سوالات لو رفته بود؟ / گدانمایان مجازی / تام کروز را سر کار گذاشتند!

مرور روزنامه های صبح کشور

پایان مهلت قانونی اتباع غیرمجاز در ایران در طرح سرشماری، افزایش تعداد پزشک‌نماها ، اجراي چراغ خاموش طرح صيانت ، سالروز استقلال امریکا، رضایت نسبی ایرانیان ، اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات توسط فائزه هاشمی و…از موضوعات مورد علاقه روزنامه ها بود

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به حاشیه‌های شایعه لو رفتن سوالات گروه‌های آزمایشی در کنکور پرداختند و در کنار آن به پایان مهلت قانونی اتباع غیرمجاز در ایران در طرح سرشماری، افزایش تعداد پزشک‌نماها ، اجراي چراغ خاموش طرح صيانت ، سالروز استقلال امریکا، رضایت نسبی ایرانیان ، اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات توسط فائزه هاشمی پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

تام کروز را سر کار گذاشتند!

روزنامه فرهیختگان: حمله‌ای که در فیلم تاپ‌گان ماوریک به تاسیسات اتمی ایران می‌شود هم یک فضای قطعی و غایی نمی‌سازد. این حمله شبیه چیزی است که رژیم‌صهیونیستی در جریان جنگ ایران و عراق نسبت به تاسیسات هسته‌ای عراق انجام داد و خیلی از رسانه‌ها این مشابهت‌سازی را انجام داده‌اند.   بعضی از مفسران همچنین می‌گویند که این وظیفه را اگر در عالم واقع هم قرار بر تحقق آن باشد، اسرائیل انجام خواهد داد نه آمریکا. حتی در دوم ژوئن 2022 هم روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، پادکستی با حضور یاکوف کاتز و لاهاو هارکوف منتشر کرد که عنوانش این بود: «آنچه تاپ‌گان می‌تواند به اسرائیل درباره ایران بیاموزد.»  البته این پادکست به‌رغم ظاهر جدی‌اش بیشتر از آنکه نکات کاربردی داشته باشد، سرگرم‌کننده است. این فیلم چند نکته قابل‌توجه دیگر هم می‌گوید. ترکیب تسلیحات روسی و آمریکایی در نیروی هوایی ایران برای آنها مساله است. آنها از جنگنده روسی سوخو ۵۷ هراس دارند و در این فیلم سعی می‌کنند اعتمادبه‌نفس‌شان را بازیابی کنند. به چین و موضوع تایوان هم در این فیلم کنایه زده می‌شود و در حقیقت سه‌گانه ایران، چین و روسیه به‌طور تلویحی به‌عنوان جبهه روبه‌رو درنظر گرفته شده‌اند.

 

جنجال‌های دختر آیت‌الله

روزنامه شرق: فائزه هاشمی به‌زودی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات محاکمه خواهد شد. او که فرزند پرحاشیه مرحوم آیت‌الله هاشمی است، هر‌ازچندگاهی با سخنان جنجالی‌اش، هیزم به آتش اصولگرایان می‌اندازد و آنها هم تا او را پای میز محاکمه نکشانند، از پای نمی‌نشینند. در چند ماه اخیر فائزه هاشمی چندین بار خوراک خبری خوبی برای رسانه‌های اصولگرا فراهم کرد و آنها هم در حمله به این چهره‌ سرشناس خاندان هاشمی کم نگذاشته‌اند و خواستار محاکمه او شده‌اند. اصل ماجرای تشکیل پرونده برای فائزه هاشمی به سخنان او در یک گفت‌وگو در فضای مجازی بازمی‌گردد که گفته بود: «تنها راه بازگرداندن سپاه به پادگان‌ها باقی‌ماندن آن در لیست تحریم است». صحبت‌هایی که دو روز بعد با واکنش دبیر کل حزب کارگزاران مواجه شد و حسین مرعشی تأکید کرد که مواضع فائزه هاشمی،‌ مورد تأیید حزب نیست. هم‌زمان با این اظهارات و واکنش حسین مرعشی، برادر او، یعنی محسن هاشمی هم تلویحا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «همان‌گونه که خارج‌کردن کشور از انزوای طراحی‌شده توسط جبهه عبری- عربی، یکی از اهداف اصلی برجام و توافق جدید است و هر اقدامی که به جای تنش‌زایی، در پی تنش‌زدایی باشد، در هر لباس و شعار سوپر انقلابی هم بسته‌بندی شود، در راستای منافع رژیم صهیونیستی و رقبای منطقه‌ای ایران است و نباید اجازه داد گروهی با بازی در زمین و سناریوی اسرائیل، منافع ملی و اصل انقلاب اسلامی را به مخاطره بیندازند.

 

نسخه‌پیچی برای حذف پزشکان قلابی

روزنامه همشهری : تعداد پزشک‌نماها بیشتر شده است؛ آنها در نبود قوانین بازدارنده و نظارت‌های جدی، بیمار واقعی ویزیت می‌کنند و نسخه‌ها و درمان‌های جعلی تجویز می‌کنند. محل فعالیت پزشکان قلابی، مکانی است که تحت عنوان مطب، اجاره شده که بر در و دیوار آن، مدارک پزشکی دیده می‌شود، کار اصلی اما در فضای مجازی صورت می‌گیرد، آن‌هم با تبلیغات گسترده برای جذب مخاطب و مراجعه‌کننده. اغلب فعالیت‌ها، در حوزه‌های زیبایی مثل تزریق بوتاکس و فیلر، لیرزدرمانی و کاشت مو و… است. هر چند که برخی خبرها حکایت از ورود این افراد به بخش‌های درمانی مثل چشم‌پزشکی، پیکرتراشی و طب سنتی دارد. هر روز در شهری از کشور، پرونده‌ای برای این پزشکان باز می‌شود. فعالیت این افراد، گاه خانوادگی است، مثل پدر و پسری که خود را متخصص طب سنتی معرفی می‌کردند و اوایل اردیبهشت امسال با شکایت‌های مردمی از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز، دستگیر شدند. گاهی چند نفر با هم تیمی تشکیل می‌دهند و مطب می‌زنند. مانند اتفاقی که پیش از این در شهرستان بناب رخ داد و سی‌ام خرداد از سوی پلیس این منطقه اطلاع‌رسانی شد؛ سه نفر با جعل عنوان چشم‌پزشک، بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کردند. بالارفتن آمار فعالیت این پزشک‌نماها مسئولان سازمان نظام پزشکی را نگران کرده است. آنها از نبود قوانین بازدارنده انتقاد دارند.

 

توپ طرح صيانت در زمين شوراي عالي فضاي مجازي

روزنامه اعتماد:اين روزها باز هم زمزمه‌هاي تازه‌اي در خصوص اجراي چراغ خاموش طرح صيانت در راهروهاي بهارستان به گوش مي‌رسد كه باعث التهاب و نگراني افكار عمومي ايرانيان شده است. در آخرين دست از اين اخبار، مشخص شد كه برخي محافل در مجلس به دنبال آن هستند تا با استفاده از ظرفيت قانوني ويژه‌اي كه اخيرا براي شوراي عالي فضاي مجازي ايجاد شده، كارهاي حقوقي طرح را يكسره كرده و زمينه اجراي ايده صيانت از فضاي مجازي را فراهم سازند. بر اساس اعلام يكي از نمايندگان اصولگراي مجلس محمدباقر قاليباف قول داده كه طي دو هفته زمينه ريل‌گذاري قانوني براي فضاي مجازي را فراهم سازد. اين در حالي است كه رييس مجلس در مواجهه با نمايندگان رسانه‌هاي گروهي خود را مخالف جدي طرح صيانت معرفي كرده و خطاب به افكار عمومي اعلام مي‌كند كه هرگز اجازه اجراي چنين ايده‌هايي را نخواهد داد. مهرداد ويس‌كرمي از نمايندگان موافق اين طرح در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره وضعيت و از سرگيري مجدد طرح موسوم به «صيانت از فضاي مجازي» عنوان كرد: «چيزي به ما اعلام نكرده‌اند و به صورت رسمي چيزي نشنيده‌ام. غير از موادي كه به شوراي عالي فضاي مجازي رفته، كار جديدي نشده است.

 

شکست در ۲۴۶ سالگی

روزنامه وطن امروز: سالگرد تولد همیشه زمان خوبی برای بررسی کارهایی است که شما را در وضعیتی که هستید قرار داده ‌است. آمریکایی‌ها امروز در حالی 246مین سالروز استقلال این کشور را جشن می‌گیرند که جامعه این کشور و نخبگان تصمیم‌ساز آن شباهتی با اصولی که در اعلامیه استقلال آمریکا از انگلیس آمده، ندارد.  در همین رابطه روزنامه واشنگتن‌‌پست در مطلبی به قلم «دیوید ایگناتیوس» با عنوان «تعریف شخصیت آمریکا سخت‌تر می‌شود» نوشته است: به قول جان‌اف کندی «شخصیت یک ملت، مانند شخصیت یک فرد، متاثر از کارهایی است که انجام داده‌ و کارهایی که در قبال او انجام شده است». ایگناتیوس معتقد است تقریبا هر آمریکایی، صرف نظر از دیدگاه سیاسی خود، این پیش‌بینی را دارد که کشوری که دوستش دارد راه خود را گم کرده است. آمریکایی‌ها به جای تفاخر به بنیانگذاران کشورشان، از رویه این کشور عصبانی هستند. در این یادداشت با اشاره به گزارش اندیشکده داخلی پنتاگون که نام مرموز «دفتر ارزیابی شبکه» را دارد و توسط «مایکل جی. مازار» دانشمند ارشد علوم سیاسی در شرکت رند، تحت عنوان «مبانی اجتماعی رقابت ملی» تهیه شده، موضوع افول ملی آمریکا بررسی شده که نتایج آن اصلا خوشایند یانکی‌ها نیست.

 

یک بام و دو هوای اخراج اتباع

روزنامه آرمان ملی: با پایان مهلت قانونی اتباع غیرمجاز در ایران در طرح سرشماری، حالا دستور اخراج آنها از کشور به‌گوش می‌رسد و در شرایطی که حدود چهار و نیم میلیون تبعه غیرمجاز افغانستانی در ایران حضور دارند، اتباع افغانستانی باید تا روز چهارشنبه (یکم تیر) مشخصات اقامتی خود را تحویل دفاتر کفالت و پیشخوان دولت می‌دادند و از آن زمان می‌توانستند با طی کردن مراحل دیگر و با تایید مصوبه جدید مجلس از حقوق شهروندی ایران بهره‌مند شوند. از تعداد 5/4 ميليون نفر، حدود 5/2 ميليون نفر در اين طرح شرکت کرده‌اند و در انتظار مصوبه مجلس هستند. طبق اعلام وزارت کشور، يک ميليون و 700 هزار نفر اتباع مجاز در کشور ساکن هستند. اما چند روز پس اين سرشماري، کشوري که تا به‌حال همه نوع امکانات را از اتباع دريغ نمي‌کرد، به ناگهان تصميم گرفت، با آنها برخورد جدي کند، هر چند که کارشناسان بر اين باورند که همزماني اين اتفاق با طرح سرشماري و مصوبه جذب اتباع خارجي، تنها يک هدف دارد و آن رسيدن به نيروي جوانان مولد با افزايش فرزندآوري است. طبق يک آمار کلي مي‌توان دريافت که ميانگين تولد فرزند براي يک زوج در کشور همسايه شش نوزاد است و به‌ تعبير کارشناسان، اين جمعيت مي‌توانند، چندين ميليون فرزند و نيروي مولد را در چند سال آينده براي کشور فراهم سازند.

 

سوالات لو رفته بود؟ ماجرای کنکور پرحاشیه

روزنامه ابتکار:کنکور ۱۴۰۱ در حالی به خط پایان خود رسید که با حاشیه‌های فراوانی درباره لو رفتن سوالات گروه‌های آزمایشی همراه بود؛ در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این مسئله پرداخته‌‌ایم.به گزارش تسنیم؛ کنکور 1401 در شرایطی به نقطه پایان رسید که با حاشیه‌های بسیاری به‌ویژه در ماجرای لو رفتن سوالات گروه‌های آزمایشی همراه بود.از همان نخستین روز برگزاری کنکور 1401 یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سوالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: ساعت 12.30، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد!اما در روزهای بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سوالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت.انتشار سوالات گروه ریاضی ساعت 9 صبح و سوالات گروه تجربی حوالی 10 صبح، حواشی جدی‌تر کنکور 1401 بود از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد.

 

70 درصد مردم امیدوار به آینده

روزنامه ایران: نظرسنجی‌های مراکز معتبر افکارسنجی داخلی، از امید به آینده، روشن بودن افق و رضایت نسبی ایرانیان، هم از وضعیت اجتماعی خود و هم از عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها حکایت می‌کند. اما درست در همین شرایط، برخی منتقدان داخلی دولت، با تکیه بر نظرسنجی‌های غیرمعتبر مراکز و مؤسسات غربی، نتایج کاملاً معکوسی را به جامعه مخابره می‌‌کنند. به طور کلی استفاده از نظرسنجی‌های مجعول به مثابه ابزار زیر سؤال بردن رقیب سیاسی، مع‌الاسف پدیده‌ای رایج در بخشی از سیاست داخلی ما است. از جمله تلاش‌ها برای ابزارسازی از نظرسنجی، نتایج به اصطلاح یک پژوهش خارجی است که از سوی برخی طیف‌های منتقد دولت مورد استفاده قرار گرفته است. این طیف، به جای تکیه بر برنامه‌های ایجابی خود و اقناع افکار عمومی با کارنامه قبلی یا برنامه آتی، تلاش کرده با استفاده از این حربه تازه‌یاب، عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم را زیر سؤال ببرد. این طیف، حتی به ناکام‌ جلوه دادن دولت بسنده نکرده، بلکه فراتر از دولت رفته و از مسدود بودن افق‌ها در ایران صحبت رانده است. درحالی که به نظر می‌‌رسد افقی که به‌راستی مسدود شده و امیدی به گشایش آن نیست، افق این جریان سیاسی است، نه آینده ایرانیانی که در یک‌سال گذشته نظاره‌گر گشایش‌های ناشی از عملکرد دولت و حرکت به سمت عدالت داخلی و خارجی با تکیه بر قدرت مردم بوده‌اند.

 

قطب‌بندی جهانی انرژی بعد از جنگ اوکراین

روزنامه تجارت: تحولات اخیر روسیه و اوکراین واعمال تحریم های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بسیاری از مناسبات تجاری بین المللی را تحت تاثیر قرار داده که بازار نفت یکی از مهم ترین بخش های متاثر از این تحولات است. به گزارش «تجارت»، سرمایه‌گذاران معمولا در زمان بروز بحران روی اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند که به طور کلی به عنوان امن‌ترین دارایی شمرده می‌شود. این بار هم احتمالا در صورت حمله روسیه به اوکراین، افزایش قیمت نفت و بنابراین بالارفتن تورم همینطور است. تورم بالا و افزایش قریب‌الوقوع نرخ سود سال جدید را برای بازار اوراق قرضه با شروعی دشواری همراه کرد؛ در شرایطی که نرخ بهره ده‌ساله در آمریکا نزدیک رقم کلیدی ۲ درصد و سود ده‌ساله در آلمان کمی بیش از ۰ درصد برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ میلادی است؛ هر رویارویی این شرایط را تغییر می‌دهد. نظم نوین جهانی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تغییراتی که در کریدورهای تجارت ایجاد شد، برندگان و بازندگانی در حوزه انرژی خواهد داشت. روسیه همچنان روزانه نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد از فروش نفت و گاز دارد در حالی که اروپا به خرید گاز روسیه ادامه می‌دهد و از توقف کامل و یکباره عرضه روسیه وحشت دارد. در کوتاه مدت، روسیه با استفاده از وابستگی اقتصادهای اروپایی به گاز طبیعی این کشور، ممکن است دست برنده داشته باشد. گیدئون راچمن، ستون نویس ارشد امور خارجی در فایننشیال تایمز می‌نویسد: اما در میان مدت تا بلندمدت، مسکو احتمال موقعیت خود به عنوان ابرقدرت انرژی جهانی را از دست خواهد داد.

 

گول گدانمایان مجازی را نخورید!

روزنامه جوان:در کنار متکدیانی که در شهر مشغول کاسبی از جیب مردم هستند، عده‌ای از آن‌ها در فضای مجازی با شگرد‌های مختلف از کاربران شبکه‌های اجتماعی پول می‌گیرند. شیوه‌های تکدی‌گری رنگ و لعاب مدرنی به خود گرفته‌است، مثلاً در بسیاری از پست‌های اینستاگرامی پربیننده، کامنت‌های تکدی‌گری زیادی مشاهده می‌شود، اما مشخص نیست چند نفر از این افراد به پول دست یافته‌اند یا در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند واتساپ از طریق ذخیره کردن شماره تلفن‌های مختلف، درخواست کمک مالی می‌کنند و با متنی که برای برانگیختن احساسات کاربران تنظیم شده‌است، سعی در جلب اعتماد آن‌ها می‌کنند.تعداد زیادی از این متکدیان مجازی به صورت دروغین نیاز مالی خود را با بهانه‌های مختلف مطرح می‌کنند و با سوءاستفاده از احساسات مردم پول‌های کلان به جیب می‌زنند. هشدار‌های زیادی توسط نهاد‌های انتظامی داده‌شده تا افراد گول سودجویان را در پوشش نیازمند نخورند، اما متکدیان فضای مجازی آنقدر به کارشان وارد هستند که با چهره مظلومانه و تهیه متنی فریبنده به هدفی که در سر دارند، می‌رسند.

 

میم مثل مادر میانجی!

روزنامه خراسان:  مادرم همیشه می‌گوید: «میوه‎ای شیرین‌تر از اولاد نیست» و شاید این حکایت دنباله‌دار زنان زیادی باشد که به نظرشان هیچ تجربه‌ای در زندگی نمی‌تواند به پای شیرینی مادری برسد، اما مسیر مادر شدن همیشه هموار نیست و بعضی برای تحقق این رویا، به درهای بسته‌ای می‌خورند که برای باز شدن‌شان باید مشکلاتِ بین‌راه و هزینه‌های زیادی را به جان بخرند تا شاید صدای نوزادی در خانه‌شان بپیچد. استفاده از «رحم اجاره‌ای» یکی از گزینه‌هایی ا‌ست که این زنان بعد از شکست در مسیرهای دیگر به آن روی می‌آورند و جنین خود را  تا هنگام تولد در رحم زن دیگری به امانت می‌گذارند. به این زنان، «مادر جایگزین» یا «مادر میانجی»(surrogate mother) می‌گویند. آن‌ها فرصت مادرانگی کمی برای مسافر 9 ماهه خود دارند و نباید به نوزادی که با گوشت و پوست‌ آن را حس می‌کنند و با لگد زدن‌های گاه‌و‌بی‌گاهش از خواب می‌پرند، دل ببندند. مادر جایگزین بعد از زایمان باید روی همه احساسات مادرانه‌اش خط بکشد چون خبری از در آغوش گرفتن و شیردادن به نوزاد نیست. با مسافر 9 ماهه به بیمارستان می‌رود و بی او و با زخم‌ و ترک‌هایی که روزی خبر از نوزادی می‌داد به خانه برمی‌گردد. نه خانی آمده و نه خانی رفته است. راستش گشتن در این بازار، دل آدم را خون می‌کند. یک طرف زنی ایستاده که سال‌ها چشم ‌انتظار فرزندی‌ است که نمی‌تواند در جانش بپرورد و هزار اما‌ و اگر در سرش می‌چرخد و طرف دیگر، زنی ا‌ست که چه بسا به خاطر غم ‌نان، قبول می‌کند 9 ماه برای یک جنین مادری کند و بعد از به دنیا آمدن، ندیده با او خداحافظی کند.

 

جنگ اوکراین و زمزمه نفت 380 دلاری

روزنامه کيهان:  جنگ در اوکراین به اروپای شرقی محدود نمانده و به یک جنگ بزرگ در حوزه غذا و انرژی بین روسیه و غرب تبدیل شده است. آمریکا و اروپا طی 4 ماه گذشته تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا خود را از وابستگی به نفت و گاز روسیه برهانند. با این وجود این تلاش تاکنون نه تنها به فرجام نرسیده بلکه با افزایش سرسام آور قیمت نفت و گاز و غذا در نتیجه افزایش شدید منابع درآمدی روسیه مواجه شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده تولید نفت خام روسیه در ماه می‌(اردیبهشت) به حدود ۱۰.۵۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. علی‌رغم تحریم‌های غرب، روسیه در اردیبهشت گذشته ۲۰ میلیارد دلار افزایش درآمد داشته، زیرا افزایش قیمت‌ها باعث شده روسیه در مقایسه با‌آوریل (فروردین) ۱.۷ میلیارد دلار بیشتر نفت بفروشد. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین هشدار داده که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، عرضه جهانی نفت ممکن است در سال ۲۰۲۳ با چالش افزایش تقاضا مواجه شود.کارتل نفتی اوپک و کشورهای تولیدکننده  «هم ائتلاف» با اوپک نیز روز پنجشنبه تصمیم گرفتند تولید نفت خام خود را افزایش دهند، اما احتمال می‌رود این مقدار کمک چندانی به کاهش قیمت‌های بالا و تورم ناشی از انرژی که اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده، نکند. رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده به غرب آسیا بیاید. گفته می‌شود دلیل اصلی سفر او مجاب کردن امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت و جبران کسری نفت روسیه در بازار است. چند روز پیش و در میانه اجلاس گروه7 رسانه‌ها فیلمی را منتشر کردند که نشان می‌داد ماکرون به بایدن می‌گوید روی عربستان و امارات حساب نکند چرا که آنها با نهایت ظرفیت خود در حال تولید نفت هستند و بیش از این قادر نیستند نفتی را روانه بازار کنند.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.