به گران‌بودن البسه ایرانی بسیار انتقاد کرده است.

در چنین فضایی مسئولان فدراسیون فوتبال درصدد هستند تا قرارداد همکاری خوبی را با یکی از شرکت‌های ایرانی برای تامین البسه تیم‌های ملی امضا کنند که به سود فدراسیون و شرکت باشد. بدون شک حضور یک برند تولید لباس ورزشی ایرانی در جام‌جهانی به سود آن شرکت است و بحث تبلیغاتی هم برای آن خواهد داشت، اما در شرایط کنونی هنوز هیچ توافقی در این‌خصوص حاصل نشده است. همچنین فدراسیون فوتبال جلسات مختلفی را برای انتخاب برنده تامین‌کننده البسه تیم‌های ملی برگزار کرده، اما فعلا هیچ نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.