ویرانه‌هایی که روزگاری هیاهوی زندگی داشت

بررسی تبعات بشردوستانه درگیری‌های دو‌هفته‌ای منطقه قره‌باغ در یادداشتی از مارتین شوپ

مدیر منطقه اوراسیای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: «عمیقاً امیدواریم که طرفین به توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه پایبند باشند و این توافقنامه به تسکین واقعی غیرنظامیان بیانجامد.»

شهروند آنلاین- مارتین شوپ، مدیر منطقه اوراسیای کمیته بین­المللی صلیب سرخ در یادداشتی درباره تبعات بلند مدت درگیری نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر غیرنظامیان نوشته است:

امروز، بیش از دو هفته از روزی که آتش جنگ در منطقه با شدت گرفتن مخاصمه ناگورنو-قرع­باغ، برافروخته شد می‌گذرد. روزهایی که متأسفانه شرایط برای غیرنظامیان رو به وخامت بود.در طی همین زمان کوتاه شاهد بودیم که صدها هزار نفر در منطقه تحت تأثیر این خشونت‌ها قرار‌گرفته‌اند.

عمیقاً امیدواریم که طرفین به توافقنامه آتش‌بس دوستانه پایبند باشند تا این توافقنامه به تسکین واقعی افراد بیانجامد

غیرنظامیان بسیاری کشته شده یا برای همیشه از جراحاتیکه زندگی­شان را دستخوش تغییر خواهد کرد رنج می­برند.

از خانه‌ها،کسب و کارها و خیابان­هایی که روزگاری پر هیاهو بودند تنها ویرانه­ای به جای مانده است. در میان افرادی که مچبور بودند ساعت­‌های طولانی را در زیرزمین‌های سرد سپری کنند یا به دنبال مکانی امن خانه‌های خود را رها کنند، سالمندان و نوزادان به چشم می‌خورد.

علاوه بر همه اینها، مراکز مراقبت درمانی، کارکنان بهداشت و خدمات آمبولانس برای مقابله با مشکلات تحت فشار بوده و حتی طبق گزارشات در مکان­هایی مورد حمله مستقیم قرار گرفته­اند.

در این شرایط در میان جوامع هر دو طرف درگیری، آشفتگی، خسران و ترس وجود دارد.

عمیقاً امیدواریم که طرفین به توافقنامه آتش‌بس دوستانه پایبند باشند تا این توافقنامه به تسکین واقعی افراد بیانجامد.

از خانه‌ها،کسب و کارها و خیابان­هایی که روزگاری پر هیاهو بودند تنها ویرانه­ای به جای مانده است. در میان افرادی که مچبور بودند ساعت­‌های طولانی را در زیرزمین‌های سرد سپری کنند یا به دنبال مکانی امن خانه‌های خود را رها کنند، سالمندان و نوزادان به چشم می‌خورد

برای این منظور، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماده است تا تحویل اجساد کشته‌شدگان در جنگ و آزادسازی بازداشت‌شدگان را تسهیل کند. طرف‌ها باید در خصوص قالب انجام آن میان خود توافق کنند.

ما پیوسته در حال گفتگو با طرفین درگیری و رد و بدل کردن پیشنهادات در این خصوص هستیم. برای آغاز عملیات باید هماهنگی‌های عملیاتی و لجستیکی انجام شده و امنیت تیم‌های ما تضمین شود.

ما در مذاکرات سیاسی شرکت نداریم. نقش ما به عنوان یک میانجی بی‌طرف صرفاً بشردوستانه است. ما تجربه طولانی مدتی از این کار در مخاصمات سراسر جهان داریم.

کمک نقدی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به غیرنظامیان درگیری قره‌باغ

کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه برای کاهش درد و رنج کسانی که در این مخاصمه گرفتار‌شده‌اند تلاش میکند.

به همین منظور ما در حال توزیع کمک نقدی اضطراری و بسته­ هایبهداشتی میان خانواده‌ها هستیم، و کیت‌های درمانی در اختیار بیمارستان‌ها و کمک‌های پزشکی قانونی به مقامات ارائه می‌دهیم، و هرکجا را بتوانیم ارزیابی میدانی می‌کنیم.

در این بین با صلیب سرخ ارمنستان و هلال احمر آذربایجان که به این شرایط اضطراری ایفای نقش می­دهند از نزدیک همکاری می­کنیم. پیش­بینی می‌شود که دست کم ده­ها هزار نفر در سراسر منطقه در طول چند ماه آینده به کمک نیاز خواهند داشت.

برای این منظور ما به صورت اضطراری تامین اعتبار مبلغ 9 میلیون و 200 هزار فرانک سوئیس را درخواست کرده‌ایم و کمک‌های سخاوتمندانه‌ای نیز از برخی دولت‌ها دریافت شده که قدر‌دان حمایت‌های بشردوستانه آنها هستیم.

تکرار همان ترس و دلهره بعد از 30 سال

حرف‌های مادری را برایتان بیان می‌کنم که با ما سخن گفت ؛ او برای ما توصیف کرد که چگونه وقتی کودک بود در زیرزمین پناه می‌گرفته و شب‌ها را برای فرار از مبارزات در جنگل می‌گذرانده است.

اکنون، تقریباً سی سال از آن روزها می‌گذرد. او یکبار دیگر مجبور است تا همان کار را انجام دهد. اما این بار به همراه دختر کوچک خود (که هنوز 2 سالش نشده است) و والدین سالمندش که قبلاً در سال­های گذشته از او حفاظت می‌کردند.

افراد بسیاری مانند این مادر جوان وجود دارند که باید برای کمک به آنها در منطقه حضور داشته باشیم و هرکجا می­توانیم اقدام بشردوستانه حقیقی را تسهیل کرده و انجام می‌دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.